Auteur Topic: Bloeduitslag Coeliakie  (gelezen 2018 keer)

Heleen-tjuh

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Sinds nov. 09 coeliakie na biopt en bloedonderzoek
Bloeduitslag Coeliakie
« Gepost op: september 25, 2017, 21:00:06 »
Mijn zoontje van twee is pas getest op coeliakie. Hij heeft symptomen zoals, afbuigende groei, extreem moe, slappe ontlasting, prikkelbaar, heel veel drinken 2 liter ( deed ik en mijn dochter ook). Hij heeft het HLA DQ  2 of 8. Dat is eerder getest. Nu wilt de arts niet een biopt afnemen. Ik heb coeliakie en mijn dochter en mijn vader.

Nu kon ik vandaag deze bloedtest online zien in zijn dossier. Er staat bij dat het IgG antistoffen dubieus is, 7.2. Wat betekend dat?
En de E.coli IgA antistoffen: positief 35 Wat betekend dat?

Als ik de conclusie lees is er geen actieve coeliakie gemeten maar dat er helemaal niks is maak ik er ook niet uit op. Er is iets! Toch?

Bedankt alvast
Dochter (2011) ook coeliakie. Januari 2014 vastgesteld. Antistofwaarde van 128.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Bloeduitslag Coeliakie
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2017, 17:10:33 »
Het betekent dat je het beste over een paar maanden opnieuw de antistoffen kunt laten meten.

Er zijn 3 testen mogelijk bij coeliakie: EMA, DGP en TTG. De laatste 2 zijn getest. TTg is negatief dus geen aanwijzing voor coeliakie. DGP is dubieus: dat wil zeggen dat je zoontje in een grijs gebied zit. Je hebt dan een positieve score (boven 10) en een negatieve score (bv onder 7) en jouw zoontje zit in het tussengebied. Dat kan een aanwijzing zijn van coeliakie, maar dat hoeft niet. En antistoffen kunnen omhoog en omlaag gaan. Dus het is even afwachten wat er gebeurt. Als je kind 'full-blown' coeliakie ontwikkelt, gaan de antistoffen meestal omhoog. Waarschijnlijk gebeurt dat zelfs met verschillende soorten antistoffen. Bij kinderen zijn de antistoffen een vrij goede graadmeter. Kinderen die geen antistoffen hebben, maar wel darmschade, bestaan wel, maar het gaat om minder dan 5%.

Wat je arts kan doen: over een paar maanden opnieuw de waarden meten. En je kunt ook vragen of EMA getest wordt (bij jonge kinderen wordt vaak DGP getest). En dan is het aan jou om te bepalen hoe erg je de klachten vindt en of ze passen in het coeliakieplaatje, je hebt daar immers al behoorlijk wat ervaring mee. Antistoffen kunnen ook stijgen door iets anders zoals een parasiet of een virusinfectie, hoewel je natuurlijk als eerste denkt aan coeliakie als het al in de familie zit. En vind je de klachten duidelijk genoeg aanwezig, vraag dan om een darmonderzoek. Dat is de ultieme graadmeter: kijken hoe de darmen eraan toe zijn. Hopelijk wil de kinderarts verder met je meedenken.

E.coli IgA hoort positief te zijn. Dat betekent dat je kind IgA antistoffen kan maken, en dan kun je de IgA test gebruiken (voor TTG of DGP). Ongeveer 4% van de mensen met coeliakie is IgA deficient. Bij die mensen kun je geen IgA klasse antistoffen vinden in het bloed. Dan wordt uitgeweken naar een andere soort, niet IgA maar IgG klasse TTG en DGP.

Lastig, hoor, dat je niet goed weet waar je aan toe bent! Op dit moment wijzen de bloedwaarden niet duidelijk in de richting van coeliakie. Maar dat kan veranderen. Heeft hij ook voedingstekorten? (ijzer, foliumzuur, calcium ed) Als die er zijn, heb je meer reden om te denken aan coeliakie, omdat de darmen dan niet genoeg voedingsstoffen opnemen.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.