Auteur Topic: Hema biologische fruitsnoepjes  (gelezen 718 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Hema biologische fruitsnoepjes
« Gepost op: mei 06, 2017, 22:06:26 »
Dit vroeg ik aan de HEMA:

Graag wil ik de ingrediŽnten weten van de biologische fruitsnoepjes. Volgens de folder is het 97% fruit, wat is de resterende 3%? Zijn ze glutenvrij? Gemaakt in een fabrieksomgeving zonder gluten? En zonder afgeleiden van tarwe, zoals glucose(fructose)stroop, citroenzuur en ascorbine? ik hoor het graag, ik ben al tijden op zoek naar gedroogd fruit zonder gluten, zonder afgeleiden van tarwe, gemaakt in een omgeving zonder gluten (dwz met 0 ppm gluten, want de norm van <20 ppm voor glutenvrij is voor mijn zoon en mij veel te hoog).

En dit is het antwoord:

Geachte mevrouw,
Naar aanleiding van uw e-mailbericht hebben wij het onderstaande antwoord (van het desbetreffende afdeling) ontvangen:
Naast het geconcentreerde fruitsap zit er in alle varianten: rijstbloem, natuurlijk aroma, geleermiddel E440 (pectine, gewonnen uit citrusfruit en appels). Verder is er in de fabrieksomgeving geen kruisbesmetting met tarwe-, rogge-, gerst-, haver-, of speltgluten.
Mocht u nog vragen hebben dan horen wij dit graag.

Met vriendelijke groet,

Hema Consumentenservice

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
Re: Hema biologische fruitsnoepjes
« Reactie #1 Gepost op: juli 14, 2019, 13:47:49 »
Oud topic,  maar ik ben zoekende en kom vanalles tegen ;)

Dus dit zijn veilige snoepjes voor de extreem gevoeligen?

Ik ga niet zeggen dat mijn dame extreem gevoelig is,  maar na het schrappen van gluten en tarwezetmeel ga ik de maltodextrine, dextrose en glucose ook zoveel mogelijk mijden. Nog niet in alles,  maar wel bij de snoep en drinkmomenten. Dit wil ik doen mocht er niks uit de lactose ademtest komen dus ben me aan het voorbereiden.  Toch niks beters te doen vandaag   :duimop:

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: juli 14, 2019, 14:55:14 »
Ik heb alleen nog kleine doosjes "cachou' drop in huis, https://www.internetdrogisterij.nl/p/sirea-cachou-naturel-drop-potje-13g-655726.html?gclid=EAIaIQobChMIjeHJgLa04wIVSeN3Ch32DAIwEAQYASABEgLImfD_BwE maar die zijn al lange tijd niet aangeroerd, wel handig om mee te nemen ergens heen. Tussendoor zorg ik voor fruit of rauwkost gelukkig eet mijn zoon dat graag, vooral stukjes paprika. Als kind vond hij het vreselijk om geen snoepjes te hebben, nu heeft hij het er niet meer voor over om ziek te zijn. Maar hij had wel het geluk dat toen hij op de basisschool zat, alle snoepjes afgeleiden van mais bevatten, pas in 2011 werden dat afgeleiden van tarwe, ook in ijs, toetjes, chips etc.

Van alle soorten drop in de winkel werd mijn zoon het meest ziek van Katja drop (apenkoppen etc.) en het minst van Haribo. Je kunt ook alleen het snoep skippen waarvan glucose oid vooraan staat bij de ingrediŽnten. of iets zoeken dat heel licht van gewicht is zodat ze er per keer minder van binnen krijgt, bijvoorbeeld spekjes.

Misschien is dit wat:

https://www.jumbo.com/producten/merken/bear/categorieen/koek,-gebak,-snoep,-chips/snoep/trakteren/losse-verpakking-snoep/;pgid=95.NaS.qi.9SRpCl7fIFocVk0000zomJLoct;sid=aog8LeqQU_YkLbe7Sp8lMYmaHp7ybp6GpMvUrl8Q

https://www.ah.nl/producten/product/wi371398/fruitbowl-aardbei-peelers

Er is vast nog meer, maar ik ben er nu al een paar jaar uit. Het lekkerst vindt mijn zoon rozijntjes, maar ook die droog ik zelf van (bio) druiven, omdat die uit de winkel om voor mij duistere redenen niet goed gaan. Probeer anders eens een facebookgroep er zijn vast meer ouders van kinderen met coeliakie die nauwelijks snoep krijgen of die mdg-vrij eten.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Gieneke

• Jr. Member
  • **
« Reactie #3 Gepost op: juli 14, 2019, 17:01:39 »
Dankjewel,  ik zal ernaar kijken.  Heb net de koelkast nagekeken en het zit werkelijk in bijna alles.  Ik schrok ervan,  maar wil alles proberen.  De arts kan wel zeggen dat ik geduld moet hebben,  maar zit inmiddels met een kind wat dagelijks misselijk is , word er moedeloos van.