Hallo allemaal,
Ik ben al heel lang niet meer hier geweest maar zit nu toch met een vraag.
Mijn dochter is 17 en is al sinds haar 8e op een glutenvrij dieet. Dat gaat op zich prima maar op dit moment smokkelt ze weleens.
Ze eet weleens kipnuggets (stuk of 10), paprikachips, soep met vermicelli (op haar stage), nootjes met een crunchy laagje en onlangs een hele normale kroket. kaassouflé, gehaktstaaf.
Het gekke is dat ze NERGENS last van heeft. Totaal geen buikpijn, waar ze dat toen ze jonger was, wel degelijk had.
Uiteraard weet ik dat coeliakie niet over gaat. Mijn moeder en broertje hebben het ook dus ik weet er al jaren alles van.
Ik weet ook dat je coeliakie kunt hebben zonder klachten te hebben maar dat je dan wel je darmen kunt vernielen, zonder het te merken.
Toch vragen we ons af wat we hiermee moeten.....een darmbiopt leek ons niet zinvol aangezien ze meestal glutenvrij eet. Dus die darmen zullen er nog wel prima uit zien.
Of zou dit minimale glutenvolle eten al ZICHTBARE schade aan kunnen richten?
Misschien krijgt ze net te weinig gluten binnen, waardoor ze geen last krijgt??
Ik heb voorgesteld een hele pizza op te eten, dan weten we het snel genoeg, maar dat durft ze dan ook weer niet...
What to do?.......
PS: Tijdens darmbiopt in 2008 MarshIIIC dus ernstige ontstekingen in de darmen. Geen twijfel mogelijk dat het coeliakie is.