Ik ben ook schildklier patiënt sinds 2010. Instelling op medicatie is bij mij ook heel lastig. Begin nu pas wat stabieler te worden. Let wel: elke keer als je van merk medicatie wisselt, begin je weer helemaal opnieuw met instellen. De eerste 6 weken na een verandering van doses moet je niet tellen, daarin wisselt bij mij alles van hypo tot hyper en na 6 weken stabiliseerd het. Pas na 3 maand op een dosering krijg je een 100% betrouwbare bloedwaarde aldus mijn internist in het radboud umc.
Weet je ook of jouw schildklier nog gedeeltelijk zelf werkt of helemaal niet? Bij de ziekte van hasimoto gaat de schildklier langzaam steeds slechter werken totdat hij uiteindelijk niks meer doet. In die periode zul je ook langzaam steeds meer medicatie nodig hebben. Gemiddeld kom je uit bij 1,6 x je lichaamsgewicht aan medicatie als je schildklier niks meer doet.
Mocht je coeliakie hebben dan is je opname van de schildklier medicatie niet goed en niet constant, waardoor je schildklier snel van slag is en je meer medicatie nodig hebt.
Opname van schildklier hormoon is trouwens lastig voor je darmen, waardoor je bv bij diarree of flinke buikpijn al een andere opname krijgt. Schijnbaar heeft wat je smorgens eet ook nog invloed op de opname. En bij mij werkt stress ook erg slecht op de schildklier, wordt dan erg moe en benauwd. Ook je hoeveelheid jodium die je binnenkrijgt werkt erg op je bloedewaardes zolang je schildklier nog iets werkt. Bij mij is het uiteindelijk zo dat ik geen jodium in het eten heb, maar 100% uit supplementen iom internist. Dat helpt mij stabieler te worden ipv jojo effect.
Ik hoop dat ik je hiermee wat nuttige info gegeven heb.
Wat zijn je bloedwaardes van de schildklier? Ik voel mij goed bij een tsh van rond de 1.