Auteur Topic: Hoe zit het nou met Gierst?  (gelezen 2378 keer)

Marla

• Newbie
  • *
Hoe zit het nou met Gierst?
« Gepost op: augustus 18, 2017, 17:52:32 »
Is het nou wel, niet of een beetje glutenvrij? Ik lees overal iets anders. Heel veel sites benoemen het als glutenvrij, anderen zeggen dat Coeliakie patienten er alsnog op reageren.. wat is nou de waarheid? Want waar ik vandaan kom zijn we gewend brood te bakken met gierst.. dus als dat mag als blijkt dat we coeliakie hebben dan is dat voor mij de uitkomst.

Wie kan me hier helderheid over geven?

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoe zit het nou met Gierst?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 18, 2017, 18:16:38 »
Gierst is glutenvrij, dat mag je eten! Gerst (één letter verschil) niet.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: augustus 18, 2017, 19:13:17 »
Wel even opletten of het glutenvrij is (geoogst met machines die geen tarwe ed oogsten, opgeslagen in ruimtes waar geen glutenhoudende granen zijn, gemalen in een molen waar geen tarwe/ rogge/ gerst/ spelt/ kamut wordt gemalen, en apart verpakt. In 'schone' gierst zit geen gluten.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ewok

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 21, 2017, 10:38:06 »
Mijn diëtiste heeft me gewaarschuwd voor gierst. Het is net als glutenvrije haver in principe volkomen veilig voor mensen met coeliakie. Maar zowel in haver als in gierst zit iets waar een enkeling met coeliakie toch op reageert alsof hij gluten heeft binnengekregen. Ik neem aan dat de websites het daar over hebben. Dus je zou er op kunnen reageren. Maar die kans is niet zo heel groot. Als het niet besmet is gewoon proberen. Dat is de enige manier om erachter te komen of je tot de weinige behoort die er niet tegen kunnen.