Auteur Topic: onrustig en onhandig - link met coeliakie?  (gelezen 554 keer)

Baloo

• Newbie
  • *
onrustig en onhandig - link met coeliakie?
« Gepost op: september 10, 2017, 21:24:07 »
Mijn oudste dochter heeft coeliakie, in januari diagnose gekregen maar waarschijnlijk had ze het al minstens twee jaar daarvoor. Zij is ook degene in ons gezin die geen moment stil kan zitten, altijd zit te wiebelen, tot ontspanning komt door haar spieren in te spannen (hangen aan de monkeybars bv), en ze is degene die verreweg het meeste knoeit aan tafel, dingen laat vallen, zich stoot, etc. Kan dat ook samenhangen met coeliakie? Ze heeft verder voor zover ik kan beoordelen geen evenwichtsproblemen of hoofdpijn, tintelingen of andere neurologische klachten.

Citapel

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Re: onrustig en onhandig - link met coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: september 11, 2017, 20:58:28 »
Ik heb 60 jaar met coeliakie rondgelopen zonder het te weten. nu een halfjaar op glutenvrij. wat bij mij weg is nu is de onrust die altijd in mij zat. kon wakker liggen tot smorgens 5 uur omdat ik gewoon geen behoefte aan slaap kreeg. een tornado in mijn borstkas.
ook ben ik bekend met motorisch gestoord zijn. loop tegen elk koffietafeltje aan. altijd blauwe plekken. schijn de bocht niet te kunnen coordineren met mijn spieren.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: onrustig en onhandig - link met coeliakie?
« Reactie #2 Gepost op: september 12, 2017, 08:59:41 »
Eigenlijk geldt voor elke klacht of elk gedrag: het kan te maken hebben met coeliakie, maar het kan er ook net zo goed los van staan. Dat maakt coeliakie ook zo'n ingewikkelde ziekte.

Coeliakie kan AD(H)D gedrag veroorzaken. En de co÷rdinatie en motoriek verstoren. Bij iemand die glutenvrij gaat eten, verbetert het. En het kan terugkomen bij een glutenfout. Of in een milde vorm blijven bestaan omdat in veel dingen die je eet toch spoortjes gluten verborgen zitten.

Als mijn zoontje op de basisschool iets met gluten had binnengekregen, trok ik hem de volgende dag een lange broek aan in plaats van een korte broek, om te voorkomen dat hij kapotte knieŰn zou krijgen als hij zou vallen. Hij struikelde over zijn voeten, liep ergens tegenaan, kon niet gewoon ergens overheen stappen, of viel van zijn fiets. Hij was andere dagen snel en lenig. Maar als hij naar gym ging de dag na een glutenfout, viel hij overal over. Hij zat dan onder de blauwe plekken. De leraar heeft wel eens ge´nformeerd hoe hij daaraan kwam, en hoe het thuis ging, hij vond het maar vreemd, al die blauwe plekken. Ze kunnen overigens ook ontstaan bij een tekort heeft aan vitamine K. Sommige klachten zijn een gevolg van voedingstekorten, die verdwijnen op den duur door een glutenvrij dieet. Andere klachten worden veroorzaakt door een geactiveerd immuunsysteem, ook dat zou moeten verbeteren door glutenvrij te eten.
Mijn zoon (17) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.