Auteur Topic: Vraag  (gelezen 4469 keer)

Schildklier

• Newbie
  • *
Vraag
« Gepost op: april 11, 2017, 10:06:09 »
Goedemorgen,

Ik ben een jongeman (36jr) en sinds 2010 schildklierpatiŽnt.
Wil graag hier een vraag stellen.

Het lukt maar niet om een juiste instelling te vinden ondanks het gebruik van allerlei soorten schildklierhormonen.
Lijkt een trend te zijn na elke  "medicatieswitch" een korte periode van "goede" waardes en prima kwaliteit van leven.
Daarna breekt periode aan waarin waardes wegzakken en medicatie verhoogd moet worden gezien bloedwaardes maar (soms) haaks op m'n klachtenbeleving. Steeds meer schildklierhormoon nodig ondanks dezelfde levensstijl/eetpatroon etc.
Huidige dosis 227 mcg (Tirosint). Afgelopen week is er bloed afgenomen ter controle v.w.b. eventuele coeliakie.

Vandaar mijn vraag;
Zijn er hier mensen die zich in bovenstaand herkennen hetzij met of zonder diagnose coeliakie?

bedankt voor evt. reacites.
m.v.g.,
Tim

soezepoes

• "Soes"-chef
  • Administrator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Don't worry, be happy !
    • Coeliakieforum
Re: Vraag
« Reactie #1 Gepost op: april 11, 2017, 12:26:43 »
Welkom hier Tim.
Ik heb geen ervaring met de combinatie schildklierklachten en coeliakie maar ik weet dat er hier een paar leden zijn die ook medicijnen voor hun schildklier moeten slikken. Wellicht dat zij straks nog zullen reageren.
Mijn lief T. heeft al 33 jaar coeliakie.

Ik voeg zelf nooit zout toe aan het eten en vermeld het daarom ook nooit in recepten. Houd daar dus rekening mee en voeg het naar eigen smaak toe.

Kijk voor mijn recepten ook op http://kookdewereldrond.blogspot.nl

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: april 11, 2017, 13:00:07 »
Ik ben ook schildklier patiŽnt sinds 2010. Instelling op medicatie is bij mij ook heel lastig. Begin nu pas wat stabieler te worden. Let wel: elke keer als je van merk medicatie wisselt, begin je weer helemaal opnieuw met instellen. De eerste 6 weken na een verandering van doses moet je niet tellen, daarin wisselt bij mij alles van hypo tot hyper en na 6 weken stabiliseerd het. Pas na 3 maand op een dosering krijg je een 100% betrouwbare bloedwaarde aldus mijn internist in het radboud umc.
Weet je ook of jouw schildklier nog gedeeltelijk zelf werkt of helemaal niet? Bij de ziekte van hasimoto gaat de schildklier langzaam steeds slechter werken totdat hij uiteindelijk niks meer doet. In die periode zul je ook langzaam steeds meer medicatie nodig hebben. Gemiddeld kom je uit bij 1,6 x je lichaamsgewicht aan medicatie als je schildklier niks meer doet.
Mocht je coeliakie hebben dan is je opname van de schildklier medicatie niet goed en niet constant, waardoor je schildklier snel van slag is en je meer medicatie nodig hebt.

Opname van schildklier hormoon is trouwens lastig voor je darmen, waardoor je bv bij diarree of flinke buikpijn al een andere opname krijgt. Schijnbaar heeft wat je smorgens eet ook nog invloed op de opname. En bij mij werkt stress ook erg slecht op de schildklier, wordt dan erg moe en benauwd. Ook je hoeveelheid jodium die je binnenkrijgt werkt erg op je bloedewaardes zolang je schildklier nog iets werkt. Bij mij is het uiteindelijk zo dat ik geen jodium in het eten heb, maar 100% uit supplementen iom internist. Dat helpt mij stabieler te worden ipv jojo effect.

Ik hoop dat ik je hiermee wat nuttige info gegeven heb.

Wat zijn je bloedwaardes van de schildklier? Ik voel mij goed bij een tsh van rond de 1.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

Schildklier

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: april 11, 2017, 13:34:29 »
Bedankt voor je bericht!
Hierbij antwoord op je vragen  ;)

SK werkt niet meer, heb radioactieve behandeling (RAI) ondergaan en is volledig "kapot" gemaakt.
Dit i.v.m. Ziekte van Graves, hyperthyroÔdie.

Bloedwaardes heb ik bijgevoegd (als het goed is).
Voelde me bij TSH 1,83 - 2,05 / FT4 15/16 prima.

Heb overigens geen duidelijke aanwijsbare coeliakie klachten al heb ik gelezen dat het kan "sluimeren" zonder dat je het weet. Zou wel verklaring kunnen zijn al is het ook een beetje wishful thinking...

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: april 11, 2017, 16:05:30 »
Voor ik wist dat ik coeliakie had moest ik ook telkens meer schildklierhormoon gaan gebruiken. Na de diagnose kon ik na een jaar ongeveer minder gaan gebruiken en dat is best flink gezakt, van 2.5 mg naar 1.0. Dus dat is herkenbaar. Je darmen nemen de medicijnen gewoon niet op, dus dan heb je meer schildklierhormoon nodig om je een beetje goed te voelen.
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.