Auteur Topic: Bedplassen  (gelezen 3000 keer)

Marla

• Newbie
  • *
Bedplassen
« Gepost op: augustus 16, 2017, 07:14:16 »
Klopt het dat kinderen met coeliakie vaker bedplassen dan andere kinderen? Mijn dochter is nu 10 en heeft periodes dat het heel regelmatig voor komt. Is het door constipatie (dat is het enige dat ik vind met google) of speelt er nog iets anders een rol?

debor@h

• Newbie
  • *
Re: Bedplassen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2017, 08:12:00 »
Als het echt een probleem is, zou je kunnen proberen om een plaswekker te gebruiken. Dat is een aparaatje dat een weksignaal geeft als de sensor nat wordt. Het kind wordt zo getraind wakker te worden als het 's  nachts plast.

Marla

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2017, 12:26:45 »
Maar hangt dit met coeliakie samen? Hebben meer kinderen die coeliakie hebben dit, en dan bedoel ik iets oudere kinderen.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2017, 16:28:21 »
Als ik per ongeluk iets met gluten(sporen) op heb, moet ik minstens elk uur naar de wc om te plassen, ik blijf heen en weer lopen. Het is alsof er een grote druk is ontstaan op mijn blaas. Ik heb ook een bolle buik dan, waarschijnlijk omdat er lucht in mijn darmen zit (van bacteriŽn die feest vieren op niet goed verteerde etensresten). Als ik herhaalde dagen achter elkaar iets met gluten op heb, kan er ook een blaasontsteking ontstaan. Of een ontsteking ergens anders, wat op dat moment kennelijk mijn zwakke plek is (oor, kaak, oog, beenader oid).

Voor zover ik weet bestaan er geen wetenschappelijke onderzoeken naar 'Nocturnal enuresis' (nachtelijk bedplassen) en coeliakie. Het staat ook niet in de lijst met symptomen van het Chicago Celiac Disease Center. http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=21682.msg600244#msg600244

Wel zijn er op Amerikaanse websites ervaringsverhalen te vinden over wat oudere kinderen met coeliakie die hier last van hebben/ hadden (te vinden als je zoekt op 'bed wetting' in combinatie met 'celiac disease').
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Citapel

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2017, 21:00:57 »
Ik weet nu pas dat ik coeliakie heb, maar heb tot 11 jaar bedplassen gehad. Heel vervelend. gelukkig bestaan er nu luierbroekjes voor grotere kinderen. Die zou ik gebruiken, ook al kost dat best veel. Maar ik herinner me nog mijn gebibber naast het bed tot mijn moeder het bed weer verschoond had. En haar onvrede erover.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #5 Gepost op: oktober 20, 2017, 20:53:32 »
Ik heb geen ervaring als kind maar net als Tine heb ik na een glutenfout dat ik kan blijven lopen naar de wc. Ik kan het dan ook haast niet ophouden.

In dat opzicht kan ik het me dus wel heel goed voorstellen. Maar, ik heb er overdag ook last van dan...
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.