Auteur Topic: AN-PEP enzym (glutenpil) breekt 86% gluten af in maag en darmen  (gelezen 1858 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
AN-PEP enzym (glutenpil) breekt 86% gluten af in maag en darmen
« Gepost op: april 01, 2017, 11:12:31 »
DSM heeft zijn strategie verlegd en het middel AN-PEP -oorsponkelijk bedoeld voor coeliakiepatiŽnten- getest onder glutensensitieve personen. Volgens een publicatie op de DSM website kan het enzym 86% van de gluteneiwitten in maag en darmen verteren. Dit is de conclusie van een onderzoek onder glutensensitieve proefpersonen, die haver hebben gegeten waar gluten aan werd toegevoegd tegelijk met het middel AN-EP of een placebo. De resultaten zijn in september 2016 toegelicht bij een congres van ESPEN, de Society for Clinical Nutrition and Metabolism. Het onderzoeksverslag is nog niet gepresenteerd.

https://www.dsm.com/campaigns/talkingnutrition/en_US/talkingnutrition-dsm-com/2016/09/an-pep-enzyme-degrades-gluten.html

Uit eerder onderzoek blijkt dat AN-PEP iets kan betekenen voor kleine besmettingen waar coeliakiepatiŽnten mee te maken kunnen krijgen, bijvoorbeeld als er een broodkruimeltje in het eten is beland in een restaurant. Een grotere hoeveelheid, zoals een koekje of een pizzapunt, kan het enzym niet verteren. Ook bleek uit onderzoek dat het middel beter werkt in combinatie met een glas cola dan met melk (vanwege de lage PH-waarde van cola, wat de vertering van gluten in de maag bevordert). Het middel is in de VS te koop als Tolerase-G.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Marcel74

• Newbie
  • *
Re: AN-PEP enzym (glutenpil) breekt 86% gluten af in maag en darmen
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2017, 11:14:12 »
Hoi Tine,

Bedankt voor je bericht. Ik ben zelf intolerant voor gluten en ben voor mijn werk vaak onderweg. Hierdoor heb ik veel/vaak kans op kruisbesmetting
of onwetendheid van chef en dus regelmatig last van mijn maag etc.
Is dit enzym ook al lokaal makkelijk te verkrijgen en heb je eventueel al ervaring hiermee ?

Mvg Marcel

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2017, 11:59:59 »
Informeer eens bij DSM wanneer het in Europa op de markt komt, de introductie is al vele keren uitgesteld. Op basis van bovenstaande studie is het goedgekeurd in de EU als supplement voor mensen die glutensensitief zijn, heb ik begrepen (je mag in de EU alleen een medische claim voeren als je de werking van het middel aangetoond hebt, in de VS zijn de criteria minder strikt). Ik heb het nog nergens in ons land te koop gezien.

Dit zegt de website van DSM: https://www.dsm.com/corporate/science/challenges/health-wellness/tolerase-g.html maar de meest recente/ praktische informatie staat er niet bij (EU goedkeuring, in welke vormen het verschijnt, hoe het middel heet, wanneer het te koop is en waar, wanneer je het inneemt, en in welke dosering).

Er is nog geen onderzoek gedaan naar het effect van gebruik van het middel op lange termijn. En onderzoek onder coeliakiepatiŽnten ontbreekt al helemaal (het spoor is verlegd naar glutensensitieven). Er zijn wel coeliakiepatiŽnten in de VS die het gebruiken als ze het eten niet helemaal vertrouwen of het echt glutenvrij is (ze nemen het in samen met wat citroensap om de werking te verbeteren) en misschien is er op Amerikaanse internetfora iets over te vinden. In dit bericht van DSM kun je vinden onder welke merknamen het in de VS wordt verkocht: https://www.dsm.com/markets/foodandbeverages/en_US/products/nutraceuticals/tolerase-g.html
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: oktober 15, 2017, 20:56:07 »
DSM heeft een foldertje uitgegeven over Tolerase G, het enzym dat een klein beetje gluten kan afbreken in de maag, voordat het de darmen bereikt. Het is geaccepteerd als nieuw voedingsmiddel (novel food) in de EU en het mag alleen door volwassenen gebruikt worden, niet door kinderen. Het is bedoeld voor glutensensitieven, mensen die last hebben van gluten maar die geen coeliakie of een tarwe-allergie hebben. Het moet worden ingenomen vůůr het eten, dan werkt het optimaal. De dosering hangt af van de mate van gevoeligheid voor gluten en de grootte van de maaltijd. Bij de documentatie staat dat het niet geschikt is om een glutenvrij dieet te vervangen of om coeliakie te behandelen of te voorkomen.   

https://www.dsm.com/content/dam/dsm/foodandbeverages/en_US/documents/hnh/Tolerage-G_Global%20leaflet_August%202017.pdf

Het foldertje is niet rechtstreeks bedoeld voor consumenten, maar voor aanbieders van supplementen die het in hun assortiment kunnen opnemen. Nu maar afwachten welke firma het in ons land op de markt gaat brengen.