Auteur Topic: Coeliakie en fodmap-arm  (gelezen 6966 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Coeliakie en fodmap-arm
« Reactie #15 Gepost op: juli 31, 2017, 10:44:42 »
Da's een goeie, van die mayo, ik sta wel een half uur te kloppen voordat ik mayo heb, ik ga het eens proberen, dank voor de link!  (ik maak het trouwens altijd zonder mosterd)
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

*Gadget*

• Newbie
  • *
« Reactie #16 Gepost op: oktober 24, 2017, 11:43:43 »
Na maanden van puzzelen ben ik er dan eindelijk uit.
Er is 1 groep waar ik heel duidelijk niet tegen kan.
De oligossaccariden en dan met name de fructanen.
Ergens niet zo vreemd.....tenslotte vallen de gluten(granen) in de zelfde groep.
Het was een hele zoektocht maar ik ben blij dat ik het heb gedaan...voel me stukken beter en daar gaat het tenslotte om.
Ik wil nu enkel nog gaan kijken of ik minusL nu wel kan verdragen,tenslotte heeft er een heleboel in de weg gezeten en wie weet....
Zodra ik daar duidelijkheid over heb ben ik klaar en ga ik weer eens een afspraak maken bij de diťtist.
Ik vraag me alleen wel af in hoeverre de coeliakie nu met de fructanen intolerantie te maken heeft.
Staat dat nu los van elkaar of kan het ene het andere getriggerd hebben?
Sinds juni 2012 Glutenvrij/tarwezetmeelvrij en lactosevrij, dochter sinds augustus 2012 Glutenvrij.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #17 Gepost op: oktober 25, 2017, 14:30:44 »
Fijn dat je nu toch op de goede weg bent. Veel succes verder!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Ewok

• Newbie
  • *
« Reactie #18 Gepost op: oktober 25, 2017, 21:40:28 »
Wat fijn dat je weet waar je op moet letten. Wel lastig dat fructanen over het algemeen niet op de ingrediŽnten lijsten staan.

Gluten en fructanen vallen niet in dezelfde groep. Fructanen en oligosachariden zijn koolhydraten(suikers) en gluten zijn eiwitten. Iemand die niet tegen fructanen kan, kan meestal wel tegen wit meel. De fructanen zitten in de vliezen van graankorrel en de gluten in het meellichaam.

Oligosachariden zijn koolhydraten die uit 3 tot 9 afzonderlijke koolhydraat moleculen bestaan. Fructanen zijn oligosachariden met minstens 1 fructose molecuul. Lactose is een disacharide (di =2) en bestaat uit een verbinding van 2 koolhydraten: galactose en glucose. Het heeft dus niets met fructanen te maken. Hoewel galactose en glucose ook kunnen voorkomen in fructanen mist bij lactose het molecuul fructose.

De vertering is over het algemeen ook anders. Fructanen zijn voor de mens moeilijk te verteren en de vertering wordt gedaan door de darmbacteriŽn. Lactose wordt gesplitst met het enzym lactase. Lactase wordt aangemaakt door de cellen van de dunne darm.

Hoewel er onder artsen nog wel onenigheid bestaat over of coeliakie en een fructanen intolerantie elkaar getriggerd kunnen hebben, is dit de theorie erachter.
Als je een fructanen intolerantie hebt, heb je niet (meer) de juiste darmbacteriŽn om deze te verteren. Dit zorgt vaak voor gisting met gasvorming of schimmelvorming of allebei tot gevolg. Zowel gassen als schimmels zijn slecht voor de darmwand. Die wordt hierdoor poreus en er kunnen daardoor eiwitten de darmwand passeren. Bij een gezonde darm zullen er niet of nauwelijks eiwitten(o.a. gluten) in het bloed terecht komen. Die worden normaal gesproken eerst afgebroken. Pas als een eiwit in het bloed zit zal het immuunsysteem hierop kunnen reageren. Coeliakie is hier overigens wel een vreemde eend in de bijt want die eiwitten (gluten) moeten zich eerst nog aan een cel "vastplakken" voordat het immuunsysteem hierop regeert. Het is ook een ander deel van het immuunsysteem die hierop reageert dan bij een "gewone" voedselallergie. Dus dit is nog onzekerder dan alle andere voedselallergieŽn.
Andersom: Als je coeliakie hebt functioneren je darmen niet goed. De bacteriŽn in je darmen gaan feest vieren van de onverteerde voedselresten. Hierdoor raakt je darmflora uit balans. Te veel "slechte" bacteriŽn en te weinig goede (te veel feest, te weinig werk ;) ). De darmbacteriŽn die de oligosachariden moeten verteren worden hierdoor verdrongen door anderen en dus verlies je je vermogen om oligosachariden te verteren. Door goed voor je darmen te zorgen kun je je darmbacteriŽn weer in balans brengen. Als de fructanen intolerantie secundair is kun je de oligosachariden weer heel langzaam beetje bij beetje gaat toevoegen na een klachtenvrije periode. Dan bouw je heel langzaam de groep darmbacteriŽn die fructanen verteren weer op. Soms past dat in de balans van je persoonlijke darmflora en kun je ze na een tijdje weer gewoon eten. Soms brengt het je darmflora toch weer uit balans en kun je ze beter laten staan.

