Auteur Topic: Gastroscopie minder belastend maken? Endoscoop voorverwarmen?  (gelezen 717 keer)

Frankie

• Newbie
  • *
Gastroscopie minder belastend maken? Endoscoop voorverwarmen?
« Gepost op: september 13, 2017, 11:48:14 »
Kan gastroscopie minder belastend gemaakt worden voor de patient?

Deze vraag stelde ik mijzelf toen ik voor de 2de keer de endoscoop door mijn keel geduwd kreeg. Dus ik heb tijdens het onderzoek goed opgelet wat mij nou het meeste dwars zit bij dit onderzoek. Daarbij viel mij op dat je heel goed voelt waar de endoscoop zit als hij in je lichaam gaat maar geen flauw benul hebt waar de endoscoop zit als hij weer uit je lichaam gaat. Ik dacht dat het onderzoek al klaar was terwijl de endoscoop nog steeds in mijn keel zat  :D Dit vond ik verrassend.

Ik denk ook dat ik weet waardoor het komt. De endoscoop is op kamertemperatuur als hij je lichaam in gaat en op ongeveer lichaamstemperatuur als hij eruit gaat. Je hebt niet zoveel gevoel binnen in je lichaam. Maar wat je wel heel goed voelt is temperatuur verschil. Daarom voel je volgens mij ook zo goed waar die endoscoop zit als hij erin gaat. Ik vond dat ook met name de kou van de endoscoop onprettig.

De endoscoop wordt gesmeerd met hetzelfde goedje wat gebruikt wordt bij echo's. Dat vertelde de zusters mij. Als je ooit een echo apparaat op je lichaam hebt gehad weet je hoe koud dat aanvoelt. Hetzelfde heb je met de endoscoop dus ook, alleen dan in je lichaam.

Ik vermoed dat het onderzoek prettig zou zijn als de endoscoop en smeermiddel op lichaamstemperatuur voorverwarmd zijn. Wat denken jullie?

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gastroscopie minder belastend maken? Endoscoop voorverwarmen?
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2017, 13:26:48 »
Ik krijg altijd een roesje, dan merk je er niks van.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2017, 21:03:34 »
Dat is ook een optie. Ik kan me wel verplaatsen in mensen die daarvoor kiezen.
Ik kies er echter niet voor. Zoals de zuster die mij overhaalde al zo mooi verwoorde, het is een hele hoop gedoe voor een onderzoekje van een paar minuten. Ik ben binnen 15 minuten weer het ziekenhuis uit en de rest van de dag is voor mezelf  :lol:
Het zou mooi zijn als het onderzoek prettiger te maken is voor de patiŽnt. Dan zullen meer mensen de optie nemen om het onderzoek zonder enige vorm van medicatie te doen :)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2017, 22:51:10 »
Ik heb niet gemerkt dat de endoscoop koud was, moet ik zeggen. ik was druk bezig om mijn kokhalsneigingen te onderdrukken. Ik had een keelspray gekregen die de keel verdoofde, en ik vond het heel naar dat ik niet meer kon slikken. Terwijl ik na de scopie nog half overstuur zat bij te komen, wandelde mijn man -die na mij aan de beurt was- rustig naar buiten, hij vond het allemaal erg meevallen. Ik denk dat zo'n scopie door iedereen verschillend wordt ervaren.

Voor zover ik weet zitten er aan de binnenkant van maag en darmen geen zenuwen die pijn signaleren, daarom kunnen daar ook probleemloos hapjes weefsel worden weggenomen. Hoe kun je dan toch kou voelen, vraag ik me af? Hoewel... dat ijsje of bakje yoghurt kun  je ook voelen 'zitten'. Iets om aan je arts te vragen? Misschien hebben ze er nog nooit bij stil gestaan dat het onprettig kan zijn (dat geldt ook voor een eendenbek van metaal bij vaginaal onderzoek trouwens, die zou ook verwarmd moeten zijn, maar is dat niet altijd).
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Frankie

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: september 15, 2017, 19:27:48 »
Dat vroeg ik me inderdaad dus ook af. Hebben ze zich dit ooit gerealiseerd? Vandaar mijn vraag hier. Ik was benieuwd of meer mensen dit opgevallen was.

Ik heb het verder met de arts er niet over gehad. Wel even kort met de zusters. Die waren verbaasd. Dit had nog nooit iemand genoemd. Maarja, wie let daar nou ook op?  :D Nou ben ik zelf een techneut en let ik dus op van alles en nog wat. Dat krijg je ervan als je zelf machines ontwikkelt. Dan onderzoek je hoe dingen werken  :D Medische apparatuur is ook altijd leuk spul en als ik wat bij kan dragen met wat tips dan doe ik dat graag. :)

koekie8

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2017, 19:12:02 »
Ik vind het een goed punt. Ik krijg over een paar weken pas mijn eerste endoscopie (niet voor coeliakie, want ik eet al jaren glutenvrij). Ik reageer vaak op temperatuurverschillen in mijn slokdarm en maag. Ik vind het meestal heel vervelend om een koud drankje of ijs door mijn slokdarm te voelen glijden. Of een bak fruitsalade uit de koelkast die je in je maag voelt zitten, brrr. En vandaag de hete thee. Soms doet het me niks en soms vind ik het temperatuurverschil heel naar. Dus dat zal ik vast ook wel gaan merken met de scoop!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl