Auteur Topic: Op zoek naar niet-toxische gluteneiwitten  (gelezen 683 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Op zoek naar niet-toxische gluteneiwitten
« Gepost op: mei 24, 2017, 16:02:36 »
Gluteneiwitten heb je in soorten en maten. Sommige eiwitten veroorzaken bij patiŽnten met coeliakie een heftige reactie van het immuunsysteem. Andere veroorzaken slechts een milde reactie, of zelfs helemaal geen. Britse coeliakie-experts hebben twee gluteneiwitten gevonden die niet of nauwelijks een immuunreactie veroorzaken, als ze in contact worden gebracht met darmweefsel van coeliakiepatiŽnten. Ze hebben darmbiopten gebruikt van elf coeliakiepatiŽnten om deze laag-immunogene of niet-immunogene gluteneiwitten te identificeren. Als volgende stap willen ze darmweefsel van mťťr patiŽnten testen (vooral omdat elke patiŽnt reageert op een unieke set eiwitten en niet op alle gluteneiwitten), en uiteindelijk willen ze ook praktijkproeven doen met patiŽnten. Als er veilige gluteneiwitten gevonden worden, kunnen deze in de toekomst verwerkt worden in voedingsmiddelen. 

Abrogation of oeliac immunogenicity of gluten petides by amino acid point substitutions
Nika Japeij et al.

http://www.wgpat.com/proceeding_30th.pdf
Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.