Auteur Topic: Kan het coeliakie zijn?  (gelezen 3705 keer)

Salinah

• Newbie
  • *
Kan het coeliakie zijn?
« Gepost op: april 12, 2017, 10:30:53 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb me aangemeld omdat ik met een aantal vragen zit wat betreft ons zoontje van bijna 11 maanden oud, ons eerste kindje.
Hopelijk hebben jullie misschien een paar tips voor mij.

Ik zal proberen het verhaal kort te houden :)

Ons zoontje is inmiddels bijna 11 maanden oud.
Om bij het begin, te beginnen voor de duidelijkheid.
Hij is geboren met 38.5 week dmv een inleiding dit ivm zwangerschapdiabetes (incl. insuline spuiten). Bevalling was super goed verlopen. Waar wij bang waren voor een groter kindje (ivm de zwangerschapsdiabetes) kregen wij juist een heel fijn klein mannetje (46 cm lang en een gewicht van 2965 gram).

Na 2 dagen observatie in ziekenhuis mochten we naar huis.

Al heel snel kreeg ons zoontje last van zijn buikje. Eerst denk je nog dat hoort erbij met het opstarten van voeding maar het werd alleen maar erger. Binnen 8 weken hadden wij (op papier) de diagnose lactose intolerantie. Iets wat ons niet geheel vreemd is, aangezien ikzelf ook lactose intolerant ben en al mijn hele leven kamp met darm problemen.
De maanden liepen rustig door en alles ging, met speciale melk, vlekkeloos. Sinds hij op de dieetvoeding zat, hadden wij direct een totaal ander kindje. Van een echte huilbaby naar een heel open, vrolijk en zeer tevreden kindje. Echt een verschil van dag en nacht.

Langzaam gingen wij naar de fase dat er ook andere voeding bij mocht gaan komen, dan alleen zijn flessen melk. Zoals de meeste begonnen wij met pap met zijn eigen melk. Binnen no time, was onze huilbaby weer helemaal terug. Wij gelijk gestopt met pap en terug naar alleen flessen melk.

Vanaf het moment dat hij wat fruit mocht zijn we dit gaan opbouwen en dat gaat perfect! Ook het avondeten wat elke dag vers koken gaat prima (aardappel en groente en soms een beetje vlees erdoorheen)

Tot het moment dat wij lactosevrij brood gingen introduceren en heel rustig opbouwen. De eerste dagen liepen goed, maar na 6 dagen kwam daar onze huilbaby weer. Buikkrampjes, harde keutels en soms echt vieze ontlastig en een mega onrustig, oververmoeid, slapeloos (overdag) en overstrekend huilend en kleurloos mannetje. Ik ben direct weer gestopt met brood (na overleg met de huisarts) en binnen no-time daar was ons heerlijke ventje weer. Alle klachten verdwenen weer als sneeuw voor de zon.

In overleg met de huisarts en de arts van consultatie bureau hebben wij besloten alle gluten, rijst en uiteraard lactose te mijden tot hij ruim 10 maanden oud zou zijn. Dit om zijn darmen even tijd en rust te gunnen.

We zijn nu sinds 7 dagen weer heeel rustig opnieuw begonnen met lactosevrij brood en helaas komen sinds 3 dagen de klachten weer terug. Hij krijgt nog geen hele boterham per dag en we zien hem weer direct terug vallen in zijn "oude" gedrag en klachten. Het enige wat er veranderd is, is brood verder krijgt hij echt niets nieuws. 

Nu zit ik een beetje met, wat nu?
Contact opnemen met de huisarts of met het consultatie bureau?
of wachten tot volgende week wanneer we weer naar het consultatie bureau moeten?

Wat zijn de volgende stappen?
Kan het zijn, dat zijn darmen nog aan het brood moeten wennen en dat dit met een paar dagen helemaal over is vanzelf?

Ik weet dat als hij getest moet worden op gluten, dat hij juist gluten binnen moet krijgen (owh wat vind dat idee vreselijk)
Maar wat moet hij dan binnen krijgen, aangezien hij nog niet eens een boterham per dag krijgt?

