Auteur Topic: Magnesium via de huid?  (gelezen 1250 keer)

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
Magnesium via de huid?
« Gepost op: augustus 22, 2017, 12:28:03 »
Als bijwerking van medicatie heb ik vaak last van spierpijn en spierkramp. Mij is aangeraden door de fysio en de huisarts om magnesium te gaan slikken, omdat dat de klachten zou verminderen. Aangezien ik supergevoelig voor gluten ben, zoek ik naar alternatieven. Nu lees ik dat magnesium ook via de huid wordt opgenomen, via magnesiumolie of een voetenbad met magnesium. Dat zou ideaal zijn, want dan omzeil ik de darmen en eventuele glutenreacties. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor me?
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Steleto

• Jr. Member
  • **
Re: Magnesium via de huid?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2017, 13:17:26 »
Ik gebruik zelf de magnesiumolie van Zechsal omdat daar niet allerlei rare toevoegingen in zitten. (ik bestel af en toe een liter via vitatheek als ik ook andere dingen bestel, dat is de goedkoopste optie die ik heb kunnen vinden.) Het is handig om eerst een verstuiverflesje te kopen, zodat je dat daarna telkens kunt bijvullen.

Ik gebruik het op mijn schouders en het ontspant de boel een beetje. Omdat ik het plakkerig spul vind, doe ik het er 's ochtends op, trek een oud shirt aan, en ga dan na een half uur douchen om het er af te spoelen. Soms gebruik ik het ook op mijn onderbenen als die erg gespannen zijn.

Volgens mij werkt het en wordt het ook echt opgenomen, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het in het gebruik niet echt praktisch vind. Maar aangezien het moeilijk of onmogelijk is om veilige supplementen te vinden, doe ik het toch maar.
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

Kokki

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2017, 13:20:35 »
Vervelend die spierkramp, dat kan flink zeer doen.
De vraag lijkt me iets voor een expert, maar dit vind ik op internet: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15569520902914926 en het zou dus niet kunnen. Anders misschien gewoon proberen en kijken of het helpt?

The dermal absorption potential of a nanocrystalline magnesium oxide (MgO) and titanium dioxide (TiO2) mixture in dermatomed human skin was assessed in vitro using Bronaugh-type flow-through diffusion cells. Nanocrystalline material was applied to the skin surface at a dose rate of  50 mg/cm2 as a dry powder, as a water suspension, and as a water/surfactant (sodium lauryl sulfate) suspension, for 8 hours. Dermal absorption of nanocrystalline MgO and TiO2 through human skin with intact, functional stratum corneum was not detectable under the conditions of this experiment.

orionne

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2017, 13:45:24 »
Ik heb regelmatig voetenbaden genomen met Epsom salt.
Op Engelse sites is er heel veen info te vinden. Voorbeeld:
https://www.seasalt.com/epsom-salt-uses-and-benefits

dat flesje met zechsal spray heb ik ook en bij dreigende kramp in de kuiten helpt het vrijwel direkt, als je het sprayt :ja:
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2017, 20:18:20 »
Bedankt voor alle informatie!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.