Auteur Topic: Zuivel  (gelezen 854 keer)

EggsAndBacon

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Zuivel
« Reactie #15 Gepost op: april 27, 2017, 15:43:32 »
@knoppie

Als dieren gluten eten, dan betekent dat niet dat er gluten in de melk of het vlees zitten hoor. Eiwitten worden afgebroken tot aminozuren, en het dier stelt daar weer z'n eigen eiwitten uit samen. Ook al eet een koe 100% tarwe, zal de melk en het vlees nog steeds glutenvrij zijn.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #16 Gepost op: april 27, 2017, 16:12:24 »
Het is inderdaad glutenvrij. Maar het valt niet uit te sluiten dat er gluten immunogene peptiden aanwezig zijn in het bloed en dus ook in het vlees van de dieren. Dat is zo weinig, dat een gemiddelde coeliakiepatiŽnt daar geen last van zal hebben. Alleen een heel kleine groep extreem gevoelige coeliakiepatiŽnten wel (en je zit hier in het topic voor de supergevoeligen).

Als je zelf gluten eet kan dat aangetoond worden met een GIPtest (gebruik de zoekfunctie op 'gluten immunogene peptiden' voor meer info). Die meet glutendeeltjes in de urine. Die glutendeeltjes komen eerst in het bloed, en worden er door de nieren uitgefilterd. Dat zal bij dieren net zo werken. Voor gemiddeld gevoelige mensen met coeliakie zijn die spoortjes gluten in vlees van dieren geen enkel probleem. Voor de extreem gevoelige personen (en dat zijn er niet veel) kan het wel een probleem vormen. Hoewel ook de bewerking in de fabriek en de aanwezigheid van kruiden en paneermeel en conserveermiddelen (soms afkomstig van tarwe) een probleem kunnen vormen voor vlees.

En wat betreft de melk: glutendetectietesten kunnen gluten pas aantonen vanaf 3 of 5 ppm. Maar de gevoeligheid van een individuele, extreem gevoelige, persoon met coeliakie kan daar nog onder zitten. Zolang er geen testen zijn die gluten kunnen meten vanaf 0 ppm valt dus niet te zeggen of borstvoeding van moeders kleine glutendeeltjes bevat, of melk van koeien. Het is in elk geval glutenvrij.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #17 Gepost op: april 28, 2017, 15:08:39 »
Ik was van plan om de lactosevrije yoghurt van Arla eens te gaan proberen. Iemand daar soms ervaring mee qua glutenreactie?
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.