Hebben jullie toevallig tips of ideeŽn hoe ik het nu, het beste kan aanpakken.
Ik wil natuurlijk niet onnodig tijd verliezen of onjuiste diagnose (welke dat dan ook zou zijn) en misschien ben ik wel een overbezorgde moeder :)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Kan het coeliakie zijn?
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2017, 13:56:57 »
Helaas heb ik ook geen antwoord voor je. De darmen van kleine kinderen veranderen naar gelang van wat erin komt. Dus dat je kind moet wennen aan nieuwe levensmiddelen is dan niet zo vreemd. Vooral als het veel vezels bevat, dat is lastiger te verteren.

Dat je kind de rijstepap niet verdraagt, is niet iets wat past bij coeliakie. Dan is rijst juist een veilig graan. Er zijn mensen met coeliakie die dessertrijst van Lassie eten bijvoorbeeld.

In brood zitten naast gluteneiwitten ook andere stofjes waar je kind op kan reageren (zoals ATIs dat zijn stoffen waarmee tarweplanten zich verdedigen tegen vraat van beestjes, en FODMAPs dat zijn complexe koolhydraten, in brood zitten fructanen, dat is de F van het woord Fodmap).

Als je kind coeliakie heeft, is dat alleen maar aan te tonen door een periode gluten eten. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vindt om je kind ziek te maken.

Een andere mogelijkheid is dat je voorlopig doorgaat met glutenvrij eten aanbieden. Maar een echte diagnose zul je dan niet krijgen. Dan weet je niet of je kind coeliakie heeft (en goed in de gaten gehouden moet worden in verband met zijn groei en ontwikkeling, en de kans op bijkomende ziekten) of dat je kind mogelijk glutensensitief is (NCGS: waarbij minder streng glutenvrij eten soms mogelijk is, hierbij zijn er - voor zover nu bekend - geen lange termijn gevolgen van gluten(beetjes) in het eten, omdat de darmen daarvan niet kapot gaan).

Ik weet niet of Liga Eerste stap nog bestaat voor baby's vanaf 4 maanden? Dit is soms wel glutenvrij en soms niet, afhankelijk van wat er daarvůůr in de fabriek is gebeurd, het gaat om een heel klein beetje gluten door kruisbesmetting. Dat is een wat vaster product waar je kindje op zou kunnen kauwen. Er zijn ook glutenvrije crackers en toastjes waar geen rijst in zit maar mais bijvoorbeeld. Dan zou ik wel eerst een keer een maiskolf koken en de korrels aan hem geven, om erachter te komen of dat goed gaat.

Tot slot: er zijn in de VS proeven gedaan waarbij de introductie van gluten bij jonge kinderen werd uitgesteld. Kinderen die pas vanaf 12 maanden gluten gingen eten, ontwikkelden 3 maanden later coeliakie dan de kinderen die er eerder mee begonnen. Van uitstel kwam dus geen afstel (wat de stille hoop was van de onderzoekers, dat als je later gluten aanbiedt dat een kind dan een lagere kans heeft op het ontwikkelen van coeliakie).

Veel succes!
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2017, 14:00:52 »
Ow, ik zie net dat in de babyliga ook rijst zit... http://www.liga.nl/sitecore/content/Liga/nl/Website/Producten/BabyBiscuits/4-6mnd Jammer!

Dit is 1 van de websites waar je glutenvrij brood kunt vinden: https://www.glutenvrijemarkt.com/ Het handige is dat de ingrediŽnten en allergenen erbij staan.

Als je glutenvrij brood gaat testen, is het goed om te weten dat er grofweg 2 soorten zijn: glutenvrij brood waar nog een beetje gluten in zit in de vorm van glutenvrij tarwezetmeel, en brood waar dat niet in zit. Het hangt er vanaf hoe gevoelig voor kleine beetjes gluten iemand is of het brood met glutenvrij tarwezetmeel goed gaat. Daarnaast maakt het verschil of het een hoofdingrediŽnt is (dan staat het vooraan het lijstje ingrediŽnten) of dat er maar een klein beetje in zit (en ook nog verschilt het per soort glutenvrij tarwezetmeel hoeveel gluten er precies in zit).

Je kunt trouwens ook de diŽtiste van de coeliakievereniging bellen via www.glutenvrij.nl
Mijn zoon (20) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Salinah

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2017, 14:32:24 »
Bedankt Tine voor je uitgebreide info.

Gewoon witte gekookte rijst geeft tot nu toe geen problemen (al krijgt hij er wel keutel poep van maar dat is wel een beetje bekend bij witte rijst dat het ontlasting kan uitdrogen), alleen de rijstebloempap geeft wel problemen. Geen idee waardoor dat komt want zoveel zit er eigenlijk helemaal niet in zou je denken.

