Auteur Topic: wijn?  (gelezen 615 keer)

Steleto

• Jr. Member
  • **
wijn?
« Gepost op: augustus 16, 2017, 00:05:39 »
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen met wijn zijn? Is dit een risico, of valt het mee? En zijn er soorten/categorieën die doorgaans goed of fout gaan?
Alvast bedankt voor de reactie!
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

debor@h

• Newbie
  • *
Re: wijn?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2017, 08:22:45 »
In druiven zitten geen gluten, het risico is voor zo ver ik begrijo:

Het middel om de eiken vaten waar de wijn in gerijpt wordt (sporadisch wordt glutenbevattend middel gebruikt). Het rijpen in eiken vaten gebeurt doorgaans bij dure wijn en bij wijn die gedurende langere tijd moet rijpen.

Het middel wat gebruikt wordt om de wijn te klaren varieert en bevat in sommige gevallen gluten.

Het risico op gluten bij gewone slobberwijn zal dus niet zo groot zijn.

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2017, 09:36:53 »
Ik heb eens op tv gezien dat er bij wijn 100 verschillende hulpstoffen gebruikt mogen worden en niet op het etiket gezet hoeven te worden. Dat is allemaal om de wijn op smaak te brengen en wordt meestal uit bescherming vh recept niet prijsgegeven. Om die reden drink ik het nooit, maar misschien ben jij minder gevoelig en kun jij het wel drinken.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2017, 12:05:00 »
Ik heb sinds mijn diagnose al geen alcohol meer gedronken, omdat mijn darmen nog niet voldoende hersteld zijn. Maar ik had dit niet verwacht van wijn wat ik hier lees  :". Ik was in de veronderstelling dat ik in de toekomst weer gewoon wijn zou kunnen drinken, maar zo te lezen zitten daar toch haken en ogen aan  :duimlaag:.

Is er dan eigenlijk een bepaalde alcoholische versnapering die wél veilig is voor de super gevoeligen?? :roll: Of blijft het altijd lastig met maakt niet uit wat voor drankjes?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

EggsAndBacon

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2018, 14:45:29 »
Hallo misshilde,

nou, misschien valt dat toch wel mee hoor. Zelf word ik van één verdwaalde broodkruimel al doodziek (weken voordat ik dan weer een beetje hesteld ben), maar van wijn ben ik nog nooit ziek geworden. Ook niet van dure wijnen (ik ben gek op op lekkere Medoc en St. Emilion bijv.).

Alcohol is natuurlijk ook niet echt goed voor je darmen, maar wijn zou ik gewoon 'ns proberen als je darmen een beetje hersteld zijn.

Wat verder (bijna altijd) glutenvrij is is alle destillaten zonder toevoegingen, bijv. whisky en jenever. Bij jenever moet je wel uitkijken met ambachtelijke/mout jenever. Daar willen ze nog wel 'ns een schep uit de brouwketel aan het destillaat toevoegen om het meer smaak te geven.

De reden dat destillaat veilig is. is dat de alcohol wel verdampt (en dus overdestilleert), maar de gluten niet. Ook hier geldt natuurlijk dat als het in een eiken vat heeft gezeten er theoretisch een heel klein beetje gluten in zou kunnen zitten ... maar ook van deze drankjes ben ik zelf nog nooit ziek geworden. En ik ben echt supergevoelig.

Ik hoop dat je darmen opknappen.

Groet,
EggsAndBacon

orionne

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2018, 15:31:15 »
ik drink heel regelmatig wijn, altijd  bio wijn.
Ik kan ontzettend ziek worden van wijnen, al bij de eerste slok merk ik dat het fout gaat.
Ik wijt dit absoluut aan gluten.

Welke merken dit zijn weet ik niet meer.

Kans op gluten is bij rijping in eikenhouten vaten aanwezig. Dus ik zou niet voor de duurdere wijnen gaan.
Bij Ah is de bio mesta voor mij prima
https://www.ah.nl/producten/product/wi225278/mesta-organic-tempranillo
(en ik krijg geen bonus voor deze vermelding) :P
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2018, 16:42:51 »
De Amerikaanse coeliakieverenging CSA raadt het af om gin en jenever te drinken die gemaakt is van glutenhoudende granen, ook al is het glutengehalte onder 20 ppm; alleen mensen die supergevoelig zijn lijken er ziek van te worden. https://www.verywell.com/is-gin-gluten-free-562774
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #7 Gepost op: januari 15, 2018, 19:21:14 »
Ik zag deze https://www.rutte.com/nl/spirits/single-oat-geneva/ haverjenever voorbij komen... Zelf nog niet geprobeerd.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.