Auteur Topic: Shampoo ??  (gelezen 957 keer)

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Shampoo ??
« Gepost op: april 10, 2017, 14:40:43 »
Hoi mede-gevoeligen !

Krijgen jullie net als ik ook een reactie van haren wassen als er tarwe-derivaten in de ingredienten zitten? Ik bedoel dus niet de reguliere "hydrolized wheat protein" e.d. Maar wel citric acid etc.

Ik dacht dat ik eindelijk een shampoo had die "veilig" was, geen te herkennen ingredienten met afkomst van tarwe en geen citric acid. Maar nu waste ik gisteren mijn haren na een week met erg veel reacties. Daardoor ben ik momenteel alleen maar nóg gevoeliger (pfff kan dat nog??) en nu heb ik wél een reactie gekregen gister na het wassen van mijn haren.

Niet iedereen lijkt last te krijgen van shampoo, ik heb zelf heel lang en dik haar en het is best een klus om te wassen en ik heb veel shampoo nodig om het goed te laten schuimen. Er zal daardoor best veel over mijn gezicht lopen, ook het uitspoelen is lastig. Ik kan me voorstellen dat met een korte coupe er misschien minder over je gezicht loopt?

Zijn er hier gevoeligen die ook op shampoo reageren maar een shampoo hebben gevonden die veilig is? Dan hoor ik het heel graag! Ik heb de ingredienten van mijn huidige shampoo nog een keer goed gelezen en wat me opvalt is dat er wel best wat ingredienten in zitten van kokos. En ik heb hier gelezen dat kokosolie vrijwel altijd reactie geeft, dus wellicht heeft het daar wat mee te maken (?>?). Ik weet het niet. Maar ik hoor het graag als iemand tips of adviezen heeft  :duimop:.

Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Shampoo ??
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2017, 16:15:06 »
Ik heb zelf geen last van shampoo, en de shampoo die Tom gebruikt staat ook bol van de kokosbestanddelen (Dr. Organic lavendel, Holland&Barrett) en die schuimt bovendien niet, er zit ook citroenzuur in waarvan ik de herkomst niet ken.

Ik ken iemand die allergisch is voor veel soorten shampoo en die mengt nu zuiveringszout (oranje pakje AlmondHammer) met water, het heeft geen geurtje en het schuimt niet, maar ze is er wel tevreden over. Ik weet niet of het werkt voor dik haar, zij heeft lang recht dun haar.... (google op 'zelf shampoo maken')

Zou het helpen als je je haren onder de douche wast? Ik laat de shampoo na het wassen niet over mijn gezicht lopen, maar doe mijn hoofd naar achteren en spoel het dan weg met water, terwijl ik het schuim naar achteren veeg. Maar voor mij is dat makkelijker, want ik heb kort haar... 

Hopelijk kun je volgende keer weer gewoon je haren wassen... als de glutenfouten geëlimineerd zijn.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

JoJ_91

• Sr. Member
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2017, 16:28:11 »
Ik krijg van de shampoo met tarwe geen buikpijn of zo, maar huiduitslag. Heel apart! Maar dat had ik al jaren door voordat ik de diagnose coeliakie kreeg. Maar de andrelon shampoo met zomertarwe koop ik niet meer
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

knoppie

• Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: april 10, 2017, 19:23:50 »
Hoi mede-gevoeligen !

Krijgen jullie net als ik ook een reactie van haren wassen als er tarwe-derivaten in de ingredienten zitten? Ik bedoel dus niet de reguliere "hydrolized wheat protein" e.d. Maar wel citric acid etc.

Ik dacht dat ik eindelijk een shampoo had die "veilig" was, geen te herkennen ingredienten met afkomst van tarwe en geen citric acid. Maar nu waste ik gisteren mijn haren na een week met erg veel reacties. Daardoor ben ik momenteel alleen maar nóg gevoeliger (pfff kan dat nog??) en nu heb ik wél een reactie gekregen gister na het wassen van mijn haren.

Niet iedereen lijkt last te krijgen van shampoo, ik heb zelf heel lang en dik haar en het is best een klus om te wassen en ik heb veel shampoo nodig om het goed te laten schuimen. Er zal daardoor best veel over mijn gezicht lopen, ook het uitspoelen is lastig. Ik kan me voorstellen dat met een korte coupe er misschien minder over je gezicht loopt?

