Auteur Topic: Vervelende spijsverteringsklachten  (gelezen 2193 keer)

Vincent81

• Newbie
  • *
Vervelende spijsverteringsklachten
« Gepost op: april 06, 2017, 22:08:55 »
Beste mensen van dit forum,

Sinds een half jaar heb ik plotseling allerlei vage klachten. Ik ben benieuwd of iemand hier dit herkent. Het is een breed scala aan klachten. Hieronder in vogelvlucht:

Klachten begonnen met tintelingen, verdoofd gevoel in linkerarm en linkerbeen, donkere urine en uitblijven van de ontlasting. Daarna kwam er duizeligheid bij, brok in de keel gevoel, hartkloppingen, slapend gevoel in de handen, koude handen en voeten, gewichtsverlies. Spierpijn in nek en schouders, ook knakkende spieren.

Inmiddels ben ik een half jaar verder en zijn een aantal klachten nog aanwezig, zoals het veranderde ontlastingspatroon (weinig ontlasting), donkere urine, vage spierpijnen, vooral bovenop de schouders, nek. Ook heb ik pijnklachten in de rechter bovenbuik, soms ook in het maagkuiltje. Pijn/branderig gevoel in de buik, vooral 's nachts. Ook pijn/branderig gevoel op de rechterborst. Overige klachten die ik heb zijn 's nachts wakker worden, rond de klok van 3.00 uur, nachtzweten, hevig borrelende buik, pijn in de onderrug, branderig gevoel bovenop de handen.  Bij de internist in het ziekenhuis kunnen we na diverse bloed- urine- en ontlastingsonderzoeken niets afwijkends vinden. Na een echografie zijn er kleine poliepen gevonden in de galblaas van 5mm. Deze kunnen de klachten niet veroorzaken. Vorige week toevallig voor het eerst bij de ostheopaat geweest. Deze constateerde vastzittende knopen (verklevingen??) in de dunne darm, dichtbij de overgang naar de dikke darm. Drukken op de buik in dit gebied was zeer pijnlijk. Sinds dit bezoek houd het brandende gevoel in de leverstreek aan en heb ik zeer weinig slaap 's nachts. Is er iemand hier die deze klachten herkend? De medische wereld weet het niet meer. Ik ben een man van 35 en ben nog niet bekend met voedselintoleranties.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Vervelende spijsverteringsklachten
« Reactie #1 Gepost op: april 06, 2017, 22:29:32 »
Dat is nogal wat, waar je allemaal mee kampt. Vervelend dat je niet verder komt met je zoektocht.

Het zijn niet de meest voor de hand liggende klachten bij coeliakie. De darmen zijn beschadigd bij coeliakie. Dan gaat het vooral om de twaalfvingerige darm, op de overgang van de maag naar de dunne darm. Dat is dus vooraan bij de dunne darm. Daar begint de ontsteking die hoort bij coeliakie. En dat kan daarna verder naar achteren doorgaan.

Wil je weten of je coeliakie hebt, dan kan de huisarts je bloed prikken op antistoffen tegen gluten. Het kan ook met een bloedtest van De Tuinen (vingerpriktest), tegenwoordig Holland&Barrett.

Is er - behalve de locatie van je buikpijn- nog een andere reden waarom je hier post? Voel je je beter als je geen of minder gluten eet?

Zijn je vitamines ed op orde? (niet te hoge of te lage waardes, vooral van de B-vitamines)

Waardes van schildklier en lever goedgekeurd?

Ik denk dat je het beste naar een maagdarmleverarts kunt gaan die wat verder kan kijken dan een internist. Eventueel een neuroloog.

Nog even over je klachten; die komen vrijwel allemaal voor bij coeliakie. Een doof gevoel/ tintelingen ontstaat vaak door een tekort aan vitamine B12. Of door een neurologische reactie op gluten. Buikklachten horen bij coeliakie. Andere ontlasting past bij coeliakie. Spierpijn past bij coeliakie, pijn aan rug en schouders ook. Pijn op de rechterborst heb ik nog niet eerder van gehoord. Slecht kunnen inslapen en wakker worden past bij coeliakie. En een deel van de patiŽnten heeft op het moment van de diagnose een ontstoken lever. Jeuk past bij coeliakie. Tja, wat niet eigenlijk.... maar het zegt nog niet zoveel. Je kunt het nog steeds in veel richtingen zoeken. Hopelijk kom je erachter wat er aan de hand is. En kun je binnenkort weer beter slapen.

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2017, 00:03:02 »
Ik had jouw verhaal gelezen maar geen oplossing. Later was ik op zoek naar info over antibiotica en coeliakie toen ik een reactie las van kaatjeknoedel en toen dacht ik aan jouw klachtenlijst: veel overeenkomsten. 

Dus waarschijnlijk heb je een maagzweer of maagontsteking en daardoor ernstig vitb12 tekort.

Die reactie staat op de volgende plek: 
Coeliakieforum - Coeliakie - Coeliakie - Herkent iemand mijn verhaal?
Kaatjeknoedel Re:Herkent iemand mijn verhaal? Reactie #24 Gepost op: januari 11, 2015, 11:35:27

Citaat
Dit gaf klachten als: halfzijdig gevoelsverlies, uitval van spieren, brokgevoel in keel, hoofdpijn, migraine, ernstige vermoeidheid, geheugenverlies (tot niveau dementie aan toe!), etc...

Citaat
...eiste een maagonderzoek. Hieruit bleek een maagontsteking, een beginnende maagzweer en een nare bacterie.

Vincent81

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2017, 20:06:55 »
Beste mensen,

Ik ben weer wat verder.. en toch ook weer niet..

