Auteur Topic: kikkererwtenblini's  (gelezen 961 keer)

tamalone

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
kikkererwtenblini's
« Gepost op: juni 03, 2017, 09:33:54 »
Kikkererwtenblini's,

Ik vond laatst een bruikbaar recept in 'La Cucina Italiana'. Ik ben er heel blij mee en maak het vaak, het is zo klaar. Daarnaast is het voedzaam en kun je ze invriezen. Blinis's  zijn hartige poffertjes, origineel gemaakt met boekweitmeel en gegeten met zure room en gerookte zalm. Ik eet ze bij de soep, als toastje, zeg maar of beleg ze met van alles als salami, smeerkaas, als tussendoortje. Ik gebruik het kikkererwtenmeel van Joannusmolen.

Benodigd:

* 175 gram kikkererwtenmeel
* 1 ei
* olijfolie of andere olie
* zout, peper, naar smaak
* muffinvorm met 12 holtes

Verwarm de oven op 250 graden, zeef het meel in een kom en roer er met een garde 500 ml water door. Klop het ei erdoor en breng op smaak met zout en peper. Verwarm in een pan 3 lepels olie, niet laten koken en giet het bij het beslag, roer goed door. Vet een  muffinvorm in met olie en vul elke holte met wat beslag, zo'n 2 centimeter dik. Bak 8-10 min. in de oven. Haal de blini's eruit en bak nog een ronde.

Ik ga binnenkort expirimenteren met wat tijm en geraspte oude kaas door het beslag. Waarschijnlijk kun je eindeloos varieren.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: kikkererwtenblini's
« Reactie #1 Gepost op: juni 03, 2017, 11:21:02 »
Mag ik vragen waarom je het boekweitmeel hebt vervangen door kikkererwtenmeel? Boekweit is toch ook glutenvrij dus dat zal de reden niet zijn. Ik ben gewoon nieuwsgierig. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

tamalone

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: juni 03, 2017, 11:56:42 »
Het recept is met kikkererwtenmeel, zo maken ze het blijkbaar in Italie, ik heb het dus niet aangepast. La Cucina Italiana is een vrij traditioneel kooktijdschrift met streekgerechten. Er zijn ook landen waar ze pannekoekjes bakken met kikkererwtenmeel. In een kookboek over glutenvrij koken en bakken vond ik trouwens dat je dit 'meel' goed kan gebruiken voor een bechamelsaus omdat het goed bindt, heb het nog niet geprobeerd.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: juni 03, 2017, 15:45:29 »
Wat een leuk recept, ik ga het eens testen met bonenmeel.  :duimop:
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2017, 13:09:10 »
Het recept is met kikkererwtenmeel, zo maken ze het blijkbaar in Italie, ik heb het dus niet aangepast. La Cucina Italiana is een vrij traditioneel kooktijdschrift met streekgerechten. Er zijn ook landen waar ze pannekoekjes bakken met kikkererwtenmeel. In een kookboek over glutenvrij koken en bakken vond ik trouwens dat je dit 'meel' goed kan gebruiken voor een bechamelsaus omdat het goed bindt, heb het nog niet geprobeerd.
Wat leuk. Blini's komen van oorsprong uit Rusland trouwens, gemaakt met boekweitmeel. Maar ook in ItaliŽ waarderen ze het dus. :)
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl