Auteur Topic: Lactoseintolerantie??  (gelezen 2997 keer)

Talleke1981

• Newbie
  • *
Lactoseintolerantie??
« Gepost op: juli 12, 2017, 10:47:06 »
Hallo allemaal,

Ik zal even mezelf kort voorstellen.

Ik heb zolang ik me kan herinneren snel last van mijn darmen gehad, diarree buikkrampen en nog meer bekende dingen.

Voor 2 a 3 jaar terug is er uit gekomen dat ik glutenvrij most eten vanwege coeliakie, mijn moeder heeft het ook en haar broer ws ook.

Nu is het zo dat ik toch met regelmaat diarree blijf houden en nu denk ik dat het ook nog wel eens lactose zou kunnen zijn. Door de lang onbehandelde coeliakie ben ik vervroegd in de overgang gekomen.

Maar wie van jullie heeft ook lactose intolerantie en kan mij helpen? Als je bv vandaag iets eet met lactose, ho lang merk je dat nog na die tijd? Ik heb bv een stuk yoghurt puddding gegeten van het weekend en kwartier later zat ik al op de wc. Flink diarree maar daarna, als het er eenmaal uit is, nergens geen last meer van. Is dit iets herkenbaars voor lactose intolerantie?

Mijn probleem gaat dusdanig ver dat ik ook niet meer graag naar een winkel of de stad ga, bang om naar de wc te moeten en geen wc in de buurt te hebben. Wat doen jullie hiermee?

Alvast bedankt voor het lezen en reageren op mijn vraag.

Groetjes Chantal

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Lactoseintolerantie??
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2017, 11:13:57 »
Het is heel vervelend als je daar last van hebt. Dan kun je niet zo makkelijk op pad. Je zou bij je huisarts om een test kunnen vragen naar lactose-intolerantie. Dat is vast te stellen met een ademtest. Op die manier kom je te weten of je een lactose-intolerantie hebt.

Daarnaast vraag ik me af, op welke manier je reageert op gluten. Krijg je daar ook diarree van? Kun je uit elkaar houden wanneer je iets met gluten eet, en wanneer iets met lactose?

Je zou ook kunnen proberen hoe melk of yoghurt valt. Vaak gaan zure melkproducten, zoals karnemelk of yoghurt, iets beter bij mensen met een lactose-intolerantie. Moet je ook snel naar de wc nadat je een beker melk gedronken hebt? En gebeurt hetzelfde met naturel yoghurt?

Het is lastig om vast te stellen of je op de lactose in de yoghurtpudding reageert of op iets anders in die pudding, of op wat je nog meer gegeten hebt. Je kunt zelfs reageren op wat je een paar uur eerder gegeten hebt. Heb je de ingrediŰnten in de pudding gecheckt? Staat op het etiket dat het glutenvrij is? En wat heb je nog meer gegeten bij de maaltijd?

Ik heb zelf geen last van lactose, maar als je weet dat dat je dwars zit, kun je wel een pilletje nemen voordat je iets met lactose eet of drinkt (vroeger heette dat Kerulac of Kerutab, maar er zijn nu ook andere merken lactasepillen zoals Disolact), of je zoekt iets anders, zonder melk.

Bij mensen met coeliakie komt in het begin van het dieet vaak een secundaire lactose-intolerantie voor. Dat komt omdat de darmvlokken nog niet hersteld zijn. Na twee a drie maanden glutenvrij eten verdwijnt de lactose-intolerantie meestal spontaan. En de klachten komen terug als iemand te veel gluten eet.

Het is belangrijk dat de antistoffen in het bloed negatief zijn. Met positieve antistoffen heb je een grotere kans dat je darmen niet goed geheeld zijn, en dan kan de lactose-intolerantie blijven bestaan. Soms helpt het ook, om het dieet aan te scherpen, en producten met glutenvrij tarwezetmeel te laten staan (zie https://ikbenglutenvrij.nl/0-gluten-dieet/ en https://ikbenglutenvrij.nl/glutenvrij-tarwezetmeel-en-coeliakie/). Maar niet bij iedereen is dat de oplossing; het blijft puzzelen om uit te vinden wat je kunt eten.

