Auteur Topic: Weleda tandpasta Calendula  (gelezen 592 keer)

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • 0-glutendieet / GAPS
Weleda tandpasta Calendula
« Gepost op: april 04, 2017, 18:34:06 »
Ik had bij Weleda navraag gedaan over de herkomst van de xanthan gom in hun calendula tandpasta. Ik kreeg onderstaande reactie  :?. In het antwoord wordt gesproken over mogelijke glutenbestanddelen in de alcohol in de tandpasta ?? Ik heb nog nooit eerder gehoord dat alcohol als ingrediŽnt een risico is. Weet iemand hier meer over ? Dan zou ik het graag horen  :).

Beste mevrouw Hilde,

Hartelijk dank voor uw email.

Excuses voor de late reactie maar we hebben het bij internationaal voor u  nagevraagd. Volgens de informatie van de leverancier van de Xanthan bevat de Xanthan Gom die gebruikt wordt voor de Calendula tandpasta geen granen die gluten bevatten en producten daarvan.
Echter omdat er ook alcohol wordt gebruikt voor de productie van de tandpasta kunnen we, alhoewel het bijna onmogelijk is dat dit 'relevante' hoeveelheden tarwe oplevert, niet garanderen dat de Calendula Tandpasta geen enkel spoor van tarwe bevat. Derhalve raden we haar aan om bij twijfel het product niet te gebruiken.

Ik hoop u voldoende te hebben geÔnformeerd,
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
Re: Weleda tandpasta Calendula
« Reactie #1 Gepost op: april 04, 2017, 20:01:32 »
Ethanol wordt gemaakt van zetmeel, dat kan weer afkomstig zijn van granen, met tarwe als ťťn van de mogelijke bronnen. Meer weet ik er ook niet van.
Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2017, 14:12:31 »
Oke bedankt Tine!

Nou ja, ik denk als zij zelf afraden om de tandpasta te gebruiken ivm de alcohol vanwege glutenhoudende bestanddelen dan ga ik me er i.i.g. maar niet aan wagen.
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

JosjeC

• Gold Member
« Reactie #3 Gepost op: april 05, 2017, 14:26:53 »
Alcohol wordt gedestileerd en bevat geen gluten aangezien alle vaste bestanddelen achterblijven bij het destilatie proces. Gluten is een eiwit en verdampt niet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Destillatie

Daarom is alle sterke drank ook glutenvrij, zelfs bijv. granenjenever.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: april 05, 2017, 15:24:55 »
Graanjenever staat te boek als een drank waar minder dan 20 ppm gluten in zit. Toch heb ik twee personen gesproken die er ziek van werden, en dat zijn 'gemiddeld gevoelige' mannen met coeliakie.

Vind je het lekker en verdraag je het, dan is dat mooi. Word je er toch ziek van, bedenk dan dat zů weinig gluten meten -in het bijzonder afgebroken glutendeeltjes- iets is waar glutendetectietesten nog moeite mee hebben.

Zie ook dit artikel:

https://www.verywell.com/is-gin-gluten-free-562774

Maar even terug naar de tandpasta: die alcohol staat niet vooraan bij de ingrediŽnten, neem ik maar aan. Dat je daar ziek van wordt, lijkt me stug, want er zit heel weinig alcohol in en daar zit -als er al gluten in zit- weer uiterst weinig gluten in.

Vind je de Parodontax niet lekker? Die gebruik ik, omdat er geen sorbitol van tarwe in zit zoals in andere tandpasta. (In tarwederivaten kan tot 40 ppm gluten zitten, gemeten met ELISA technieken volgens een rapport van de EFSA, en dan hangt het ervan af hoeveel erin zit en hoe gevoelig je bent; voor gemiddeld gevoelige mensen met coeliakie is het geen probleem.) Mijn zoon werd in het verleden duidelijk ziek van tandpasta, al duurde het even voordat ik begreep waarom.

Je kunt trouwens ook zelf tandpasta maken, ik heb het niet geprobeerd omdat je er pepermuntolie en kokosolie voor nodig hebt (ik heb geen geschikte kokosolie gevonden). Blaadjes salie schijnt ook te lukken, mocht je willen experimenteren.  ;)

Mijn zoon (18) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2017, 17:00:53 »
Het staat als 6e ingredient van de 11. Ik word van normale tandpasta heel ziek  :duimlaag:. Zelfs als mijn vriend zijn tanden heeft gepoetst en dat nog een beetje op zijn lippen zit en ik hem een kus op de mond geef  :z.

Ik had nog een tube Weleda Calendula staan, van ooit gekocht.

Ik word vaak van allerlei oliŽn ziek, dus ik zou voor pepermuntolie ook al huiverig zijn, nog los van de kokosolie. Salie is misschien wel een idee om zelf wat van te maken  :ja:.

Zou je me alsjeblieft nog willen zeggen of de olijfolie nog goed gaat ? Dan kan ik buiten daarvan eten evt ook nog aan oilpulling doen in de mond  :) :).

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #6 Gepost op: april 05, 2017, 21:32:07 »
Lastig van die tandpasta. Ik heb ook nog een eco tandenborstel waar geen tandpasta op hoeft. Maar dan mis je de frisse mond, tenzij je op een blaadje munt gaat kauwen.

De olijfolie is tot nu toe de beste, meer kan ik er niet van zeggen, ik weet niet of het heel dicht bij 0 ppm zit of echt 0 ppm is. We eten ovenfrietjes en mayonaise gemaakt van deze olijfolie na afloop van de proefwerkweek, dat is maar 4 keer per jaar.;)

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #7 Gepost op: april 06, 2017, 13:58:17 »
Aha :) op die manier Tine  :duimop:.

Ik heb zojuist een bestelling gedaan bij Ekoplaza, de olijfolie en nog wat andere dingen  :) ben benieuwd :duimop:.

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2017, 13:19:05 »
Tine, welke tandpasta gebruikt Tom ook weer  :? Ik wil die dan ook gaan kopen voor mijn vriend , die parodontax "niet lust"  ;).

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #10 Gepost op: april 29, 2017, 20:37:02 »
Dankje :lol:

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2017, 12:23:52 »
Ik stuitte zojuist op deze tandpasta  :) : https://www.amanvida.eu/nl/merken/earthpaste/. Nooit eerder gezien..

Is er imand hier misschien bekend ermee?? Spreekt me wel aan zo op het eerste gezicht  :ja:. De weinige ingrediŽnten die er in zitten zijn natuurlijke ingrediŽnten  :duimop:. Eentje is zelfs volledig zonder zoetstoffen (de spearmint variant).

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2017, 16:35:16 »
Ziet er goed uit. :duimop:

misshilde

• Jr. Member
  • **
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #13 Gepost op: mei 04, 2017, 18:52:41 »
Ik heb navraag gedaan over de earthpaste tandpasta. Hierbij de reactie:

Thanks for reaching out with your concerns. We are happy to report that Earthpaste is gluten free and all of the ingredients in each flavor are listed on the product.

The product is processed in a clean room environment where there is no danger of cross contamination.