Zijn er hier gevoeligen die ook op shampoo reageren maar een shampoo hebben gevonden die veilig is? Dan hoor ik het heel graag! Ik heb de ingredienten van mijn huidige shampoo nog een keer goed gelezen en wat me opvalt is dat er wel best wat ingredienten in zitten van kokos. En ik heb hier gelezen dat kokosolie vrijwel altijd reactie geeft, dus wellicht heeft het daar wat mee te maken (?>?). Ik weet het niet. Maar ik hoor het graag als iemand tips of adviezen heeft  :duimop:.

Bij Lush kunnen ze je meestal de herkomst vertellen van bijna al hun ingredienten. Wel heel erg duur. Sommigen wassen hun haar met baksoda of andere natuurlijke middeltjes.

alexandra1980

• Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: april 10, 2017, 20:03:58 »
Ik gebruik geen shampoo waar tarwe in zit, maar wel met citrus acid etc. Heb er nooit last van. Ik doe wel net als Tine: hoofd achterover bij uitspoelen onder de douche en er loopt dan nooit shampoo over mijn gezicht. Ik heb lang en dik haar.  Als je minder shampoo wil gebruiken, kies dan een shampoo bij een kapperszaak, die zijn vaak geconcentreerder en heb je minder nodig.
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2017, 17:16:49 »
Nou ik heb maar eens geprobeerd om mijn haar te wassen met baking soda  :ja: :ja:.

Ik had er niet zo'n hoge verwachting van eerlijk gezegd, maar het is boven verwachting goed bevallen  :D :D.

Ik had op internet gelezen hoe je er een mengsel met warm water van kon maken. Dat werd een vrij dunne substantie die ik in een kan met deksel (ivm schudden) had gedaan. Het was daardoor wel even lastig hoe ik de substantie goed verspreid op mijn hoofd kreeg. Zoals ik al vertelde heb ik lang vol haar dus met name onderin te komen bij de nek is niet helemaal goed gelukt, maarrrrrrr....

het resultaat vond ik haast verbluffend  :nee:!! Toen het onder de douche in mijn haar zat werd mijn haar al super glad ik kon er zo met mijn vingers doorheen alsof er conditioner in zat :). Ook na het wassen voelde mijn haar goed schoon (dat had ik met name niet verwacht want met niet schuimende shampoos heb ik dat effect niet). Ik ga het zeker nog blijven gebruiken en hopelijk lukt het steeds beter om het goed te verspreiden. En het belangrijkste: ik heb schoon haar zonder er ziek van te zijn geworden  ;)!!

En een extra pluspunt het is ook nog lekker natuurlijk  :duimop:
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2017, 15:50:41 »
Dat klinkt als een leuk experiment. En zo'n goedkope shampoo had je vast nog niet eerder. :D.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Steleto

• Jr. Member
  • **
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2017, 18:50:42 »
Het schijnt dat je na baking soda wel moet naspoelen met verdunde azijn, omdat anders de zuurgraad van je hoofdhuid (en haar?) te erg verandert en het op den duur voor haaruitval kan zorgen. Ik weet de precieze details niet, want ik gebruik het zelf niet, maar een vriendin van mij heeft zich er in verdiept en die zei dat. Op internet kun je er vast wel iets over vinden  :)
Negatief biopt, wel duidelijke reactie op gluten. Daarnaast ook overgevoeligheidsreacties op tarwe, koemelk, soja, noten, pinda's, en diverse groente- en fruitsoorten

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2017, 16:17:42 »
Nee idd Tine  :D.

Bedankt Steleto, ik heb idd gelezen over de combinatie baking soda en spoelen met (appel)azijn. Het kwam op mij over dat het optioneel was om eveneens appelazijn te gebruiken. Dat het er maar net aan lag of je haar te droog werd van enkel baking soda? Bedankt voor de tip! Ik houd mijn haar in de gaten of het gaat uitvallen :duimop:.

lilly

• Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2017, 09:46:36 »
Ik krijg jeuk van de meeste shampoos. Daarom was ik mijn haar met olijfolie zeep met heel weinig toevoegingen. Geen idee of dat voor de zeer gevoeligen geschikt is maar mij bevalt het heel goed....

koekie8

• Gold Member
« Reactie #10 Gepost op: mei 30, 2017, 20:43:27 »
hopelijk lukt het steeds beter om het goed te verspreiden
Als het zo dun is... misschien kun je het dan met een plantenspuit over je haar verspreiden?
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2017, 21:41:31 »
Ja dat zou ik misschien wel eens kunnen proberen Koekie8, bedankt voor de tip  :ja:.

Lilly ook bedankt voor je reactie  :).

