Auteur Topic: Afrika  (gelezen 908 keer)

Lis92

• Newbie
  • *
Afrika
« Gepost op: augustus 04, 2017, 09:19:39 »
Hallo allemaal,

In december ga ik met mijn vriend een rondreis maken door Afrika en nu vraag ik mij af hoe dat zit met het eten daar. Ik moet lactosevrij en glutenvrij eten.. Kan ik beter zelf brood meenemen? En hoe zit het met de restaurantjes daar? Iemand die er eerder geweest is? :?

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afrika
« Reactie #1 Gepost op: augustus 04, 2017, 09:50:21 »
Hoi,

Wat leuk zo'n rondreis!
Ik heb alleen ervaring in Zuid-Afrika en daar kon ik prima eten. Ik kreeg geen glutenvrij brood, maar heb dat ook niet gemist, omdat ik genoeg andere dingen wel kon eten. Maar Afrika is groot... Ik bedoel, in Marokko zal het anders zijn dan in Zuid-Afrika en Egypte anders dan in Ghana. Waar ga je heen?

Via Google kun je het een en ander aan Nederlandstalige en Engelstalige ervaringen vinden, weet ik .

Groetjes Marjolein
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: augustus 04, 2017, 11:39:15 »
Leuk om te doen zeg! Inderdaad wat koekie zegt, het zal nogal uitmaken waar je heen gaat, qua land maar ook of je in kleine dorpjes of de grote stad bent, hotel of lokale mensen. Mijn ervaring is in West-Afrika, van nog voor ik glutenvrij was.

Als ik daar nu weer heen zou gaan zou ik zelf wat brood/crackers/koekjes meenemen voor momenten dat er niks voor handen is, ik verwacht dat er niet erg veel winkels zijn waar je dat kan kopen (heb het nog nooit gezien maar dus ook nooit actief naar gezocht). De vraag is ook wat je allemaal aandurft qua lokaal eten langs de weg of in restaurantjes (het één is veiliger dan het andere). Als je durft zijn er allerlei alternatieven die je kan eten: bakbanaan, gekookte eieren, pap (op basis van mais, gierst, sorghum, soja), geroosterde mais, gefrituurde zoete aardappel/yam, fruit, rijst etc.
Ik heb zelf ook vaak dagenlang geen brood gegeten en het niet gemist. Maar ik had wel een lokaal netwerk van mensen die voor mij kookten of wisten wat je redelijk veilig kon kopen (bijvoorbeeld gefrituurde yam en zoete aardappel, dat werd langs de weg gefrituurd en heb ik veel gegeten).

Bij het avondeten zouden de bouillonblokjes een risico kunnen zijn (als je gevoelig bent), en er wordt ook wel gebruik gemaakt van spaghetti. En er worden allerlei hapjes en tussendoortjes gemaakt met bloem (wordt daar gekocht en niet verbouwd). Maar dit is in een specifiek stukje Afrika, dus zal niet overal opgaan. Volgens mij wordt in Noord-Afrika bijvoorbeeld veel meer tarwe gegeten.
Na een lange zoektocht: coeliakie

Lis92

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2017, 15:36:08 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat ik niet duidelijk genoeg was, want ik ga een rondreis maken door zuid Afrika ;). Ik ben zelf ook nog herstellende van een eetstoornis en volg daarvoor een dieet waar ik denk ik nog niet extreem van kan afwijken. Dus brood of crackers of salade tussen de middag lijkt mij wel prettig. Ik ben gewend om op vakantie altijd zelf glutenvrije havermout mee te nemen. Maar misschien is het nu ook handig om glutenvrij brood mee te nemen? Ik las dat we behoorlijk wat bagage mee mogen nemen:). Ik denk dat ze daar wel genoeg voor tussendoor hebben? En het avondeten, is dat net zoiets als in Europa? Gezien we geloof ik wel naar een toeristisch gebied gaan...? Ik ben wel al een paar keer naar Amerika geweest, maar dat is denk ik wel wat anders..

koekie8

• Gold Member
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2017, 18:11:21 »
Het avondeten is te vergelijken met Europa. Ze serveren zowel rijst, aardappelen als pasta. Daarnaast serveren ze ook "pap", dat is meestal van gierst gemaakt volgens mij en kun je eten in plaats van rijst/aardappel/pasta. Daarnaast hebben ze vlees en vis. Ik eet in Johannesburg vaker lam dan in Nederland, maar ze hebben ook gewoon kip. En in hotels vond ik bij het ontbijt gewoon eieren, spek, aardappelen, brood, fruit en dat soort dingen.
Qua tussendoortjes zul je sowieso fruit en noten kunnen kopen, dus je zult niet verhongeren.
Als je nog aan een eetlijst vastzit, kan zelf brood meenemen wel fijn zijn. Schär Meisterbacker blijft lang goede. Wel gaan de verpakkingen als je in bijvoorbeeld Johannesburg bent enorm bol staan vanwege het hoogteverschil. Dat betekent echter niet dat er iets mis is met het brood, dat komt door de luchtdruk die daar lager is.
Ik heb een paar jaar geleden wat ervaringen opgeschreven op mijn blog: http://glutenvrijreizen.blogspot.co.uk/search/label/Zuid-Afrika
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

zrmadeleine

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 06, 2017, 20:24:20 »
Ik heb een aantal jaren in Zuid-Afrika gewoond (Oostkaap).
- De pap is normaal gesproken gemaakt van maïsmeel.
- Mais en bonen, samen gekookt, zijn een hoofdmaaltijd, en prima broodvervanger.
- Veel fruit en noten, uiterst geschikt als tussendoortjes. Let wel op dat je fruit en salade en zo wast met gekookt en afgekoeld water.
Ik ben nooit in een toeristisch gebied geweest. Dus ik was in een gebied waar geen winkels waren.
Ben je in een toeristisch gebied, geen probleem. Je kunt op heel veel plaatsen dingen kopen.
Dis-Chem, Woolworths (Free from... range), Fresh Earth (in Johannesburg), er zijn ook online winkels (als je in een gebied bent waar internet is).
Google gewoon de plaatsen waar je heen gaat met +gluten free of iets dergelijks, dan vind je vanzelf een heleboel info plus google-maps waar de winkels zijn. Brood is er wel duur, je bent al snel 50 rand kwijt voor een brood. Maar ja, omgerekend in Euro is dat nog altijd iets goedkoper dan glutenvrij brood hier. Ik zou dus niet teveel meeslepen.
Zorg wel voor goed-afsluitbare doosjes en bijvoorbeeld zo'n plastic strandbag. Alleen waar geen water in kan, kan ook geen kakkerlak in.
Goede reis!

Lis92

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 08, 2017, 08:55:37 »
Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee! Handig ook zo'n blog, heel fijn!