Auteur Topic: Vermoeden coeliakie en toevallig in ontlasting calprotectine waarde 491  (gelezen 2043 keer)

Mevire

• Newbie
  • *
Wie herkent dit? Mijn zoontje heeft veel klachten die op coeliakie wijzen. O.a. Is hij veel te mager, altijd dikke buik, buikpijn, dan weer verstopping en dan weer diarree.
Hij eet nu 9 weken goed gluten, na een periode van heel erg slecht eten. Toen hij zo slecht at had hij een anti-ttg waarde van ruim 5. Prima dus, maar wel hoger dan een half jaar daarvoor. Dit icm de klachten zorgde ervoor dat de arts aan coeliakie dacht. Dus na 12 weken goed eten weer bloedprikken. Intussen heeft hij ontlastingonderzoek gehad. Hij heeft al een tijdje een zeer onschuldige parasiet in zijn darmen. Die blijkt er nog steeds te zitten. Daarnaast blijkt dat hij een calprotectine waarde van 491 heeft ipv <50 wat de grens is. Er is dus sprake van een ontsteking in zijn darmkanaal. De kinderarts denkt dat het eerder komt door een fructose intolerantie (lactose is al vastgesteld en dat krijgt hij absoluut niet) of toch richting crohn/colitis.
Maar als eerste wordt nu toch de parasiet behandeld. Om 100% uit te sluiten dat die er niks mee te maken heeft.

Toch lees ik heel veel dat deze verhoogde waarde ook verhoogd kan zijn bij coeliakie. De arts zei dat het dan vanuit de dunne darm moet komen en de kans dat het bij de ontlasting nog zo hoog is is dan veel kleiner.

Heeft iemand hier ervaring mee?

De waarde van de Bloedtest op coeliakie is bepalend of er een gastroscopie komt en de waarde in de ontlasting die na behandeling van de parasiet opnieuw gemeten gaat worden is bepalend of er een colonscopie gaat komen.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Vermoeden coeliakie en toevallig in ontlasting calprotectine waarde 491
« Reactie #1 Gepost op: mei 22, 2017, 20:57:48 »
Ik ben geen arts, dus ik weet het niet. Eerst maar afwachten wat er uit het onderzoek komt, en dan verder kijken. Veel succes verder!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.