Auteur Topic: Zwemmen  (gelezen 2141 keer)

Nathaliedewitte

• Newbie
  • *
Zwemmen
« Gepost op: april 16, 2017, 17:38:35 »
Hallo,

We weten sinds enkele maanden dat mijn zoontje van bijna 4 jaar coeliakie heeft.
We zijn hier dus nog vrij nieuw.
Telkens als we met hem gaan zwemmen krijgt hij, al na 15min-30min in het water, last van buikpijn en diarree.
Is dit herkenbaar bij  coeliakiepatienten?

Alvast bedankt!

JosjeC

• Gold Member
Re: Zwemmen
« Reactie #1 Gepost op: april 16, 2017, 18:39:08 »
Als ik een beetje op internet zoek hebben meer kinderen hier last van, maar dat lijkt te komen doordat ze te veel (chloor) water inslikken (vooral de hele jonge kinderen dus). Ik kan me voorstellen dat dat met beschadigde darmen nog slechter aankomt dan bij verder gezonde kinderen. Misschien kan je er eens op letten of hij veel water door slikt?

Nathaliedewitte

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 16, 2017, 19:56:24 »
Hij krijgt idd veel water binnen omdat hij heel enthousiast is in het water  :D
We kunnen praktisch niet meer gaan zwemmen met hem omdat hij na 15 30 min moet lopen om op tijd op toilet te zijn. Ik had hem ingeschreven om lesjes te volgen maar zal het helaas moeten afzeggen. Vind het zo jammer voor hem   :(

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 16, 2017, 23:16:34 »
Met bijna vier valt het vast al goed uit te leggen dat hij zijn mond dicht moet houden (en waarom). Er ook echt aan denken zal nog wel heel lastig zijn op die leeftijd vooral als hij erg enthousiast is, maar je kan het allicht proberen?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: april 17, 2017, 10:33:51 »
Wat eet hij voordat hij het water in gaat?

Misschien kun je eerst wat met hem spelen in het ondiepe gedeelte, en hem leren zijn mond beter dicht te houden.

Of kijken of je een ander zwembad kunt vinden met een ander type water; niet overal zit er chloor in.

Misschien gaat het over een paar maanden wat beter, als zijn darmen verder hersteld zijn, en tegen een stootje kunnen. Het aangroeien van de darmvlokken duurt wel een jaartje, al kunnen in die tijd de antistoffen in het bloed al negatief zijn, en de klachten verminderen of verdwijnen.
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

yvonnezet

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: april 17, 2017, 20:00:08 »
Had mijn dochter ook toen ze net gediagnostiseerd was met 6 jaar en op zwemles zat. Blijft een puntje hoor.
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

Baloo

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: april 17, 2017, 21:38:14 »
Wat vervelend! Gelukkig is 4 wel erg jong voor echte zwemlessen. Als hij vijf of zes is zijn zijn darmen misschien beter hersteld en kan hij er beter tegen. En gaan de zwemlessen veel sneller, waardoor hij eerder klaar is met lessen. Voor de mama ook fijn!