Auteur Topic: Kostprijs genetisch onderzoek (BelgiŽ)?  (gelezen 1309 keer)

Sorcha

• Newbie
  • *
Kostprijs genetisch onderzoek (BelgiŽ)?
« Gepost op: mei 06, 2017, 14:41:27 »
Ik ben gisteren bij de huisarts langs geweest om bloed te laten nemen om te controleren op coeliakie,
nadat ik na 1 maand glutenvrij opnieuw 6 weken gluten had gegeten, maar nu had ik de indruk dat mijn arts niet
echt bijzonder veel kennis had op dit vlak, aangezien ik hem vroeg of dit na deze 6 weken zeker wel
betrouwbare resultaten zou geven. Hij zei me echter dat het niet uitmaakte of je brood at of niet, omdat
je daar ofwel wel of niet tegen kan je dit altijd kan zien in het bloed. Ik wist natuurlijk dat dit niet klopte,
maar ben er niet echt ver in doorgegaan, aangezien mijn arts sowieso niet veel van voeding kent.

Ik heb in ieder geval wel bloed laten nemen, maar eigenlijk er niet verder bij stilgestaan om te vragen waarop
hij specifiek zou testen... Nu vroeg ik me af dat hij misschien over de genetische test zou bezig geweest zijn en
dat je het gen wel of niet draagt. Helaas kan ik daar nu niets meer aan wijzigen, aangezien dit gisteren al is
doorgegeven aan het labo en waarschijnlijk al onderzocht is/wordt.

Dus nu vroeg ik me af wat ik zou kunnen verwachten qua kostprijs als hij op het gen getest zou hebben? Ik
heb soms al gehoord dat dit vrij prijzig zou zijn, dus dat zou wel een beetje tegenslagen dan...
Ik ben van BelgiŽ, dus ik weet niet of dit uitmaakt tussen beide landen?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Kostprijs genetisch onderzoek (BelgiŽ)?
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2017, 15:41:29 »
Ik kan je niet vertellen wat het kost, maar het valt niet te verwachten dat je huisarts de gentest heeft laten doen, omdat die vooral wordt gebruikt in twijfelgevallen en bij kinderen die geen darmonderzoek meer krijgen omdat ze torenhoge antistoffen hebben.

Standaard is dat je bloed wordt onderzocht op anti tissue trangslutaminase ofwel anti-TTG (IgA), daar zul je binnenkort de uitslag van krijgen.

Soms -als een huisarts er niet veel verstand van heeft- wordt getest of je een allergie hebt voor tarwe. Dat is een andere soort test (die meet IgE antistoffen). Check wel even dat je huisarts deze test niet aangevraagd heeft.

Bij iemand met coeliakie gaan de antistoffen in het bloed omhoog als hij of zij gluten eet, maar bij de een gebeurt dat sneller dan bij de ander. Zes weken gluten eten is bij de een lang genoeg voor een positieve uitslag (boven de grenswaarde), maar bij de ander niet (bij een enkeling duurt het zelfs jaren). Er bestaan nog geen duidelijke richtlijnen voor, hoeveel gluten iemand zou moeten eten en hoe lang.

In ons land zal het bepalen van het genotype wel goedkoper worden, omdat de bloedtest vervangen kan worden door de 'wattenstokjestest' waarbij met een wattenstokje een beetje wangslijm wordt verzameld, waarmee het dna kan worden bepaald; als bij een kind in Limburg coeliakie wordt vastgesteld, krijgen de ouders een setje mee om het genotype van bloedverwanten te laten bepalen. Hopelijk wordt dat straks overal gangbaar.

http://www.coeliakieforum.nl/index.php?topic=24600.msg647749#msg647749
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Sorcha

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2017, 19:14:52 »
Hij heeft inderdaad niet op de genen getest, maar ik kreeg dit in de resultaten:

ALLERGIE

Gluten  <0,10 kU/L    <0,35 <
 Tarwe   <0,10 kU/L    <0,35 <

Ik vond het vreemd dat ik zo weinig cijfergegevens zag in vergelijking bij hoe andere hun resultaten er uit zagen en heb dan even mijn huisarts
en het labo gecontacteerd voor verduidelijking en ze zeiden beide dat dit voor coeliakie was. Ik dacht nochtans dat ze 4 verschillende soorten
anti-stoffen hiervoor zouden testen en ik gedetailleerde info zou zien. Maar het enige wat ik nog herinner qua woordenschat is dat die persoon
iets zei dat er voor coeliakie op antigliadinen of iets getest is.

Mag ik er dan van uit gaan dat dit een correctie test op intolerantie is (en niets te maken heeft met aanverwanten bij tarwe allergie)?

Ik herinner me wel van de studies die ik gelezen heb dat een een drempel is waaronder resultaten niet meer meetbaar zijn (en je soms na 1 maand glutenvrij
hier al onder terecht kan komen), maar ik hoop dan toch dat die 6 weken nadien met meestal 3/4 sneden brood per dag voldoende waren om alvast enige zekerheid te hebben over de accuraatheid van de bloedresultaten.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2017, 21:46:52 »
Ik begrijp het niet goed. Waarom zou je 2 waardes krijgen, 1 voor tarwe en en 1 voor gluten? En waarom staat er 'allergie' boven? Coeliakie is geen allergie.

Dus ik weet niet of getest is op een allergie voor tarwe/ gluten, of op coeliakie.

Als het gaat om coeliakie moet je twee dingen zien:
- de waarde van anti tissue transglutaminase (anti TTG IgA)
- de waarde van IgA totaal.

Je kunt vragen of ze dat gemeten hebben. En of ze de uitslag op papier hebben. Dan weet je meteen of ze de goede test gebruikt hebben.

De TTG test is de meest gebruikte antistoffentest bij coeliakie, maar soms wordt DGP of EMA gebruikt.

https://www.nvk.nl/tabid/1558/articleType/ArticleView/articleId/713/default.aspx?skinsrc=/portals/_default/Skins/nvk/print
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.