Auteur Topic: Tussen 13.00 en 15.00 uur naar buiten voor vitamine D  (gelezen 1588 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Tussen 13.00 en 15.00 uur naar buiten voor vitamine D
« Gepost op: maart 26, 2017, 13:30:04 »
De tijd breekt weer aan dat we buiten vitamine D kunnen 'bijtanken'. In de winter naar buiten doet weinig voor ons vitamine D niveau, omdat de zon niet sterk genoeg is. In het voorjaar en de zomer zet elke dag even naar buiten tussen 13.00 en 15.00 uur wel zoden aan de dijk. Let op dat je niet verbrandt; ook met zonnebrandcrème kan je huid nog steeds vitamine D opnemen.

Op de website van het RIVM kun je de zonkracht vinden: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/U/UV_ozonlaag_en_klimaat/Zonkracht Bij een zonkracht van 3 of hoger kan het lichaam door de UV-straling van de zon vitamine D produceren in de huid.

Een tekort aan vitamine D komt regelmatig voor, met name bij mensen die veel binnen zitten, die niet op vakantie gaan naar een warm land, en die weinig voedingsmiddelen eten waar vitamine D in zit (zoals eieren, boter, vette vis zoals zalm, haring en makreel). Coeliakiepatiënten hebben vaker dan de rest van de bevolking een vitamine D tekort. Hierdoor hebben ze meer kans op slechte botten en tanden, verslapte spieren en een minder sterk immuunsysteem. Daarom wordt aanbevolen in de winter vitamine D bij te slikken. 

Zie verder dit artikel over vitamine D uit het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde: https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuw-licht-op-vitamine-d/volledig
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

EggsAndBacon

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Tussen 13.00 en 15.00 uur naar buiten voor vitamine D
« Reactie #1 Gepost op: april 27, 2017, 16:36:51 »

Goed advies Tine!

Zelf eet ik 's winters regelmatig (2 x per maand) schelvislever. Zit tjokvol vit. D. Dat moet je echter niet te vaak eten want er zit ook heel veel vitamine A in, als je het dagelijks eet loop je op zeker een vitamine A vergiftiging op.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #2 Gepost op: april 27, 2017, 16:39:41 »
Ben wel benieuwd waar je dat vandaan tovert? Of woon je naast de visafslag?  :? :D
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

EggsAndBacon

• Newbie
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: april 27, 2017, 16:59:23 »

Excuus, ik bedoelde kabeljauwlever. (Is ook beter, want schelvis staat op de rode lijst). En dat koop ik gewoon in een blikje in de supermarkt. Het zit in eigen olie, die bevat al >200% ADH vit. D per eetlepel (maar dus ook vit. A).

Niet voor iedereen vanwege de smaak denk ik ...