Glutenvrij wil ik nu eigenlijk niet want als het even kan wil ik wel graag dat het vastgesteld word, als het zo is. Een glutenvrij dieet vind ik best heftig als blijkt dat het daar niets mee te maken heeft. Je onthoud hem dan meteen wel heel erg veel, zeker in combinatie met zijn lactose intolerantie. Ik wil hem ook niet "onnodig" mogelijk een stempel geven. Mais-snacks gaat overigens wel goed. Veel andere crackertjes en koekjes bevatten weer lactose.

Groei-achterstand dreigt het naar toe te gaan. In lengte en hoofdomvang doet hij het super (bijna op de bovenste lijn van de curves) maar gewicht blijft achter (bijna op de onderste lijn van de curves. Tot nu toe is hij lang en smal. Hij moet daarom al vaker bij het consultatie bureau komen om te wegen en te meten. Volgende week moet hij weer bij de arts zijn van het consultatie bureau en wordt hij uiteraard weer opnieuw gewogen en gemeten.
5 weken geleden bij een leeftijd van bijna 10 maanden was zijn gewicht 8.6 kilo en zijn lengte 74.8cm. In de afgelopen 4 maanden is hij 1.2 kilo in totaal aangekomen. Gewicht gaat dus niet zo hard maar is ook nog niet zorgwekkend volgens het consultatie bureau. Het is wel een heel bewegelijk en ondernemend kindje, die al anderhalve maand (met hulp)staat, stapt , kruipt en zich aan alles optrekt.

Wie stelt eigenlijk het eerste onderzoek voor?
Doet een consultatie arts dat of moet je dan apart naar de huisarts of moet je eerst doorverwezen worden naar een kinderarts?

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2017, 16:03:29 »
Je kind kan niet onderzocht worden op coeliakie omdat hij geen gluten eet.

Het enige dat de kinderarts kan doen, is nagaan of je kind de genen heeft die horen bij coeliakie (HLA0DQ2 en HLA-DQ8), met een bloedonderzoek. Maar dat zegt erg weinig aangezien 30% van de bevolking die genen heeft. Toch krijgt slechts 1% coeliakie. Als je kind die genen NIET heeft, kan coeliakie niet de oorzaak van de klachten zijn.

Pas als je kind genoeg gluten op heeft, kan zijn bloed getest worden op antistoffen.

De arts kan wel naar andere oorzaken van achterblijvende groei kijken. Maar als je kind heel tevreden is, en zich verder goed ontwikkelt, is er niet zoveel aan de hand (nog). Je kunt wel overleggen over wat je nu het beste kunt doen. Hiervoor kun je ook naar de coeliakiepoli in Leiden gaan als dat te bereizen is.

Aangezien de meeste deskundigheid op het gebied van coeliakie bij de kinderarts zit, ben je daar beter op je plek dan bij een huisarts of cb-arts. 

Salinah

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: april 20, 2017, 21:37:19 »
Even een update.
Na overleg met het consultatie bureau stuurde zij ons terug naar de huisarts. Hier konden we afgelopen vrijdag nog terecht. Onze huisarts heeft ons op zijn buurt weer doorverwezen naar de kinderarts in het ziekenhuis. Hier hebben wij een afspraak staan voor 2 mei. Het eerste consult gaat in totaal een uur duren vertelde de assistente. Geen idee wat ze precies gaan doen. Ik verwacht een intake en een klein lichamelijk onderzoek ofzo?

Op dit moment gaat het wel redelijk ons zoontje. Hij eet nog steeds brood tussen de middag en is vol te houden. Ik ben dus heel benieuwd wat de kinderarts gaat zeggen en/of doen. Het is nu even afwachten tot 2 mei.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: april 20, 2017, 23:53:19 »
Ik ben ook heel benieuwd wat de kinderarts gaat doen. Een uur is best lang. Maar misschien gebeurt dat met alle nieuwe kinderen?

