Auteur Topic: Meer last na stoppen met gluten.  (gelezen 3168 keer)

VeerleBotter

• Newbie
  • *
Meer last na stoppen met gluten.
« Gepost op: maart 21, 2017, 22:47:49 »
Hallo,

Ik ben nu een week gestopt met gluten (ik probeer het zo goed mogelijk), voor dat ik moest stoppen had ik alleen veel last van mijn darmen. Nu na een week heb ik het geboel dat mijn klachten erger worden en ben ik ook misselijk nadat ik mogelijk met gluten in contact ben gekomen. Is dit normaal? En is het mogelijk dat mijn klachten steeds erger worden, naarmate je langer gestopt bent met gluten?

MathFox

• Sr. Member
  • WisVos
Re: Meer last na stoppen met gluten.
« Reactie #1 Gepost op: maart 21, 2017, 23:14:20 »
Ik heb een heleboel vragen... de eerste: Waarom ben je gestopt? Heb je een diagnose?

Voor iemand die 100% glutenvrij gaat eten kan het een paar weken duren voordat de darmen op het nieuwe voedingspatroon ingesteld zijn; het is niet vreemd dat in die periode je darmen (en soms ook je maag) van slag zijn.
Als je coeliakiepatiënt bent betekent glutenvrij eten echt elke broodkruimel vermijden. Ook geen koekjes, gebak, etc. (tenzij er "glutenvrij" op het etiket staat.) Zolang je maar een beetje gluten binnenkrijgt zul je daar als coeliakiepatiënt ziek van worden. (De meeste coeliakiepatiënten tolereren 20 mg gluten per dag, en dat is heel weinig!) Je moet het dieet ook serieus nemen en proberen kruisbesmetting (broodkruimels, stuivend meel, etc.) te vermijden. Ik denk dat je nog niet streng genoeg bent met je dieet; maar eerlijk gezegd, het duurt wel een aantal maanden voordat je het behoorlijk onder de knie hebt.
Als ik sliertjes in de soep wil gooi ik er taugé in!

Tarwe-allergie, geen coeliakie.
Let hier op bij recensies en recepten.

VeerleBotter

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 21, 2017, 23:52:25 »
Op advies van de dokter, ze zeiden dat bloedprikken niet zoveel zin had, maar nadat ik op internet een beetje gelezen heb, merk ik dat de huisarta hier vaak niet genoeg van af weet, ik ben bang dat als ik nu weer begin met gluten mijn maag/darmen helemaal van slag raken of zou dit na ren week nog wel goedgaan? Ik bel de dokter één deze dagen nog wel even of ik ook eerst kan bloedprikken. Ook lees ik veel pver een darmonderzoek, is dit altijd nodig? Ik heb een grote angst voor alles wat met ziekenhuizen te maken heeft :'

JoJ_91

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2017, 04:25:37 »
Niet één dezer dagen... zo snel mogelijk de dokter bellen voor bloedprikken!
Je eet nog maar een week glutenvrij, zo snel zijn eventuele antistoffen nog niet weg. Je kunt beter meteen weer gluten gaan eten en eerst de onderzoeken voor coeliakie laten doen
Op 4 december 2012 kreeg ik de diagnose coeliakie (marsh 3c), na lang tobben. In 2003 de diagnose hypothyreoidie, maar de klachten zijn nooit weg gegaan. Heb ook een lactose en soja intolerantie.

VeerleBotter

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2017, 11:16:33 »
Dokter gebeld, de assistent die ik de vorige keer had gesproken heeft niet goed in mijn dossie gekeken, mijn schildkloer werkt blijkbaar te snel zonder dat iemand mij dat verteld heeft, wordt vanmiddag terug gebeld met wat ze verder gaan doen. Ik zit op dit moment achter een lekkere boterham :)

alexandra1980

• Sr. Member
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2017, 17:24:50 »

Voor een snelle schildklier moet een huisarts je volgens mij doorverwijzen naar een internist. Een trage schildklier mag door de huisarts behandeld worden, maar een snelle niet volgens mij.
Klachten van een snelle schildklier zijn trouwens deels hetzelfde als klachten van coeliakie (o.a. buikpijn en vitamine tekorten).
Succes met alles!
Ziektes: hashimoto (schildklier), factor v leiden en coeliakie.

VeerleBotter

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2017, 17:36:34 »
Mijn waarden weken wel af, maar niet erg genoeg om er klachten van te krijgen, nu eerst een maand volop vezels eten en dan verder kijken!