Auteur Topic: Hoe lang duurt het voordat klachten verminderen  (gelezen 2805 keer)

Cynthiajw

• Newbie
  • *
Hoe lang duurt het voordat klachten verminderen
« Gepost op: juli 14, 2017, 21:43:34 »
Hoi allemaal,

Mijn dochter van 16 maanden heeft sinds een week officieel de diagnose coeliakie. Haar grootste klacht is dat ze al 2 maanden flink aan het overgeven is. Het is verschrikkelijk om te zien hoe ze zichtbaar vermagerd 😭. Nu eet ze dus sinds een week glutenvrij en lactosevrij maar nu gaat ze nog meer overgeven! Iemand hier ervaring mee en die me wat moed in kan spreken. Het
Is zo zielig! Ze eet trouwens bijna niks nu. Ze weigert veel. Heel af en toe opleving en dan eet ze Groente en aardappels vlees en lactovrije melk. Meer wil ze niet :(

Bedankt.
Groetjes

Cynthia

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Hoe lang duurt het voordat klachten verminderen
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2017, 22:00:27 »
Het zal niet lang meer duren en dan zul je zien dat je dochter opknapt door het glutenvrije eten. De meeste kinderen gaan binnen 2 a 3 weken veranderen, dus ik verwacht dat het snel beter zal gaan met je dochter.

Je moet maar zo denken: alles wat erin gaat is meegenomen. Ze moet het vertrouwen in eten weer terugkrijgen. Dat heeft hier ook best lang geduurd. Mijn zoon wilde toen niet zelf eten, dus we lieten hem in een boekje kijken of met een autootje rijden, en ondertussen gaven we hem een hapje eten. Hopelijk werkt afleiding bij jullie ook.

Daarnaast ontdekten we al snel dat hij niet tegen brood en koek met glutenvrij tarwezetmeel kon. Daar zat te veel gluten in voor hem, en daarom bleven sommige klachten bestaan (hij viel zelfs verder af, en hij zag er al uit als een biaffrakindje). Het ging beter toen we dat weg lieten.

En als ze wel groente en aardappels lust, kun je dat ook rustig twee keer op een dag geven. Straks gaat ze wel weer naar een normaal eetpatroon. Voor nu moet ze eerst 'bijtanken'.

Het is overigens niet gebruikelijk om de eerste tijd na de diagnose (naast glutenvrij) ook lactosevrij eten en drinken aan te bieden (in het verleden wel), tenzij ze altijd al niet tegen lactose kon.

Bij coeliakie ontstaat een lactose-intolerantie als de darmvlokken aangetast zijn, waar enzymen worden geproduceerd die de lactose verteren. De meeste mensen met coeliakie kunnen op den duur weer producten met lactose verdragen.

Misschien lust je dochter wel kaas? Een ei? Kleine tomaatjes, stukjes paprika? Stukje kip? Bied haar gewoon verschillende dingen aan, en laat het idee van drie keer een maaltijd maar even varen. Je zult zien dat ze op den duur meer trek gaat krijgen (en gaat groeien, als ze een groeiachterstand heeft, dat komt vanzelf weer goed).

Veel succes verder! 
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • het livaad is onmisbaar
« Reactie #2 Gepost op: juli 14, 2017, 22:37:22 »
Hoi Cynthia.
Welkom op ons forum  :wkm:

Ik zelf heb niets met kinderen en Coeliakie maar van de verhalen van moeders hier weet ik wel dat de kleintjes snel opknappen met het dieet.
Je heb al advies van Tine gehad.
Heel veel sterkte en succes met het dieet en ik hoop voor je dat ze gauw weer wat gaat eten.

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Cynthiajw

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: juli 16, 2017, 07:39:31 »
Dank voor de reacties. Helaas houdt ze op dit moment niks meer binnen 😭, voor zover ze eet. Morgen weer naar kinderarts.

Groetjes

Cynthia

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: juli 16, 2017, 11:51:05 »
He bah, wat vervelend.  :s Sterkte!
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • het livaad is onmisbaar
« Reactie #5 Gepost op: juli 16, 2017, 20:25:44 »
Sterkte morgen  ;)

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Geluk

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: augustus 06, 2017, 17:25:13 »
Hoe gaat het nu?
Ik heb ook een kind met een recente diagnose en zit ook met smart te wachten tot ze zich beter voelt.
Nu heeft ze soms minder slechte en soms echt slechte dagen, met name na een glutenfout.
Ik vind het erg lastig.
Is jouw kind al wat beter?
Mama van glutenvrije 3-jarige.

