Auteur Topic: Voorgebakken friet niet glutenvrij?  (gelezen 2125 keer)

Miem

• Jr. Member
  • **
Voorgebakken friet niet glutenvrij?
« Gepost op: juni 25, 2017, 21:23:45 »
Ik ging vandaag uit eten in Gent, en daar werd door de verantwoordelijke van de zaak beweerd dat voorgebakken friet nooit glutenvrij is omdat ze met meel bestrooid worden tegen het plakken.

Ik heb er meer gegeten, de vorige keer waren de frieten (volgens zeggen van medewerkers) glutenvrij. Kon volgens hem niet dat het veranderd was want hij werkte er al jaren en er was niks aan de leverancier gewijzigd.

Ik heb de friet gewoon gegeten, want ik heb er al 3x eerder zonder problemen gegeten. Maar nu vraag ik me af, zou hij mis geweest zijn met zetmeel waar ze de friet in doen tegen het plakken na het voorbakken? Want soms zie ik aardappelzetmeel op ingredienten staan.

Wie o wie...
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorgebakken friet niet glutenvrij?
« Reactie #1 Gepost op: juni 25, 2017, 22:29:50 »
Ik heb wel eens gelezen dat in voorgebakken friet dextrose kan zitten dus als je daar tegen kan is dat geen probleem.
Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2017, 22:48:34 »
Ik heb wel eens gelezen dat in voorgebakken friet dextrose kan zitten dus als je daar tegen kan is dat geen probleem.

Maar dextrose zit ook niet in alle friet, sommige verpakkingen zetten dat er inderdaad op, of maltodextrine. Maar hij beweerde dat alle voorgebakken friet in bloem wordt gedaan om plakken tegen te gaan.

Als ik er nog eens ga eten (zeer waarschijnlijk) zal ik eens vragen welke soort friet ze hebben. Als er gluten in had gezeten had ik dat al lang gemerkt namelijk. Jammer dat ik er niet aan dacht om te vragen of hij zetmeel bedoelde, of dat ik het merk mocht weten, want nu denkt hij misschien: oh ze geeft er niet om dat er toch gluten in de friet zit. Dat vind ik geen goed signaal.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juni 26, 2017, 07:19:31 »
Lastig is dat, dan zit je toch niet relaxed op je stoel, denk ik zo. Het lijkt me een indianenverhaal dat er met meel gestrooid wordt tegen het plakken.

In alle voorgekookte en bewerkte aardappels zit een beetje dextrose of maltodextrine (hoewel dat volgens de aardappelindustrie niet altijd op het etiket staat omdat het een hulpstof is en geen ingrediŽnt), het zit erop voor het behoud van de kleur, zodat het mooi geel blijft, dat heeft dus niets te maken met plakken, en het is gewoon glutenvrij, zoals je zelf al hebt ondervonden. 
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2017, 15:28:39 »
Lastig is dat, dan zit je toch niet relaxed op je stoel, denk ik zo. Het lijkt me een indianenverhaal dat er met meel gestrooid wordt tegen het plakken.

;
Ik had absoluut geen stress want ik heb er al 2-3 keer eerder gegeten en alle keren zeiden ze dat de friet glutenvrij was. Alleen deze keer beweerde hij anders. Lijkt mij inderdaad ook een indianenverhaal, of in ieder geval een gevalletje: klok/klepel  :roll: