Auteur Topic: Gv artikellijst  (gelezen 1046 keer)

HENKVDT

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
Gv artikellijst
« Gepost op: oktober 01, 2017, 02:08:46 »
Ik ben " sinds een paar dagen " couliakiepatient en zie dat via het voedingscentrum een artikellijst met glutenvrije producten te bestellen is. Dit lukt me niet omdat die niet beschikbaar is. Heeft iemand die (eventueel tegen betaling) in een pdf bestand voor mij?
Nu al dankbaar!

JosjeC

• Gold Member
Re: Gv artikellijst
« Reactie #1 Gepost op: oktober 01, 2017, 09:30:03 »
Je kunt beter hier kijken: http://www.livaad.nl/

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: oktober 01, 2017, 09:31:00 »
En als je toevallig boodschappen doet bij AH: op al hun eigen merk artikelen staat aangegeven of het het glutenvrij is met een 'glutenvrij' logo.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: oktober 01, 2017, 21:18:29 »
Je zult op den duur zelf je weg vinden en dat betekent etiketten (leren) lezen en van een heleboel artikelen weten of ze wel of niet glutenvrij zijn.
Aardappelen, groenten en rijst zijn van nature glutenvrij; maar kunnen bij bewerking besmet raken. Lees bij voorverpakte producten het etiket. Vlees en vis zijn van nature ook glutenvrij, maar pas op voor de varianten met paneer- of deeglaagjes. "gekruid" vers vlees kan ook slecht vallen door het gebruik van tarwemeel in het kruidenmengsel.
Kaas gaat bijna altijd goed; gedroogde worst (cervelaat, salami, chorizo) ook. Leverworst of paté is afhankelijk van het merk. Jam hoort goed te gaan. Brood alleen met glutenvrij label.
Aan dranken, melk is goed (als je lactose verdraagt) wijn mag, bier niet.

Maar wat heel belangrijk is: voorkomen van kruis-besmetting met glutenhoudende producten. Van een paar broodkruimels kun je al ziek worden (als je over een paar maanden gewend bent aan glutenvrij eten) en darmschade krijgen. Betekent thuis heel netjes werken in de keuken en voorzichtig zijn met buitenshuis eten.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.