Auteur Topic: Lidl Granola  (gelezen 4844 keer)

debor@h

• Newbie
  • *
Lidl Granola
« Gepost op: juli 26, 2017, 19:51:55 »
Ik twijfel over de Lidl Granola (groene pakken en Paars/roze pakken), omdat er niet op staat dat het sporen van andere granen dan de opgegeven haver kan bevatten.

Heeft iemand ervaring met dit product?

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Lidl Granola
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2017, 22:54:35 »
Ik weet niet welke granola je bedoelt. Kun je een foto plaatsen?
Staat ergens op het pak dat het glutenvrije granola is? Als dat er niet op staat en er zit haver in, dan kun je het beter laten staan. Haver is op zich glutenvrij, maar bijna alle haver die in de winkels ligt, is besmet met gluten vanwege het oogst- en verwerkingsproces. Alleen glutenvrije haverproducten worden zeker weten veilig verwerkt en kun je dus eten.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

debor@h

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2017, 18:12:42 »
Nee, er staat niet op het pak dat het glutenvrij is, maar ook geen waarschuwing over mogelijke sporen van tarwe.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2017, 18:57:45 »
Dan is het niet glutenvrij. Je kunt alleen haverproducten eten waar op staat dat het glutenvrij is. Geldt ook voor havermout en haverkoekjes ed. Anders is het besmet met tarwe en gerst.

De fabrikant is niet verplicht om op het etiket te zetten dat het mogelijk besmet is met tarwe of gerst. Als je glutenvrije haver koopt, weet je zeker dat er minder dan 20 mg gluten per kilo in zit (dat is de norm waaronder iets glutenvrij genoemd mag worden).

Glutenvrije haver wordt apart geproduceerd: bij de teelt van (Nederlandse) glutenvrije haver mag in de 10 jaar daarvˇˇr geen graan met gluten op hetzelfde stuk land gestaan hebben, er mag geen glutenhoudend graan op het veld ernaast geteeld worden, er mag niet met compost gestrooid worden waar oud brood of stro ed. in zit, het veld wordt een paar keer ge´nspecteerd of er geen graan met gluten groeit, eventueel wordt een verdwaalde plant met de hand verwijderd, ook wordt zaad gebruikt dat speciaal geschoond is (normaal mag het een paar procent verontreinigd zijn en kan het andere granen bevatten, bovendien lijkt een haverkorrel erg op een tarwekorrel), verder worden de oogstmachines helemaal grondig gereinigd, en de containers waar de haver in komt ook, en gaat het naar een opslag, transport en verwerkingsruimte waar gaan tarwe en gerst ed wordt verwerkt, ook wordt het gemalen in een molen waar geen gluten in komt, en gaat het naar een fabriek waar geen glutenhoudende granen in dezelfde omgeving worden verwerkt. Er komt nogal wat bij kijken om 'schone' glutenvrije haver op te leveren (daarom is het helaas ook een stuk duurder).

Het geldt trouwens ook voor andere granen, zoals boekweit, gierst, polenta en quinoa, dat je het beste kunt kiezen voor een verpakking waar de tekst glutenvrij op staat of het glutenvrij logo.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

debor@h

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2017, 18:16:35 »
Bedankt! Ik had al zo'n vermoeden...