Auteur Topic: Past dit bij coeliakie?  (gelezen 2003 keer)

RosaR

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Vrouw
Past dit bij coeliakie?
« Gepost op: april 26, 2017, 12:17:33 »
Hoi allemaal,

Ik vermoed iets van een gluten-intolerantie bij mijn dochtertje van 15mnd. Zelf heb ik coeliakie.
Mijn vraag is, passen deze symptomen volgens jullie bij coeliakie en hoe hard moet ik om een test vragen bij de huisarts?
Mijn dochter heeft bijna constant een hard opgezet buikje en haar naveltje puilt uit, ze heeft 3-4 keer per dag een luier met zachte ontlasting.
Ze eet graag en wordt boos als ze niet op tijd wat krijgt  :D.

Haar groei ging tot 12mnd goed, maar door ziekte de afgelopen maanden niet kunnen wegen.
Ik vermoed dat haar gewicht iets daalt in de curve. Verder is ze wel altijd erg actief en vrolijk.
We lopen al bij een dermatoloog voor eczeem en verhoogde anti stoffen tegen ei, noten en pinda's en smeren hard met hormoon zalf.

We gaan sowieso zo snel mogelijk weer wegen, maar tot 8 mei zijn veel locaties gesloten.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Past dit bij coeliakie?
« Reactie #1 Gepost op: april 26, 2017, 14:21:32 »
Ik zou zo snel mogelijk een doorverwijzing vragen naar een kinderarts.

Alle symptomen die je noemt passen bij coeliakie:
- bolle buik (ontstaat door gasvorming omdat voeding niet goed wordt verteerd)
- honger (darmen nemen eten niet goed op)
- zachte ontlasting meer keer per dag (kan ook harde ontlasting zijn of wisselend)
- regelmatig ziek (vaker een virusinfectie vergroot de kans op coeliakie)
- groeivertraging (afbuigende groeicurve)
- eczeem (zalf zal weinig helpen bij coeliakie)

Gelukkig is ze nog wel actief en vrolijk (mijn huisarts dacht dat alle kinderen met coeliakie huilbaby's zijn, dat was mijn zoontje niet destijds, toch had hij coeliakie, bleek na een bezoek aan de kinderarts; mijn huisarts was toen heel verbaasd).

Omdat je zelf coeliakie hebt, is de kans hierop bij je dochter vergroot. Ik denk dat je er op tijd bij bent, voordat je dochter verder achteruit gaat.

Wel vervelend trouwens dat ze voor meer stoffen allergisch is!

Succes met het vervolg! (en nee, je bent geen bezorgde moeder, hooguit een alerte moeder!  :duimop:)
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

RosaR

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 26, 2017, 14:56:40 »
Dankje voor de snelle reactie Tine!

Ga gelijk een afspraak maken bij de huisarts ook al is ze vrolijk.
Dat deel weerhield me er steeds van. Met haar eczeem zijn we een aantal keer afgescheept omdat ze toch een blije baby was die op de curve zat....

En erg blij met de bezorgde moeder qoute  :lol:, helpt zeker om een alerte moeder te blijven.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: april 26, 2017, 16:26:06 »
Bij dit meisje was eczeem het eerste symptoom van coeliakie: http://ikbenglutenvrij.nl/start/mirthes-leven-met-coeliakie-2/
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

RosaR

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: mei 01, 2017, 12:48:17 »
Gelijk woensdag de huisarts gebeld en konden gaan prikken op antistoffen.
Weet zo uit mijn hoofd niet welke, maar er zijn geen antistoffen gevonden. Na de mei vakantie een afspraak bij onze eigen huisarts maken of met de dermatoog verder overleggen. Want t eczeem en opgezette buikje blijven natuurlijk.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: mei 01, 2017, 13:41:29 »
De kans dat je kind coeliakie heeft is nu heel klein geworden, als er geen coeliakie antistoffen in het bloed zitten. Je kind kan ook nog glutensensitief zijn (dezelfde symptomen, maar coeliakie en een tarwe-allergie zijn uitgesloten). Of iets heel anders hebben, zoals een parasiet of een virus. Hou in elk geval haar groei goed in de gaten, dat is het belangrijkste signaal als er iets mis gaat.

Als de huisarts getest heeft op coeliakie zijn deze antistoffen geprikt: anti tissue transglutaminase (anti TtG). Controleer het voor de zekerheid, want soms wordt er bloed geprikt op een allergie voor tarwe en dat is heel wat anders. Andere soorten coeliakie antistoffen zijn DGP en EMA maar die worden minder vaak gebruikt.