Auteur Topic: Dochter van 17 geen klachten bij eten gluten  (gelezen 4336 keer)

Marion1970

• Full Member
  • Geslacht: Vrouw
    • Oppashuys Mamaloe
Dochter van 17 geen klachten bij eten gluten
« Gepost op: april 09, 2017, 17:09:05 »
Hallo allemaal,

Ik ben al heel lang niet meer hier geweest maar zit nu toch met een vraag.

Mijn dochter is 17 en is al sinds haar 8e op een glutenvrij dieet. Dat gaat op zich prima maar op dit moment smokkelt ze weleens.

Ze eet weleens kipnuggets (stuk of 10), paprikachips, soep met vermicelli (op haar stage), nootjes met een crunchy laagje en onlangs een hele normale kroket. kaassouflé, gehaktstaaf.

Het gekke is dat ze NERGENS last van heeft. Totaal geen buikpijn, waar ze dat toen ze jonger was, wel degelijk had.

Uiteraard weet ik dat coeliakie niet over gaat. Mijn moeder en broertje hebben het ook dus ik weet er al jaren alles van.
Ik weet ook dat je coeliakie kunt hebben zonder klachten te hebben maar dat je dan wel je darmen kunt vernielen, zonder het te merken.

Toch vragen we ons af wat we hiermee moeten.....een darmbiopt leek ons niet zinvol aangezien ze meestal glutenvrij eet. Dus die darmen zullen er nog wel prima uit zien.
Of zou dit minimale glutenvolle eten al ZICHTBARE schade aan kunnen richten?

Misschien krijgt ze net te weinig gluten binnen, waardoor ze geen last krijgt??
Ik heb voorgesteld een hele pizza op te eten, dan weten we het snel genoeg, maar dat durft ze dan ook weer niet...

What to do?.......

PS: Tijdens darmbiopt in 2008 MarshIIIC dus ernstige ontstekingen in de darmen. Geen twijfel mogelijk dat het coeliakie is.
Moeder van Iris (17). Iris diagnose coeliakie (Marsh IIIC) sinds 2008. It\'s all in the family want mijn moeder en mijn broer hebben het ook. Ikzelf ben drager HLA-dq2 maar heb geen coeliakie.

koekie8

• Gold Member
Re: Dochter van 17 geen klachten bij eten gluten
« Reactie #1 Gepost op: april 09, 2017, 17:55:49 »
Het komt veel voor dat pubers met coeliakie gaan smokkelen met gluten. En het komt ook vaak voor dat ze geen klachten hebben. Na de puberteit komen de klachten bij het eten van gluten weer terug. Het betekent echter niet, dat de gluten geen schade aanrichten. Een nieuw biopt is wellicht een wat rigoureuze stap, maar het komt veel voor dat pubers teruggaan naar de kinderarts of internist of wie dan ook hun behandelend arts is voor een gesprek. Het prikken van antistoffen is ook een goed idee. Mochten die gestegen zijn, dan kan dat je dochter er wellicht van overtuigen dat ze haar lichaam wel degelijk schade toebrengt met het eten van gluten, ook al merkt ze het niet. En leg maar uit dat dat te maken heeft met de puberteit en niet met dat haar darmen er opeens tegen kunnen.
Misschien is het ook een idee voor haar om in contact te komen met lotgenoten? De jongerentak van de NCV, Coeliactive, organiseert heel leuke activiteiten. 
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Marion1970

• Full Member
    • Oppashuys Mamaloe
« Reactie #2 Gepost op: april 09, 2017, 18:40:39 »
Bedankt koekie8 voor je uitleg. Ik had het inmiddels ook al even gelezen in een ander topic.
Ik denk dat deze uitleg wel voldoende uitleg en overtuiging is voor haar.
Lotgenotencontact heeft ze geen behoefte aan.
Moeder van Iris (17). Iris diagnose coeliakie (Marsh IIIC) sinds 2008. It\'s all in the family want mijn moeder en mijn broer hebben het ook. Ikzelf ben drager HLA-dq2 maar heb geen coeliakie.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: april 09, 2017, 19:03:32 »
Je dochter gaat binnenkort van de kinderarts over naar de maagdarmleverarts. Bij elke controle, elk jaar of om het jaar - ik weet niet hoe vaak jullie gaan - worden antistoffen geprikt en wordt besproken hoe het gaat met het dieet. Op deze leeftijd komt het vaker voor dat de coeliakie antistoffen in het bloed gaan stijgen. Dat komt omdat jongeren gaan experimenteren en graag willen meedoen met leeftijdgenoten, zonder elke keer de uitzondering te zijn. Het kan zijn dat ze helemaal geen klachten hebben, of slechts milde klachten die ze op de koop toe nemen. Of klachten die ze niet relateren aan gluten, zoals humeurigheid of huidklachten; de aard van de klachten kan namelijk ook in de loop van de jaren veranderen. Bij jonge kinderen zijn het vaak buikklachten, en bij jongeren en ouderen andere klachten, zoals hoofdpijn, vermoeidheid, jeuk, ed. Maar als ze elke week iets met gluten eet, een koekje of een broodje hamburger oid is dat terug te zien aan de hoogte van de antistoffen, die gaan stijgen. Dat is de voorbode van darmschade. En dat kan weer vervelende gevolgen hebben voor de lange termijn, zoals een onregelmatige menstruatie, verminderde vruchtbaarheid, een baby die niet goed groeit in de baarmoeder, vitaminetekorten, zwakkere botten (botontkalking) met een grotere kans op een fractuur, en een grotere kans op een tweede auto-immuunziekte zoals diabetes, reuma, een schildklierziekte, een leverziekte ed. Nu goed glutenvrij eten betekent een investering in een betere gezondheid later. Maar het is natuurlijk lastig voor jongeren om zo ver vooruit te kijken. Bespreek het gewoon met haar kinderarts of leg het voor aan de maagdarmleverarts. Die zal daar niet vreemd van opkijken. Ze kan ook kijken bij www.cyberpoli.nl een website speciaal voor kinderen en jongeren. Het is mogelijk om anoniem vragen te stellen aan kinderartsen, psychologen en diëtisten.     
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Marion1970

• Full Member
    • Oppashuys Mamaloe
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2017, 19:07:45 »
Wij gaan eerlijk gezegd nooit naar de arts voor controle. Na haar biopt hebben we nooit meer bloed geprikt maar na jouw verhaal gaan we wel een afspraak maken . Dank!

Marion1970

• Full Member
    • Oppashuys Mamaloe
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2017, 19:07:59 »
En de humeurigheid is zeer herkenbaar!!!

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: april 09, 2017, 19:12:18 »
 :D

Jullie vraag staat in de top 2 van veelgestelde vragen van kinderen/ jongeren met coeliakie.

Vraag 1; mag je af en toe iets met gluten eten?

Vraag 2; ik heb geen klachten, hoe kan dat?

https://www.cyberpoli.nl/coeliakie/faq/76
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.