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Talleke1981

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2017, 12:20:25 »
Hallo.

Op gluten reageer ik ook met diarree, gerommel in mijn darmen en lichte krampen.

Voordat ik de yoghurt pudding at, heb ik brood gegeten met Alpro boter en ham. Nergens op die verpakkingen stond dat er gluten of lactose in zat, dus voor mijn gevoel 100 % veilig. De reden dat ik toch die pudding nam....vroeger was ik daar zo dol op en mijn moeder had het speciaal voor mij gemaakt, zo vaak spreken we elkaar niet, dus voor mij een mooie test om te kijken of ik wel of niet tegen lactose kon. Aangezien mijn moeder ook glutenvrij eet zat er in de pudding ook echt geen gluten waar ik zo'n last van kreeg.

In mijn bloed waren toen geen anti stoffen te zien, maar bij het biopten kwamen ze erachter dat mijn darmen onstekingen had. Daarop ben ik glutenvrij gaan eten.

Groetjes

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2017, 15:34:52 »
Dat maakt het lastig, hoor, als je geen verschil kunt merken tussen een reactie op gluten en op lactose. Klinkt als een lekkere pudding, en als je moeder die gemaakt heeft, zal die wel veilig zijn, hoewel binnen hetzelfde gezin de een gevoeliger kan zijn voor gluten dan de ander (ik ken daar verschillende voorbeelden van). Als je dat brood, de boter en de ham andere keren hebt gegeten zonder problemen, kan het inderdaad alleen maar de pudding zijn. En anders zou je nog een keer het brood of de ham op een ander moment kunnen eten voor de zekerheid.

Bij jou kun je aan de antistoffen dus niet aflezen of je te veel gluten binnenkrijgt. Hopelijk in de toekomst wel met de test die gluten kan meten via de urine of de ontlasting, dat komt aan het eind van het jaar op de markt in de VS. Ik hoop dat het hier ook ingevoerd wordt, en liever nog, dat artsen het uitdelen of voorschrijven, omdat je er op die manier achter komt waar verborgen gluten in zit, en gezonder kunt leven (en het bespaart tegelijkertijd kosten voor de gezondheidszorg). Zo krijg je meer houvast of je klachten komen door gluten of iets anders.

Je kunt doen wat je nu al deed, iets proberen waar lactose in zit, maar dan zou ik voor onbewerkt gaan, naturel yoghurt, karnemelk, of melk. Gaat dat niet goed, probeer dan lactosevrije melk.

En anders kun je bij je mdl-arts een test aanvragen naar een lactose-intolerantie, je komt daar toch al elk jaar of om het jaar voor controle (als het goed is), en dan kun je dingen bespreken waar je tegenaan loopt. 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tamalone

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2017, 17:45:46 »
Ik heb coeliakie en ernstige lactose-intolerantie. Die ademtest hebben ze gedaan in de Vu gelijk met alle andere onderzoeken die bij coeliakie horen. De beste test die ik weet naast deze ademtest  is het drinken van een halve liter melk in 2 uur tijd op je nuchtere maag. Dan niets eten gedurende die tijd. Als je dan geborrel in je buik krijgt of kramp of diarree dan zal het wel lactose-intolerantie zijn. Doe dit dan op een dag dat je nergens heen hoeft. Maar ik zou ook zeker de ademtest laten doen. Ik merk het direct als ik lactose heb gegeten, binnen een paar uur krijg ik buikklachten of soms zelfs direct. Ik gebruik lactosevrije yoghurt en melk, roomboter bevat bijna geen lactose. Eko Plaza verkoopt lactosevrije smeerkaas, ricotta en mozzarella. Kaas eet ik alleen als er bij 'koolhydraten waarvan suikers:0 op de verpakking staat. Zo weet je zeker dat er geen lactose in zit want dat is een 'suiker'. Omdat ik inmiddels goed weet waar gluten en lactose in zit, heb ik geen last om op stap te gaan. Maar het is een hele toer, gluten en lactosevrij te eten.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2017, 20:40:42 »
Je kunt het laten testen in het ziekenhuis, maar je kunt het ook testen door een week lang alle melkproducten te laten staan. Verdwijnen dan je klachten, dan drink je bijvoorbeeld een glas melk en kijk je of je er op reageert. Dat is een stuk gemakkelijker en goedkoper dan de test in het ziekenhuis.
Lactose kan niet een week lang klachten geven. Volgens mij reageert je lichaam er alleen op, zolang het in je darmen zit. Dus na anderhalve dag zou je er wel klaar mee moeten zijn (afhankelijk van hoe snel je spijsvertering werkt).
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