Een lactose intolerantie is vaak secundair aan een onbehandelde coeliakie. Lactase (enzym om lactose te splitsen) wordt aangemaakt door de darmwand van de dunne darm en die verdwijnt bij coeliakie geheel of gedeeltelijk. Dan kun je dus geen lactase meer aanmaken omdat je de cellen die dit doen niet meer hebt.
Andersom: Onverteerde lactose kan ook voor gisting en dus gasvorming en schimmelvorming zorgen. Zie verder bij de fructanen intolerantie boven.

De producten van MinusL zijn niet lactose vrij maar lactose arm. Ik ken meerdere mensen met een lactose intolerantie (zonder melkeiwitallergie) die hier niet tegen kunnen.

Pff, het is een heel verhaal geworden. *Gadget* Dit waren de verschillen in een notendop. Het is lastig uitleggen zonder plaatjes maar ik hoop dat je er iets van snapt en dat je er iets aan hebt. Je diŽtist hoort hier ook van alles over te weten. Zoek er een die van alle 3 en van FODMAP verstand heeft. Veel succes verder.

*Gadget*

• Newbie
  • *
« Reactie #19 Gepost op: oktober 26, 2017, 16:41:52 »
Bedankt voor je info Ewok!
Maakt sommige dingen weer net wat duidelijker.
Ik heb een tijd geleden de Monash app aangeschaft en daaruit komt dus duidelijk naar voren dat alles wat gluten bevat voor mij zoiezo afvalt omdat het ook allemaal fructanen bevat.
Vandaar dat ik aan gaf dat ik dat als 1 groep zie.(niet zo zeer dat het de zelfde stoffen zijn.)
Dat minusL niet lactose vrij is weet ik,maar waar het mij ook om gaat is dat ik er achter kan komen of het na mijn zoektocht mogelijk zou zijn om het te verdragen.
Ik heb het wel eerder geprobeerd maar omdat ik behoorlijk wat klachten had van de andere voedings stoffen wist ik niet welke reactie waarbij hoorde.
Ik heb het altijd toegeschreven aan het niet kunnen verdragen van lactose.(ik heb ook een tijdje lactasecapsules gebruikt,maar dat leek niet te helpen,zelfs bij minusL niet)
Mijn dochter gaf al aan dat het misschien eerder kon liggen aan het melkeiwit,maar dat ligt weer een stap verder.
Ik ben voor mijn dieet ook gestopt met het consenza brood dat bleek een goede stap,wat daar in zit waar ik op reageer weet ik dus ook niet,maar ik gebruik nu Yam en dat gaat gelukkig erg goed.
Ik hoop dat ik idd na een tijdje rust in mijn buik te hebben gehad weer wat meer balans krijg en dat er misschien weer iets terug gebracht kan worden in de voeding.
Wat je aangeeft voor een goede diŽtist....ik ben tijdens mijn eliminatiedieet er achter gekomen dat mijn diŽtist nog werkt met de gegevens van 2014....inmiddels is er al behoorlijk wat onderzoek gedaan.
Het feit dat ik de Monash app heb heeft ontzettend goed geholpen,want anders was het eliminatie dieet een echte aanfluiting geworden.
Ik heb eigenlijk het meeste op eigen houtje gedaan :" ,omdat ik me echt beter wil voelen.
Had ik alles gedaan zoals zij had voorgeschreven was ik waarschijnlijk nog niet veel wijzer geworden.
nogmaals bedankt voor je uitleg hoor!
Sinds juni 2012 Glutenvrij/tarwezetmeelvrij en lactosevrij, dochter sinds augustus 2012 Glutenvrij.

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
« Reactie #20 Gepost op: oktober 27, 2017, 09:12:08 »
Goed speurwerk Gadget!

Nu je weet wat je "veilig" kunt eten kun je een voor een nieuwe voedingsmiddelen proberen en als ze goed vallen aan je dieet toevoegen. Dat jij meer van jouw dieet weet dan je diŽtiste is alleen maar beter voor jou!  ;)
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugť in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.