Auteur Topic: Pindakaas / Notenpasta's ?  (gelezen 634 keer)

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Pindakaas / Notenpasta's ?
« Gepost op: september 18, 2017, 16:02:05 »
Hoi allen :lol:

Wat zijn jullie ervaringen met pindakazen en notenpasta's? Zijn er bepaalde merken die goed gaan, of juist niet ? Hoor het graag :) :)
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Pindakaas / Notenpasta's ?
« Reactie #1 Gepost op: september 18, 2017, 16:46:49 »
Ik heb nog geen goede pelpinda's, gepelde noten of pindakaas kunnen vinden.

Ik weet dat ik van de pindakaas van Calve, Jori (eco) en Krekeltje ziek word. Dat kan aan de noten liggen, maar net zo goed aan de olie. Ik ken geen veilige soort olie. En ik heb nog potjes pindakaas staan om te testen, zonder toevoegingen.

Verse walnoten uit eigen land gaan goed en hazelnoten in schil van Tovano ook. Ik heb op dit moment geen veilige amandelen.

Ik weet trouwens niet zeker of het altijd een glutenreactie is bij noten; als mijn ontlasting blijft drijven (zoals bij Jori) is het een glutenreactie.

Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Citapel

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 18, 2017, 16:54:20 »
ik ben qua gluten supergevoelig. reageer onder de 10 ppm. maar va pindakaas geen enkele last. eet de gewone pindakaas. de bio pindakaas (zonder palmolie) , tahinpasta en cashewnotenpasta. allemaal zonder gluten en dus ook zonder glutenreactie.

debor@h

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: september 18, 2017, 19:08:01 »
Pindakaas kun je ook zelf maken, dat is niet eens zo moeilijk.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: september 18, 2017, 19:10:15 »
Ja, dat is erg makkelijk en lekker, ik heb het ook eens geprobeerd in het verleden (maar ik kan nu geen doppinda's vinden die ik verdraag).

Hier nog een smaaktest van diverse soorten pindakaas: https://www.volkskrant.nl/koken-en-eten/de-grote-pindakaastest-natuurlijk-blijkt-niet-altijd-smakelijk~a4451919/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=0405f1aa077b76b150b26a1f6d05e37d3c71d2aa
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: september 18, 2017, 20:20:13 »
Ik eet de zonnebloempasta van Horizon. Dat is geen noot of pinda, maar het zit in dezelfde hoek...
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #6 Gepost op: september 19, 2017, 19:00:37 »
Zelf maken inderdaad ook aan gedacht, misschien maar eens doen. Maar Tine, krijg je een glutenreactie van doppinda's? Je spreekt over dat je er geen kunt vinden die je verdraagt, weet niet of je dat als glutenreactie bedoelt? Er zit een bescherming omheen dus kans lijkt me klein maar ??

Zonnebloempasta is een mooie tip, verdraag jij ook 0 gluten Steleto?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: september 19, 2017, 19:32:55 »
Ik weet niet of ik op alles boven de nul reageer; ik verdraag sommige dingen wel waar anderen hier niet tegen kunnen (ik let bijvoorbeeld niet heel goed op de herkomst van mijn groenten en fruit.)
Maar ik reageer wel op heel kleine beetjes, zoals de sporen in een (glutenvrij) voedingssupplement, of champignons, of niet-maiseieren. Ik geef dus geen garanties over nul gluten, maar het zit wel erg laag.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #8 Gepost op: oktober 02, 2017, 19:42:14 »
Ik maak notenpasta van amandelen. Heel erg lekker.

Lieske

• Gold Member
  • Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
« Reactie #9 Gepost op: oktober 03, 2017, 06:23:31 »
Ik maak notenpasta van amandelen. Heel erg lekker.

Mag ik vragen hoe je dit doet   :?
Moeder van Marcel(1976) en Mark(1985).Marcel heeft Coeliakie van de huid(Dermatitis Herpetiformis) en heeft een stofwisselings ziekte en mag geen pinda's,noten,gluten,koemelk,eieren, ve-tsin,chocolade,boekweitmeel,soja enz.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2017, 14:54:41 »
Ik rooster amandelen en dan doe ik het in de blender. that's it. om het nog sneller en makkelijker te maken en minder belastend voor je machine kan je er eventueel wat olie bij doen  :duimop:

Annikka

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: oktober 20, 2017, 12:13:26 »
AH heeft regenwoordig pindakaas van 100% pinda's in het assortiment. Ik vind vooral de versie met stukjes pinda erg lekker. Geen problemen met gluten.
Geen officiŽle diagnose voor coeliakie. Ik eet glutenvrij sinds februari 2010. Ik verdraag ook geen soja, suiker, dierlijke melkproducten en veel E nummers. Ik heb naast glutenproblemen, chronische vermoeidheid en astma. Bij periodes heb ik last van reuma en fybromyalgie.