Auteur Topic: Coeliakie? Angst om te laten onderzoeken  (gelezen 1376 keer)

Estherx17

• Newbie
  • *
Coeliakie? Angst om te laten onderzoeken
« Gepost op: augustus 03, 2017, 15:04:47 »
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, tips geven etc.
Ik heb een vaag tot "vrij zeker" vermoeden dat ik wel eens de ziekte Coeliakie kan hebben. Ik heb al mijn hele leven last van mijn darmen en vroeger is dan ook "Spastische darm" vast gesteld. (Er is toen geen onderzoek gedaan naar Coeliakie) Ik heb tegenwoordig ontzettend veel last van mijn darmen: krampen etc, ontlasting: gele ontlasting, diarree, drijvende ontlasting, hoofdpijn, spierpijnen en vooral hele hele hele erge vermoeidheid. Door het inlezen van de symptomen van Coeliakie, verhalen op internet, verhalen van bekenden die ook Coeliakie hebben, heb ik dus een bij groot vermoeden gekregen dat ik dit zelf ook wel eens kan hebben. Ik moet wel zeggen dat bepaalde symptomen ook totaal niet bij mij passen zoals "dun lichaam", ik ben van mij zelf een tikkeltje stevig. Een paar weken geleden ben ik naar mijn huisarts geweest voor onder andere deze klachten maar toen der tijd ook een felle, stekende pijn rechts boven in mijn buik. Mijn huisarts wist niet wat het was en uit bloedonderzoek kwam volgens haar niks naar boven. Ik heb toen laxeermiddelen mee gekregen (zijn net op) en moest een echo laten maken van mijn hele buik. Hier kwam ook niks uit. Ik heb geen last meer van die felle stekende pijn rechts boven in mijn buik maar de andere klachten zijn niet weg.

Nu moet ik wel vertellen dat ik best een grote angst heb voor ziekenhuizen, artsen etc vanwege een slechte ervaring in het verleden en ga daarom ook alleen op het moment naar de huisarts als ik ect te veel last krijg van mijn klachten. Ik zie dus best wel tegen een gesprek over mijn klachten bij mijn huisarts op en vooral ook mogelijke onderzoeken in het ziekenhuis. Mijn vraag is dus ook zouden mijn klachten kunnen duiden op Coeliakie? Hoe ziet het onderzoek traject van Coeliakie eruit? En hoe kan ik mijn huisarts duidelijk maken dat ik echt tegen enige onderzoeken op zie?

Dank je wel alvast!

debor@h

• Newbie
  • *
Re: Coeliakie? Angst om te laten onderzoeken
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2017, 16:38:14 »
Coeliakie hoeft zeker niet perse samen te gaan met een dun lichaam, dat is achterhaald.

Vermoeidheid kan ook mede veroorzaakt worden door haperende schildklier. Haperende schildklier en Coeliakie zijn een vaker voorkomende combinatie (ik spreek helaas uit ervaring).

Drijvende ontlasting, pijn en gele ontlasting kunnen ook komen door problemen met galblaas!

Je kunt dus maar beter wel naar de huisarts gaan voor verder onderzoek!

Estherx17

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2017, 18:14:11 »
@Debor@h, Dankjewel voor je reactie.

Ik ben wel van plan om volgende week naar de huisarts te gaan. Ik moet me maar over mijn angst heen zetten. Ik heb echter wel een paar weken geleden een echo gehad en hieruit bleek toen wel gewoon dat mijn galblaas goed werkte. De huisarts dacht vanwege de stekende pijn rechts boven in de buik en diarree aan galblaas problemen maar dit bleek niet het geval.
Zou het binnen een paar weken zomaar kunnen omslaan? Ik heb op het moment niet meer die stekende pijn rechts boven in mijn buik.

debor@h

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2017, 18:51:00 »
Hopelijk wordt de oorzaak snel gevonden. Waarom heeft de HA niet verder gezocht toen bleek dat de galblaas niet de boosdoener was?

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2017, 20:50:32 »
Hoi Estherxi welkom op ons forum  :wkm:

Je klachten kunnen duiden op Coeliakie maar dat hoeft dus niet bij Coeliakie heb je zoveel verschillende klachten vermoeidheid is wel een van de problemen en dat van je ontlasting is ook niet goed dat je niet dun bent hoeft niet bij Coeliakie je heb ook mensen die gewoon gezet zijn.
Mijn advies is ga naar je HA en laat je bloed controleren op Coeliakie en laat je evt doorverwijzen naar een goede MDL arts die dan een biopt van je dunne darm neemt dit kan tegenwoordig met een roesje zodat je er zelf niets van merkt.
Heel veel sterkte met alles en ga niet op eigen houtje gv eten.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Estherx17

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2017, 23:28:45 »
@Debor@h, De HA heeft niet verder gezocht omdat mijn pijn rechts boven in de buik vrij snel na de echo was verdwenen en de laxeermiddelen (Macrogol) leken aan te slaan, mijn ontlasting werd weer een beetje normaal. De klachten waren dus verdwenen en zag geen reden om verder te zoeken.

Estherx17

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2017, 23:38:53 »
@lies merceij, Ik ken toevallig veel mensen uit mijn omgeving, niet familie, die Coeliakie hebben. Hierdoor ook veel kennis kunnen krijgen over deze ziekte. Zij hebben mij overigens ook geadviseerd om naar de HA te gaan. Deze mensen zijn allemaal ontzettend dun dus ik denk dat hier mijn beeld een beetje vandaan is gekomen dat Coeliakie-patiŽnten dun zijn. Mijn fout en weer iets geleerd.  ;)

Dankjewel voor je advies, ik zal dan ook morgen contact opnemen met mijn HA. Ik ben echt klaar met mijn klachten en wil nu ook gewoon echt weten wat er aan de hand is.
Zoals je misschien had gelezen heb ik dus mijn angst en is het voor mij al een hele stap om naar de HA te gaan. Je had het in je bericht over een biopt, mag ik vragen hoe dat in z'n werk gaat? En kan je altijd een om een roesje vragen?

Ik zal trouwens nooit zonder echte medische redenen overstappen op gluten vrij eten.  :duimop:

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: augustus 04, 2017, 21:30:58 »
Bij een darmbiopsie brengt de arts een dun flexibel buisje via de mond in de dunne darm.
 Met een minuscuul klein tangetje aan het uiteinde van het buisje neemt hij kleine stukjes darmwand weg
 Deze stukjes worden onderzocht. Als blijkt dat de darmvlokken ontbreken of beschadigd zijn, is er met zekerheid sprake van coeliakie.
En je kan altijd om een roesje vragen.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.