ET

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: juli 22, 2017, 23:07:13 »
Bij mij kan lactose wÚl heel lang klachten geven. Als ik een goede hoeveelheid eet kan ik nog dagenlang extra op de wc zitten met hele donkere ontlasting. Het lijkt alsof alles wat ik drink rechtstreeks naar mijn darmen gaat, en vaak heb ik de dag na een lactosefout na inspanning een heel slap gevoel, alsof je niet zo goed meer op je benen kan staan en echt iets met suikers moet eten. En het raarste symptoom (het gebeurt alleen wel Úlke keer dus er is inmiddels geen twijfel meer over mogelijk) is dat, meestal op de tweede dag maar soms eerder, mijn neusslijmvlies mega opzwelt in ik daardoor heel erg koppijn krijg en het gevoel dat mijn oog (altijd mijn rechter) uit mijn oogkas gedrukt wordt. Nou heb ik sowieso holte- en neusproblemen, dat was ook de reden dat ik uit wanhoop gluten- en lactosevrij ben gaan proberen, maar die hangen bij mij heel erg samen met de lactose-inname en tegenwoordig heb ik dus dat probleem van dat oog en de neus enzo alleen als ik lactose heb gegeten! Echt een verademing vergeleken met die 3 jaar daarvoor waarbij ik regelmatig tijdens sociale dingen naar huis moest omdat mijn holtes en neus weer eens aan het ontploffen waren.

Maarrrrr wat dus de moraal van dit verhaal is: iedereen reageert anders, dus het valt niet echt te zeggen of je alleen maar even last zou moeten hebben of langer. Het zou ook zomaar kunnen dat je lactose-intolerantie nog weggaat. Ik heb de hoop na een jaar een beetje opgegeven, maar voor jou is de kans er nog!

Wat trouwens de beste manier ooit is om te kijken of kaas lactose bevat (dit is heel random maar ik ben hier pas kortgeleden achtergekomen en ik vond het geniaal) is om te kijken of er suiker in zit. Kaas zonder suiker bevat geen lactose, want dat is melksuiker. Oh, en als je in duitsland/oostenrijk/een ander land waar een DH zit, haal daar laktasepilletjes!!!! Die zijn zooooo veel beter dan kerutabs (wie heeft er zin om elke keer een "paracetamol" te nemen voor de laktose als het ook met een veel sterker gedoseerd "smint"-achtig pilletje kan?) Die pilletjes zijn een uitvinding, maar je moet even zelf uitvinden hoe ze voor jou het beste werken. Die van de trekpleister doen het bij mij bijvoorbeeld voor geen meter, daarvan moet ik er twee innemen om Řberhaupt zonder last mijn hooikoortspilletje te kunnen innemen.

Verder zijn er een heleboel laktosevrije of plantaardige alternatieven en uiteindelijk is het allemaal prima te doen, vooral als je een beetje standaardproducten ontwikkelt die je vaak eet. En als je jezelf vaak genoeg ziekmaakt, heb je op een gegeven moment genoeg incentive om het gewoon te laten staan ;) Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb! Het komt allemaal goed, en die pilletjes maken het in ieder geval makkelijker dan glutenvrij!
Geen officiele diagnose van wat dan ook, wel een heleboel lichamelijke klachten die verbeteren zonder en heel erg verergeren met gluten en lactose, daarom in ieder geval voor de komende tijd gluten- en lactosevrij!

koekie8

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2017, 14:55:49 »
Lactasepilletjes zijn inderdaad super! Ik koop ze zelf online bij Disolut. Werken erg goed, beter dan kerutabs bij mij.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.