Auteur Topic: Bij DH (Duhring) altijd een maagonderzoek?  (gelezen 3671 keer)

melanie1234

• Newbie
  • *
Bij DH (Duhring) altijd een maagonderzoek?
« Gepost op: september 27, 2017, 13:41:39 »
Hoi allemaal,

recent is bij mij DH vastgesteld via een biopt van de huid.

mijn dermatoloog zij dat ik of meteen glutenvrij kon eten of dat hij me mss toch nog beter even langs de mdl arts kon sturen.

ik ben naar de mdl arts geweest en er is bloedonderzoek gedaan. ik heb geen antistoffen tegen gluten in mijn bloed maar wel het gen dat 30% van de bevolking heeft wat een voorwaarde is om coeliakki en DH te kunnen ontwikkelen (maar dat wil dan nog niet zeggen dat je het hebt).

mijn vitamines hb etc waren allemaal goed.

De mdk arts liet het een beetje aan mij over om nog een maagonderzoek te doen of niet.. 
ik heb zelf gezegd dat ik alleen voor de huidaandoening ( die bij mij niet zo super heftig is) ik misschien een gluetnvrij dieet niet ga volhouden..  weten dat je darmen echt beschadigd zijn is een grotere motivatie.

toen hebben we besloten het maag/ dunnedarm onderzoek te doen.

maar ik zie er zo tegenop dat ik twijfel.

ik lees overal dat er sowieso een hele grote kans is dat je darmen zijn aangetast bij dh en dat je kans hebt op allerlei andere auto immuun aandoeningen ook bij dh ( ten minste als die info klopt)
Dat op zich is voor mij al motivatie genoeg om glutenvrij te gaan eten..

waarom dan nog zon vervelend onderzoek.

weet iemand of het standaard is bij duhring om ook een maag / dunnedarm onderzoek te doen?

en waarom zou ik het wel moeten doen?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Bij DH (Duhring) altijd een maagonderzoek?
« Reactie #1 Gepost op: september 27, 2017, 16:11:08 »
Je hebt coeliakie en dat uit zich bij jou via de huid. Daarom heet DH ook wel 'coeliakie van de huid'. Het klopt dat het niet uitmaakt of je coeliakie hebt of de huidvariant DH; de kans op complicaties is vergelijkbaar. Dus glutenvrij eten is de enige optie, wil je op termijn gezond blijven. Soms zijn er bij DH antistoffen te vinden in het bloed, soms ook niet. Soms zijn de darmen aantoonbaar beschadigd, soms ook niet.

Het enige voordeel van een darmonderzoek is dat je een 'beginstand' hebt, mocht je later klachten ontwikkelen. Als je darmen beschadigd zijn op dit moment, en je weet dat door een darmonderzoek, kun je bijvoorbeeld na een jaar zien of er verbetering is opgetreden als je nog een keer een darmonderzoek krijgt. Omdat je geen antistoffen aanmaakt die zichtbaar zijn in je bloed, heb je dan een 'bewijs' dat je het glutenvrije dieet op de juiste manier uitvoert. Dat is vooral handig om te weten als je geen klachten hebt door gluten.

Het darmonderzoek is in 10 minuten tot een kwartiertje gebeurd, en je kunt vragen om een roesje als je er erg tegenop ziet. Dan kun je tijdens het onderzoek nog wel doen wat de arts van je vraagt, maar weet je er later niets meer van. Het is duurder, en het hangt van het ziekenhuis en de arts af hoe het darmonderzoek plaatsvindt. Het kan ook met een keelverdoving. Als je het zonder roesje doet, loop je na afloop zo weer naar buiten. Als je het met een roesje doet, moet je iets langer in het ziekenhuis blijven. Met een keelverdoving kun je naar huis als je weer goed kunt slikken. Alle manieren hebben voors en tegens, laat je goed voorlichten over de mogelijkheden van het ziekenhuis en bedenk dat het niet langer duurt dan een bezoekje aan de tandarts. Voor je het weet sta je weer buiten.

Hier kun je informatie vinden over DH: http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=25568.0
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

melanie1234

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 27, 2017, 17:25:42 »
Bedankt voor het antwoord.
ik heb inmiddels nig even met de arts gebeld en kreed eigenlijk hetzelfde antwoord. toch slim om sowieso te doen.

en hij kon me inderdaad een roesje en of keelverdoving geven.

de reden waarom ik er zo tegenop zie is omdat ik het een aantal jaar geleden zonder roesje of iets heb laten doen.

ik heb aan een stuk door gekokhalst en die verpleegkundige heeft me in de houtgreep gehouden anders had ik die slang er zo uitgetrokken... ;) en nog een week last van mn maag gehad van al dat gekokhals.

maar goed met een roesje valt het hopelijk mee :-)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: september 27, 2017, 19:29:05 »
Fijn dat je arts met je meedenkt. Ja, met zo'n ervaring kan ik me voorstellen dat je er tegenop ziet. Met een roesje is het goed te doen. Ik ben nog niemand tegengekomen die een roesje vervelend vond. Dus het valt vast mee. Succes verder!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.