Vorige week heb ik een CT scan gehad van de buik. Hierop zijn geen afwijkingen geconstateerd. Alle organen zagen er goed uit. Dat is geruststellend, maar ik schiet er niets mee op. De klachten zijn nog onveranderd aanwezig. Naast het slechte slapen (gebroken nachten) en het nachtzweten is het constant vervelende gevoel in de buik ontzettend vervelend. Het gevoel is inderdaad voornamelijk brandend van karakter. Soms voelt het 'drukken' op het pijngebied alsof je op een enorme blauwe plek zit te duwen in de darmen. Het pijngebied zit voornamelijk rechts in het gebied net onder de lever tot ongeveer in dezelfde lijn met de navel. Pijn is ook veelal gelokaliseerd in de zij. Een leverinfectie is al uitgesloten, bloedwaarden waren allemaal goed, zo ook wees urineonderzoek en ontlastingsonderzoek geen afwijkende waarden uit.
Het vervelende is nu dat de internist niks meer voor me kan of wil doen. Zij zegt dat ze alle mogelijke opties inmiddels heeft onderzocht. Ik kreeg psylliumvezels mee voor de vertraagde darmwerking en er werd me geadviseerd om eens het FODMAP-dieet te proberen en daarmee werd me sterkte en succes toegewenst.
Verbijsterd heb ik het ziekenhuis verlaten.
Nu is mijn vraag: waarom een FODMAP dieet als coeliakie eenvoudig is aan te tonen middels een bloedonderzoek?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2017, 21:58:39 »
Ja, daar zit je dan met je goeie gedrag. De dokter heeft je gezond verklaard, maar zo voel jij je beslist niet. Waarom zou je arts niet verder zoeken? Je zou naar een andere arts kunnen gaan voor een second opinion. Je kunt ook je huisarts vragen om je bloed te testen op coeliakie. En je kunt ook een zelftest kopen bij de Tuinen (nu Holland & Barrett). Of een goede diŽtiste in de arm nemen (kijk bij www.glutenvrij.nl) om samen uit te puzzelen of je last hebt van gluten of iets anders, waarbij je een fodmap dieet of een glutenvrij dieet kunt proberen. Een fodmap dieet volg je bij prikkelbare darmen. En de diagnose prikkelbare darmen (pds) mag een arts pas geven als coeliakie is uitgesloten met een bloedtest.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2017, 11:02:24 »
Ik heb een theorie bij elkaar gepuzzeld:

Omdat de CT-scan geen afwijkingen laat zien, is het dus iets onzichtbaars.
Het eerste waar ik dan aan denk is een bacterie. Het begint met een bacterie-ontsteking in je mond. Die bacterie reist verder en komt in de keel. Dat is de brok in je keel. Dan bereikt hij de maagklep en zet zich daar op vast. De klep werkt dan minder goed wat tot reflux klachten kan leiden. Dan komt hij in de maag. Hij verstopt de maagzuursapkanalen, waardoor er minder maagzuur is. Als de maag niet zuur genoeg is kan er geen vitamine B12 gevormd worden. B12 gebrek geeft allerlei zenuwproblemen:tintelingen, doof gevoel in linkerarm en linkerbeen en handen, knakkende spieren, ook rusteloze benen(RLS). De bacterie reist verder en zet zich nu vast op de maagportier ter hoogte van het maagkuiltje. Dat geeft pijnklachten. Vervolgens komt de bacterie in je darmen. Daar eet hij al de voedingsstoffen op en daarom heb je maar weinig ontlasting en gewichtsverlies. De bacterie maakt van jouw voedingsstoffen iets anders dat opgenomen wordt door de darm en in het bloed terecht komt. De lever vindt die opgenomen stof slecht en filtert hem uit het bloed. Omdat er veel bacterien zijn, is er ook veel slechte stof en is de lever constant bezig die weg te filteren. Die enorme arbeid leidt tot zuurstofgebrek en dan ontstaat pijn (vergelijk het met hardlopen). Overdag wordt die stof via de urine uitgescheiden en dat kleurt de urine donker. In de nacht als de urineblaas vol is gaat het lichaam die slechte stof uitscheiden via een andere route namelijk door middel van zweten.(vergelijk het met griep).

Ik weet niet of het werkelijk zo is, maar het past wel weer erg mooi allemaal.

Maar wat doen we eraan?

Onlangs de Manuka honing ontdekt en ik ben daar een groot fan van.
Deze honing heeft (naast dat hij ontstekingsremmend is) 2 eigenschappen:
De eerste is dat er enzymen in zitten die de verdediging van bacterien afbreekt.
De tweede is de MGO-factor.Dat is de anti-bacteriele component die de bacterien doodt.

Je neemt deze honing in de thee, 1 a 2 theelepels.
Daarbij moet je bedenken dat de enzymen stuk gaan als de thee te heet is, dus eerst laten afkoelen tot het drinkbaar is en dan de honing er in.
De MGO-factor wordt juist vergroot door hitte. Dus als je daar gebruik van wil maken moet je het in de hete thee doen.

Dit betekent dat je eerst een kop warme thee met honing opdrinkt om de verdediging van de bacterie af te breken. Half uurtje wachten. En daarna doe je de honing in de hete thee, wacht tot het drinkbaar is en dan drink je die op om de bacterien te doden.

Om de mondbacterien te doden neem je een slok thee met deze honing en houdt die minstens 3 minuten in je mond. Werkt voor alle bacteriele-mondontstekingen.

Binnen een week verbetering anders werkt het niet. Je ziet het aan je ontlasting als het werkt. (eigenlijk binnen een dag verbetering)

De honing is wel duur (de goedkoopste is goed genoeg als er maar Manuka honing in zit) en het blijft voor jou een gok of het werkt.

In ieder geval heb je er een denkrichting bij.