Mijn zoon kreeg -heel lang geleden- een bloedonderzoek en een buikfoto. De kinderarts keek eerst naar zijn lijfje, hij had een bolle buik, dunne armen en benen, platte billen, en je kon zijn ribben tellen. Gecombineerd met zijn afbuigende groeicurve wist ze dat er iets aan de hand was. Net die dag had hij opeens kleur op zijn wangen, maar daar prikte ze snel doorheen. Ook moest ik blijven tot hij in zijn luier gepoept had, dat wilde ze zien, en dat sprak boekdelen volgens haar (ik zag er niets aan, ik was gewend aan die knikkertjes  ;)). Hij wilde destijds de hele dag alleen maar slapen, en was verder lusteloos, hing maar wat in de buggy, en toonde weinig interesse in zijn omgeving. Je mocht zijn buik niet aanraken, die stond strak gespannen.

Zijn de nachten nog vol te houden? Mijn zoontje kon niet in slaap komen en was erg onrustig, huilerig en aan het draaien. Als je zelf genoeg slaap krijgt, kun je het allemaal beter aan.

Zou het nog een idee zijn om jezelf te testen op coeliakie?  :? Omdat je schreef dat je zelf ook darmklachten hebt? Als jij coeliakie hebt, is de kans dat je zoontje het heeft groter.

Gelukkig is 2 mei niet ver weg. Veel succes bij de kinderarts!

Salinah

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: mei 03, 2017, 13:06:38 »
Kleine update.

Gisteren bij de kinderaers geweest. Ze vertelde vrij snel dat een diagnose stellen bij kinderen onder 2 vrij lastig is. Na een uitgebreide intake en klein lichamelijk onderzoek heeft de kinderarts voorgesteld om bloedonderzoek te doen bij ons zoontje. Zo gaan ze kijken naar de genen of er aanleg is en heeft ze anti stoffen geprikt (ze verwacht echter dat ons zoontje te weinig gluten binnen krijgt om een goed beeld op basis van anti stoffen te krijgen). Nu is het 3 weken afwachten op de uitslagen.

Er zijn nu 3 opties:
1. Hij heeft geen aanleg
2. Hij heeft aanleg maar de anti stoffen ontbreken ( dan gaan we plan van aanpak maken hoe verder)
3. Hij heeft aanleg en verhoogde anti stoffen. Dan kijken we verder hoe of wat

Ze wilde nu nog niet zover vooruit kijken en alles stap voor stap doen. Ons zoontje is ruim 11 maanden nu dus nog erg klein. We zijn benieuwd wat de bloed uitslag gaat vertellen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #8 Gepost op: mei 03, 2017, 17:49:19 »
Antistoffen zijn pas bij vier weken gluten eten in het bloed verhoogd (gerekend vanaf de eerste dag brood eten is dat 28 dagen later, maar niet iedereen reageert zo snel, bij sommigen duurt het langer voordat de antistoffen stijgen), ik weet niet of hij lang genoeg gluten op heeft, en of de hoeveelheid groot genoeg was. Nog even afwachten en dan weet je of hij de coeliakiegenen heeft. Is het vol te houden met het lactosevrije brood?

Salinah

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: mei 23, 2017, 14:28:08 »
Vandaag heeft ons zoontje de bloeduitslag gehad. Algemeen bloedbeeld was goed. Ijzer was aan de krappe kant maar nog niet te laag....
Uitslag coeliakie gen...ons zoontje is drager van 1 gen (er bestaan 3 verschillende genen, die coeliakie kunnen veroorzaken) maar hij had op dit moment geen anti stoffen tegen gluten. Nu dus de moeilijkste uitslag vind ik.

De kinderarts vindons zoontje nog te jong  (afgelopen woensdag 1 jaar geworden) voor een darmbiopsie en de kans dat ze daar nu iets vinden, vond ze te klein ondat ons zoontje geen anti stoffen heeft....er zijn nu 2 opties doorgaan met gluten of stoppen. Haar advies is: Weer stoppen met gluten en volledig glutenvrij gaan geven en kijken of dit verandering geeft bijons zoontje. Over 3 maanden hebben we dan weer contact met de kinderarts. We blŪjven sowieso bij de kinderarts onder controle wat betreft de gluten.

Ik denk dat wij het advies gaan volgen en voorlopig max glutenvrij houden. Over 3 maanden overleggen we weer met de kinderarts.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #10 Gepost op: mei 23, 2017, 17:26:40 »
Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat met je zoontje. Gelukkig wil de kinderarts vinger aan de pols houden, dat is mooi. De tijd zal leren of hij coeliakie heeft of niet, voor nu heb je even een rustige tijd, ik hoop dat je genoeg dingen kunt vinden die hij lekker vindt. En dan kun je later weer gluten toevoegen aan zijn eten, om te zien of er dingen veranderen qua gedrag, klachten, en antistoffen in zijn bloed.

