Auteur Topic: Hoe snel sympomen/klachten na eten gluten  (gelezen 2608 keer)

Geluk

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Hoe snel sympomen/klachten na eten gluten
« Gepost op: augustus 15, 2017, 21:14:36 »
Hallo allemaal,

Zoals eerder gezegd heb ik een dochter van 3 jaar die sinds kort de diagnose coeliakie heeft.
Het gaat (op de gebruikelijke beginnersfouten na) best goed met het dieet, en je ziet dat ze meer energie krijgt en minder buikpijn/stoelgangproblemen.
(lees, ze speelt weer in plaats van dat ze de halve dag moe op de bank ligt)

Allemaal positief dus, alleen nu heeft ze recent gluten binnengekregen.
Het was helemaal mis, buikpijn en niet meer spelen maar alleen op de bank liggen.

In principe eet ze alleen eten wat wij of de creche haar geven.
De creche is dankzij een leidster met ervaring met coeliakie in het gezin zeer goed geinstrueerd en heeft echt protocollen gemaakt.
Mijn dochter krijgt als eerste haar brood, heeft een eigen boter en krijgt smeerkaas uit een nieuw kuipje etc.

Ik probeer te achterhalen waar het nu mis is gegaan, waarschijnlijk kruisbesmetting ofzo.
En zoals met ieder onderzoek begint dit met een timeline. Ze was vanochtend nog goed, energiek etc, en eind van de ochtend was ze ineens niet lekker.
Dan rest nog de vraag, hoe lang duurt het van binnenkrijgen gluten tot symptomen?
Is het van vanochtend of kan het van gisteren zijn?

Dat is dus mijn vraag aan de mede-forummers, hoe lang duurt het bij jou of bij je kind van een glutenfout tot de klachten?
Ik had al gezocht in het forum, en er was 1 oud topic over, dus ik stel hem toch maar opnieuw.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mama van glutenvrije 3-jarige.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
Re: Hoe snel sympomen/klachten na eten gluten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 15, 2017, 21:52:58 »
Moeilijke vraag Geluk bij de een duurt het langer dan bij de ander dus er is eigenlijk geen antwoord op je vraag.
Het ligt er ook aan hoe groot de fout is ik hoop voor je dat je de fout kan achterhalen wat best moeilijk is.
Wij doe het altijd als volgt we beginnen bij het opstaan kijken wat er gegeten is enz enz en lopen dan alles na en kijken of er iets is gegeten wat nieuw is kruisbesmetting is natuurlijk altijd moeilijk vooral als je kind naar de creche gaat daar zwerven volgens mij altijd wel kruimels rond.
Ik hoop voor je dat ze gauw weer opknapt.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Geluk

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 15, 2017, 22:55:27 »
Hoi Lies,
ik had al gelezen dat het voor iedereen anders is.
In oude topics zie ik reacties als direct, na 10 minuten, na 1, 2 of 3 uur etc.
Ook iemand na 6 uur en de langste na 10 uur.

Ik was vooral benieuwd naar de range, wat is het langste en wat het kortste.
Dan hoef ik niet te zoeken naar dingen die in het weekend gebeurd zijn, maar kan ik gisteren eventueel uitsluiten.
(Dan houden we nog maar 2 eetmomenten over)
Groetjes, Laura
Mama van glutenvrije 3-jarige.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2017, 21:41:01 »
Ik merk het binnen een uur. Het gebeurt ook wel eens bij een mini besmetting dat ik het pas 's nachts merk.
Maar langer dan dat niet. De klachten houden wel langer aan (meestal ben ik een paar dagen niet zo fit dan, of het nu een kleine of grote besmetting is, dat lijkt niet zoveel uit te maken). Ik merk wel verschil tussen kleine en grote fout in de klachten in de 24 uur volgend op de fout, maar in de dagen daarna zijn de gevolgen hetzelfde.
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.