Auteur Topic: Bevat oude tarwe minder gluten dan moderne tarwe?  (gelezen 492 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Bevat oude tarwe minder gluten dan moderne tarwe?
« Gepost op: mei 21, 2017, 21:17:20 »
Bevat oude tarwe minder gluten dan moderne tarwe? Het antwoord is klip en klaar: nee. Dat wil zeggen: als je de twee groepen (oud versus nieuw) met elkaar vergelijkt. Wel is het zo dat de tarwevariŽteiten met de minste gluten te vinden zijn bij de oude soorten. Veel hebben coeliakiepatiŽnten niet aan die informatie, want er bestaat geen enkele soort waar minder dan 20 ppm gluten in zit. Wel kan zoín laag-immunogene tarwe handig zijn voor mensen die nog niet weten dat ze coeliakie hebben; die kunnen zich beter voelen als ze brood eten waar minder gluten in zit. Ook kan het iets zijn voor mensen die glutensensitief zijn. Maar wat precies de reactie veroorzaakt bij deze groep is ook nog niet duidelijk. Dat hoeft niet per se de hoeveelheid gluten te zijn, het kan ook de hoeveelheid ATIs zijn in tarwe (een natuurlijke bescherming van de tarweplant tegen ziekten en plagen), de hoeveelheid fructanen (de F in Fodmap, een groep moeilijk verteerbare koolhydraten), of nog iets anders.

Quantitation of the 33-mer peptide from α-gliadins in wheat flours by LC-MS/MS

Kathrin Schalk, Christina Lang, Herbert Wieser, Peter Koehler, Katharina A. Scherf

http://www.wgpat.com/proceeding_30th.pdf
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.