Auteur Topic: Brood  (gelezen 746 keer)

S785

• Newbie
  • *
Brood
« Gepost op: augustus 25, 2017, 17:12:17 »
Het lijkt wel alsof ik helemaal geen brood meer verdraag maakt niet uit wat ik voor brood eet krijg overal buikpijn en diarree van. Herkent iemand dit? Heb vandaag geen brood gehad en nog steeds wel wat buikpijn maar geen krampen. Ik eet nu 2 maanden glutenvrij.

JoJ_91

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Brood
« Reactie #1 Gepost op: augustus 25, 2017, 17:44:54 »
Ik neem aan dat je het over glutenvrij brood hebt toch? En even ter controle, speltbrood mag niet, bevat namelijk ook gluten.
Heb je het broodbeleg al gecheckt, zitten er daar geen gluten in. En, het je het beleg apart van andere familieleden die wel gluten eten? Ook in boter kan bijv. gluten komen als je het mes eerst voor gewoon brood hebt gebruikt.

Een andere optie is dat het brood te zwaar is. Aan brood met haver er in bijvoorbeeld moeten je darmen heel erg wennen.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

S785

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2017, 00:40:16 »
Inderdaad glutenvrij brood eet ik geen haverbrood en er zit geen glutenvrije tarwezetmeel in. Mn beleg en boter hou ik apart. Ik snap het gewoon niet ik had nooit zulke klachten ejn sinds ik glutenvrij eet is het alleen maar tobben.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 27, 2017, 02:52:04 »
Weet je zeker dat het van het brood komt? Heb je dat getest door een paar dagen geen brood te eten?
Je darmen zijn aan het herstellen en kunnen nog een hele tijd klachten geven, helaas..
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

orionne

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 27, 2017, 11:38:56 »
ik heb ook geen goede ervaringen met brood
maar dat is de xanthaangom dat vrijwel overal wordt gebruikt.

als ik zelf mijn pizzabodems maak heb ik nergens last van.
Ipv xanthaangom gebruik ik nu psyllium ;)

en voor mij is glutenvrij geen vrijbrief (meer) om te denken dat ik er geen last van zal krijgen.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

nadine88

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: november 05, 2017, 21:49:26 »
Al eens Yam Desembrood (die van Ralph Moorman) gehad? Ik vind het zelf persoonlijk een beetje droog (en niet goedkoop ;) ) maar het is wel gezond en misschien vind jij het wel lekker?

Ametist

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: november 05, 2017, 22:42:30 »
Kan ook van het beleg op je brood zijn? Tegenwoordig zitten bijna overal gluten in.

Ik heb mezelf een broodbakmachine gekocht, ik bak mijn eigen brood. Let wel op met sommige droge bakgisten, daar zitten ook gluten in.