Auteur Topic: Kostprijs genetisch onderzoek (BelgiŽ)?  (gelezen 1309 keer)

Sorcha

• Newbie
  • *
Kostprijs genetisch onderzoek (BelgiŽ)?
« Gepost op: mei 06, 2017, 14:41:27 »
Ik ben gisteren bij de huisarts langs geweest om bloed te laten nemen om te controleren op coeliakie,
nadat ik na 1 maand glutenvrij opnieuw 6 weken gluten had gegeten, maar nu had ik de indruk dat mijn arts niet
echt bijzonder veel kennis had op dit vlak, aangezien ik hem vroeg of dit na deze 6 weken zeker wel
betrouwbare resultaten zou geven. Hij zei me echter dat het niet uitmaakte of je brood at of niet, omdat
je daar ofwel wel of niet tegen kan je dit altijd kan zien in het bloed. Ik wist natuurlijk dat dit niet klopte,
maar ben er niet echt ver in doorgegaan, aangezien mijn arts sowieso niet veel van voeding kent.

Ik heb in ieder geval wel bloed laten nemen, maar eigenlijk er niet verder bij stilgestaan om te vragen waarop
hij specifiek zou testen... Nu vroeg ik me af dat hij misschien over de genetische test zou bezig geweest zijn en
dat je het gen wel of niet draagt. Helaas kan ik daar nu niets meer aan wijzigen, aangezien dit gisteren al is
doorgegeven aan het labo en waarschijnlijk al onderzocht is/wordt.

Dus nu vroeg ik me af wat ik zou kunnen verwachten qua kostprijs als hij op het gen getest zou hebben? Ik
heb soms al gehoord dat dit vrij prijzig zou zijn, dus dat zou wel een beetje tegenslagen dan...
Ik ben van BelgiŽ, dus ik weet niet of dit uitmaakt tussen beide landen?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Kostprijs genetisch onderzoek (BelgiŽ)?
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2017, 15:41:29 »
Ik kan je niet vertellen wat het kost, maar het valt niet te verwachten dat je huisarts de gentest heeft laten doen, omdat die vooral wordt gebruikt in twijfelgevallen en bij kinderen die geen darmonderzoek meer krijgen omdat ze torenhoge antistoffen hebben.