Het wordt nog een lang traject, voordat je zeker weet of hij coeliakie heeft, of het omgekeerde, dat je die mogelijkheid kunt afschrijven, maar de kinderarts neemt het in elk geval heel serieus en wil jullie begeleiden.   

Dat hij de erfelijke aanleg heeft voor coeliakie zegt niet zoveel, dat heeft 30 a 40% van de bevolking. Toch krijgt maar 1% echt coeliakie. Het enige dat je nu weet is dat hij een kans heeft om coeliakie te ontwikkelen. Zonder die genen is dat uitgesloten.

Wordt vervolgd, dus... veel succes met glutenvrij en lactosevrij eten organiseren, dat wordt etiketten lezen en je kastjes uitpluizen! (en op livaad kijken; neus goed rond bij 'eerste hulp bij coeliakie').

Salinah

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: mei 23, 2017, 20:04:06 »
Met Max gaat het erg wisselend. Hij heeft hele goede dagen en hele slechte en alles wat er tussen zit. Maar ik blijf hem anders vinden dan voordat hij brood/gluten kreeg. Ook zijn ontlasting blijft vraagtekens geven soms 4 a 5 volle poepluiers (dat het uit zijn luier komt aan alle kanten) en soms alleen hele harde konijnenkeuteltjes waar erg veel last/pijn van heeft. Ook zijn gedrag blijft anders. Ik vind hem erg humeurig, kort lontje, vaak huilerig en onrustig in vergelijking. Ik ben dus heeeel benieuwd hoe het gaat als hij weer van de gluten af is of ik dan mijn kindje weer terug zie als voor die tijd of dat hij toevallig in een "moeilijke" fase zit.
Een rustige/ stabiele periode zou wel even welkom zijn.

Ik ben in elk geval ook blij dat de kinderarts het idd serieus neemt :)

Mevire

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: mei 24, 2017, 18:45:40 »
Succes met de zoektocht. Mijn jongste reageerde ook op gluten het 1e jaar. Is niet geprikt daarop omdat ze het gewoon niet lang genoeg kreeg. Heeft hij bij lactose intolerantie ook de gentest gehad? Aangezien ze dat al zo snel wisten en het op die leeftijd wel de genetische variant moet zijn.

Mijn dochter kon geen melk verdragen, later ook geen aardappel, rijst, gluten, amandel, appel, peer, ei en nog was ze niet klachtenvrij. Na een jaar kon ze het meeste weer verdragen. Lactose bleef een probleem, maar lactosevrij verdraagt ze wel. Maar nog steeds veel klachten. Na 18 maanden bleek ze heel extreem fructose intolerant te zijn. Ze wordt momenteel getest op de erfelijke variant.
Sinds ze helemaal lactose en fructose vrij eet gaat het super. Maar bij slechts een grammetje fruit, suiker, sorbitol e.d. Is het mis. Lactose kan ze wel kleine beetjes verdragen (zoals lactose vrije Arla melk 0,01gr lactose - minus-l 0,1 gr gaat mis) maar van meer krijgt ze ook klachten.

Bij de opbouw van gluten had ze echt overduidelijke klachten. Dit blijkt achteraf dus te komen doordat haar darmen last hadden van de fructose die ze binnen kreeg en dus minder konden verdragen.
De oorzaak zou dus ook nog eens heel ergens anders kunnen liggen.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #13 Gepost op: mei 24, 2017, 19:15:01 »
Interessant. Gelukkig dus geen coeliakie bij je dochter.

Mijn zoon had in het verleden een secundaire fructose-intolerantie, veroorzaakt door coeliakie, en door zijn extreme gevoeligheid voor sporen van gluten in het eten, ook onder 20 ppm. Ik vond het lastig dat naast fruit en suikers ook verschillende soorten groenten niet goed gingen. En dat die 2 diŽten elkaar uitsluiten. Zonder fructose kun je goed leven door extra granen te nemen. En met coeliakie kun je goed leven door veel groente en fruit te eten. Maar hoe doe je dat met beide tegelijk? Puzzel de puzzel. 

De Duitse coeliakievereniging heeft een foldertje over de combi coeliakie en een fructose-intolerantie: http://www.dzg-online.de/files/110525_flyer_fructosemalabsorbtion.pdf