Marple

• Jr. Member
  • **
« Reactie #12 Gepost op: juli 10, 2017, 17:17:31 »
Het is alweer een maandje verder, bevalt het nog steeds? Ik heb heb een hoop geëxperimenteerd met alternatieven voor shampoos, niet vanwege de gluten maar vanwege alle chemicaliën, het milieu en gewoon omdat het leuk is om te experimenteren :)

Mijn ervaringen:

Baking soda: heb ik ook gelezen dat het icm verdunde appelazijn moet ivm zuurgraad. Daarbij wordt gezegd dat het nogal heftig voor je haar is als je het eerst heel basisch maakt en dan weer zuur. Zelf heb ik het langere tijd gebruikt, in eerste instantie was het heel fijn maar na een tijdje werd mijn haar vettig en dof

Ei: hier krijg je superzacht en glanzend haar van, maar oef die geur  :duimlaag2:, ik heb het dus ook nooit vaker dan 1x achter elkaar gebruikt. Let op: koud uitspoelen!! (tenzij je allemaal gestold ei in je haar wilt...  :D)

Diverse prutjes met yoghurt, honing, olie en fruit: alles wat vettig is (olie, avocado, kokosmelk), is voor mijn gladde en fijne haar niet weggelegd. Yoghurt met honing zou vochtinbrengend moeten zijn maar ik vond mijn haar er statisch en droog van worden met een soort van residu erin. Als je het mengt met bijv banaan is dit wel beter. Banaan: dit moet echt in de blender, denk niet dat je het ook wel even kan prakken, want dan ben je eeuwen bezig met stukjes banaan uit je haar peuteren  :roll:, aardbei: gaat je haar erg lekker van ruiken maar je vindt wel nog dagenlang mini aardbeienpitjes terug in je haar  :D

Rhassoul/ghassoul klei: tot nu toe mijn favoriet qua shampoo-alternatieven. Ik maakte een papje met een paar druppen appelazijn en wat water, dit verdeelde over mijn haar (wat bovenop, wat aan de zijkanten en wat aan de onderkant, de puntjes hoeven niet) en spoelde nog even na met sterk verdunde appelazijn. Hier kreeg ik lekker zacht en heel vol haar van. Wel moest ik het om de paar weken een keer wassen met gewone shampoo omdat er toch langzaam maar zeker wat residu achterbleef.

Op dit moment probeer ik de rhassoul-shampoo van urtekram met sterk verdunde appelazijn als 'leave in conditioner'. Dat bevalt op zich ook wel goed, zit tussen pure rhassoul klei en gewone shampoo in qua effect. Als deze fles op is ga ik denk ik weer wat anders proberen :)

Oh ja, wat ik ook geprobeerd heb, is je haar naspoelen met thee (evt met wat honing), daar gaat het lekker van ruiken. Kamille maar vooral ook jasmijn vond ik een hele fijne geur geven.
Na een lange zoektocht: coeliakie

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #13 Gepost op: juli 11, 2017, 10:49:21 »
Hoi Marple,

Bedankt voor je reactie :). De chemicaliën en milieu zijn voor mij ook de 2e reden dat ik "anders" wilde. Ik gebruik qua verzorgingsproducten al een tijdje zoveel mogelijk natuurlijke middelen  :duimop:. Ik heb wel gemerkt dat je dan JUIST nóg attenter moet zijn op glutenbevattende ingrediënten omdat er vaker van gebruik wordt gemaakt ipv natuurlijk chemische bestanddelen.

Wat ik met name héél prettig vind aan het wassen met baking soda is dat mijn haar van geen enkele andere shampoo zó schoon aanvoelt. Ik heb zoals eerder vermeld heel dik lang haar en ondanks lang uitspoelen heb ik na "gewone" shampoo toch vaak het gevoel dat er nog restjes zijn achtergebleven. Dit is bij baking soda niet het geval en dat voelt zoo lekker  :ja:. Maar... ik heb juist nu wat droger haar. Ik heb toevallig afgelopen weekend mijn haar gewassen met Zarqa shampoo, omdat ik geen verkeerde ingrediënten kon vinden en ik ben er ook niet ziek van geworden (jeeej!). Hij was op zich prettig, maar ik zat wel weer met niet goed uitgespoelde lokken. Ik ga kijken of ik een beetje ga afwisselen met waarmee ik het was.

Bedankt voor al jouw overige tips!! Wie weet ga ik daar nog eens wat van proberen  :D.

koekie8

• Gold Member
« Reactie #14 Gepost op: juli 11, 2017, 22:43:00 »
Wat leuk om jouw ervaringen te lezen (vooral ook de tips wat je níet moet doen!).
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl.
En deze vul ik met lekkere, gezonde en gemakkelijke recepten: http://primarecepten.webklik.nl