Shelly

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: januari 07, 2018, 22:43:07 »
Hi

Bij mijn dochter van 5.5 hebben ze bijna een maand geleden ondekt dat ze coeliakie heeft. Het ging even een beetje beter overdag, niet s'avonds and s'nachts en nu is het weer helemaal achteruit aan het gaan. Weer heel erge buikpijn, misselijk, boertjes, spugen... . We zijn weer begonnen om haar s'avons paracetamol 500 milligram te geven. Maar het helpt niet echt.  De dokters zeggen dat we geduld moeten hebben. Op dit moment weten we niet weer hoe we haar kunnen helpen.
.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2018, 10:02:41 »
Ai, dat is vervelend. Maar een maand is ook nog erg kort. Het is twee stapjes vooruit en een stapje terug. Er gaat wel even overheen voordat je het dieet onder de knie hebt. Je moet elke kruimel brood en koek vermijden. Aparte boter, jam, eigen bakje met chips niet uit een grote schaal waar anderen met kruimelhanden aan komen, etc. Handen wassen voor het eten. En alles regelen op school zodat ze haar eigen traktaties heeft en schone handen als ze iets gaat eten. Dat is een enorme verandering, en gaat niet zonder slag of stoot. Het eerste jaar is een tropenjaar, zeggen artsen die verstand hebben van coeliakie. Daarna gaat het beter. Je weet een beetje wat je kind lust en wat ze verdraagt. Je leert ook dieetfouten beter herkennen. En je hebt alles dan een keer meegemaakt, van feestjes tot verjaardagen en vakanties. En de darmvlokken van je kind hebben wel even tijd nodig om te herstellen, haar lichaam draait overuren. Heb je samen met de diŽtist alles wat ze eet doorgenomen? (ik neem aan dat je een diŽtist hebt uit het diŽtistennetwerk van de NCV). Schrijf anders eens op wat ze eet op een dag, en hoe je het op school hebt georganiseerd, dan kunnen we verder met je meedenken. Heel vervelend als ze zo ziek is en je je machteloos voelt. Maar er is vast een oplossing voor.

Shelly

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2018, 12:40:09 »
Bedankt. De dieet heb ik gelukkig al onder de knie want mijn oudste dochter heeft al drie jaar gluten intorelanse. Zij had helemaal niet dezelfde reacties als mijn jongste. Direct wanneer we bij haar gestopt hebben  met de gluten zag je direct het verschil.
Het  kan zijn dat we niet genoeg oppassen met kruimels, dat we dezelfde broodrooster gebruiken voor glutenvrije brood en niet gluten vrije brood.  Ik zal daar nu heel erg mee beginnen mee op te passen. Want ik had de dietist gevraagd of dat een probleem kon zijn  en ze zij me dat ik daarop niet moest letten.
Voor school heb ik alles meegegeven. Want ze mag ook geen fructose en lactose.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2018, 13:26:02 »
Van elke kruimel brood en koek gaan de darmen van je dochtertje weer achteruit! Dus zolang ze die kruimels binnenkrijgt, blijft ze ziek. Geen wonder dat ze klachten houdt.

Ik wil je aanraden een afspraak te maken met een nieuwe diŽtiste, want deze heeft er duidelijk geen kaas van gegeten! Kijk bij www.glutenvrij.nl voor iemand bij jou in de buurt. Deze diŽtisten hebben een speciale opleiding gevolgd en weten precies wat er wel en niet kan.

Houd er ook rekening mee, dat je ene dochter meer of minder gevoelig kan zijn dan je andere. Ik ken gezinnen waar de een wel glutenvrij brood met glutenvrij tarwezetmeel kan eten, maar de ander niet. Dat hoeft niet meteen hetzelfde te zijn. Ik weet ook niet of ze allebei een diagnose coeliakie hebben?

En ik herken het wel... ik wist eerst ook niet dat het kwaad kon als mijn kind een kruimeltje brood of koek binnenkreeg. Tot de eerste verjaardag, en er een grote schaal chips op tafel stond. Iedereen had eerst koek gegeten, en daarna pakten de kinderen chips uit die grote schaal. Mijn zoontje ook; hij lag hij de hele nacht te huilen met flinke buikkrampen. En ik maar piekeren hoe dat nou kon, want die chips was toch glutenvrij, of ging er iets anders fout... pas later viel het kwartje, dat het toch veel nauwer luistert dan ik dacht. Mijn zoon kreeg de eerste twee maanden geen lactose, daarna konden we dat opnieuw invoeren. Als de darmen nog beschadigd zijn, kan je kind lactose niet goed verdragen. Meestal lukt dat later wel. Hetzelfde geldt voor fructose. En dan kun je het dieet gelukkig weer uitbreiden en kan ze meer eten (tenzij het erfelijk is en jij of je man er ook niet tegen kunnen).

Kijk ook even bij 'eerste hulp' daar vind je misschien nog tips hoe je kruisbesmetting kunt voorkomen (niet dezelfde houten lepels voor glutenvrij en met gluten gebruiken, aparte frituurpannen en bakblikken, geen houten snijplank voor glutenvrij en glutenvol, glutenvrije broodjes en broodjes met gluten niet tegelijk in dezelfde oven, idem voor pizza's -tenzij je het goed afgedekt- etc. etc.). 

koekie8

• Gold Member
« Reactie #11 Gepost op: januari 14, 2018, 02:20:53 »
Hoi Shelly,
Ik sluit me volledig aan bij wat Tine hierboven geschreven heeft. Elk kruimeltje is er een teveel. Dat jullie diŽtist daar anders over denkt, vind ik heel kwalijk. Jullie zouden beter geholpen zijn door een andere diŽtist of ervaren lotgenoten.
Ik hoop dat de klachten snel verdwijnen, nu jullie beter gaan opletten op kruisbesmetting. Eigen broodrooster, eigen potten jam en boter, echt alles moet gedaan worden om de besmetting met ook maar ťťn kruimel te vermijden.
Succes!
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl