Auteur Topic: hoeveel gluten moet je hebben gegeten voor gastroscopy?  (gelezen 2056 keer)

melanie1234

• Newbie
  • *
hoeveel gluten moet je hebben gegeten voor gastroscopy?
« Gepost op: september 27, 2017, 21:06:58 »
hoi,

ik lees nu dat er een soort van richtlijnen zijn voor wat je minimaal aan gluten moet eten voor een gastroscopy.
mij is hier eigenlijk niets over verteld.

ik heb overmorgen een gastroscopy maar heb niet elke dag volkorenbrood ofzo gegeten.
de ene keer eet ik havermout, dan weer maisbrood (waar volgens mij ook wel wat gluten inzitten). dan weer eens normaal brood. wit brood..
soms vergeet ik te ontbijten en eet ik smiddags een salade en een klein wit broodje..

ik eet wel gluten maar dus niet standaard een x aantal volkoren boterhammen ofzo. en er zal wellicht ook wel af en toe een dag zijn geweest dat ik geen gluten op heb.

geeft dit nu nog een goed beeld? of is een kleinere hoeveelheid gluten al voldoende voor zon onderzoek?

bedankt!

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: hoeveel gluten moet je hebben gegeten voor gastroscopy?
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2017, 21:37:36 »
Als je gewoon gluten heb gegeten dus niet glutenvrij hoef je je geen zorgen te maken.
Je krijgt dan genoeg gluten binnen denk maar eens aan andere dingen dan brood bv Pizza Macaroni spaghetti gekruid vlees soep met ballen en ga zo maar door  ;)
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

melanie1234

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2017, 22:12:40 »
ik eet alleen bijna geen spagetti / pasta.. meestal rijst. ook ben ik vegetarisch dus gekruid vlees ook niet
helaas :(.
weleens pizza af en toe.  naja hopelijk is het voldoende :)

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #3 Gepost op: september 28, 2017, 15:27:19 »
Melanie, als je al jarenlang "normaal" gluten eet (boterhammen, koekjes, paneermeel, pannenkoeken/wraps) dan zal een biopsie laten zien of je darmen aangetast zijn door coeliakie of niet. Een dagje geen gluten eten is niet erg, het duurt weken voordat je darmen hersteld zijn.
De richtlijn van "eet zoveel mogelijk boterhammen per dag" is bedoeld voor potentiŽle coeliakiepatiŽnten  die al een glutenvrij dieet volgen en alsnog een biopsie of bloedtest ondergaan om een diagnose te krijgen.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.