Auteur Topic: Lactose overgevoelig door gluten allergie? hoe check je dat?  (gelezen 2328 keer)

Linda mv ELise

• Newbie
  • *
Lactose overgevoelig door gluten allergie? hoe check je dat?
« Gepost op: april 09, 2017, 22:29:01 »
Hallo,

Sinds een paar weken weten we dat mijn dochter van 12 gluten allergie heeft.
Sinds haar 5e heeft ze al diabetes en nu ooknog gluten allergie.
Dus het is erg oneerlijk. icm met de buikpijn heeft zen paar keer per dag hier n huilbui over.

Hoewel ik/we/zij zsm zijn over geschakeld op glutenvrij eten wordt haar buik nog NIKS beter.
Dus ergens gaat iets niet goed.

1- ik ben een etiketten terrorist. Die lees ik heel goed.
2- alles waar nog gluten in zit, zit in een hoekje van de keuken
3- koekenpannen en houten lepels moet ik nog weg doen.

Is er iemand die ervaring heeft met de combi gluten allergie en melk/ lactose intolerantie door beschadigde darm?
Hoe streng moet ik de lactose overal uitkieperen?

Wat moet ik met de 2 kleine zusjes van 7 en  net 6 die rustig kauwend op broodje door huis heen wandelen?
bij t ontbijt...
bij de lunch...
k wordt helemaal paranoia van de kruimels...

4 dagen per week werk ik...wat voor instructies geef ik de oppas?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Lactose overgevoelig door gluten allergie? hoe check je dat?
« Reactie #1 Gepost op: april 10, 2017, 04:15:53 »
Don't panic, blijf ademen!

Intoleranties heb je in verschillende gradaties. Ik moet toegeven, coeliakie is een van de meest vervelende!

Mijn tip: begin eens met uit te gaan van "wat kan!"
Er zijn een heleboel glutenvrije (en lactose-vrije) alternatieven beschikbaar.
Kunnen de kleine zusjes niet glutenvrij kruimelen?

Kun je niet alle kinderen leren aan tafel te eten?

Er zijn een heleboel mogelijkheden... belangrijk is dat je van een aantal vooroordelen afstapt (Melk is goed, maar niet voor iedereen!)
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

JoJ_91

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 10, 2017, 16:26:27 »
De tips die MathFox geeft zijn al goed! Laat alle kinderen aan tafel eten, dan kun je daarna de tafel afdoen en zijn de kruimels weg.
Tijdelijk lactosevrij eten kan helpen, maar dan moet je dus alle lactose er uit doen. Gelukkig bestaan er heel veel alternatieven op soja basis, maar ook lactosevrije melk en yoghurt is er tegenwoordig.

Wat betreft de buikpijn. Toen ik glutenvrij ging eten merkte ik het eerste half jaar er bijna niets van. Ook nog steeds buikpijn. Dus geef het tijd! Natuurlijk zou het het fijnst zijn als het meteen over is maar de darmen moeten gewoon herstellen en dat kost tijd. Het gaat goed komen, geduld!

En, gooi die houten spatels nu meteen weg! Opgelost ;)
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2017, 13:46:42 »
Wat naar voor je dochter (en jullie als familie) dat ze nu deze tweede ziekte erbij heeft.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de adviezen die hierboven staan: ik moet zelf niet denken aan overal kruimels in mijn huis, brrrr.... Dus inderdaad overschakelen op alleen aan tafel eten. Eventueel de hele familie aan de glutenvrije koekjes, mochten die ook al kruimelend op de bank gegeten worden. Beschadigde koekenpannen en houten spatels de deur uit.
Het kan zijn dat je dochter inderdaad ook niet tegen lactose kan. Hoe gevoelig je daarvoor kunt zijn bij beschadigde darmen, verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen kunnen bijvoorbeeld geen gewoon glas melk drinken, maar wel producten eten waar 2% melkpoeder aan toe is gevoegd of zo. Dat is een kwestie van uitproberen.
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Marco

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2017, 10:21:40 »
Bij ons thuis was het ook wennen zowel ik als mijn dochter Td1
Ik sinds een maand de diagnose coeliakie.

Wij hebben het aanrecht verdeeld 1 kant gv 1 kant gewoon.
Zelf heb ik gemerkt dat ik nu ook niet goed op lactose reageer.
De diëtist zei dat na herstel van de darmen dat straks mogelijk wel weer kan.
Je kan evt van Alpro plantaardig kopen. Geen lactose en gv met evt gv müsli

Mijn buik reageerd goed op het weg laten van tarwe.
Ook in gluten vrij tarwe brood zit nog heel iets gluten. Wel onder de norm.
Dan kan je met een paar broodjes toch weer te weinig hebben.

Ik eet nu Haverbrood wat ook wat vult en ook voor de nodige kh zorgt.
Let wel vaak is het brood vetter waardoor de kh langzamer is net als de p maaltijden. (Pizza pattat enz)

Succes