Auteur Topic: Ben ik gevoelig voor gluten?  (gelezen 1513 keer)

Yel

• Newbie
  • *
Ben ik gevoelig voor gluten?
« Gepost op: maart 16, 2017, 15:50:40 »
Hallo,

Ik heb een vraagje en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen! Ik weet even niet meer waar ik het anders zoeken moet haha.

Ik ben al zo'n 5 jaar bezig met allerlei onderzoeken om erachter te komen waar mijn klachten, die voornamelijk bestaan uit ernstige vermoeidheid, vaak ziek, eczeem en buikpijn, vandaan komen. Ik ben inmiddels bij een KNO-arts geweest, een dermatoloog, een allergoloog, ik heb meerdere keren bloed laten prikken voor eventuele vitaminetekorten, allerlei diŽten geprobeerd, ik heb zelfs alternatieve geneeswijzen geprobeerd. Maar helaas is er nog nooit iets gevonden en blijf ik ondertussen maar door kwakkelen. Mijn huisarts weet inmiddels niet meer wat ze met me aanmoet en gooit het nu op stress, terwijl ik zelf heel sterk het gevoel heb dat er iets heel anders aan de hand is. Ik weet van gekte niet meer waar ik het zoeken moet en ik word van het kastje naar de muur gestuurd, maar nu zijn gluten dus aan de beurt. Onderstaand zijn mijn uitslagen van een ontlastingsonderzoek, uitgevoerd door een orthomoleculair arts:

IgA anti-t-Transglutaminase     Normaalwaarde: <= 100 U/l          Mijn uitslag: 55
IgA Antigliadine                        Normaalwaarde: <= 100 U/l          Mijn uitslag: 8

Vervolgens staat er als toelichting bij:
"De concentraties van IgA-anti-t-Transglutaminase en/of IgA-antigliadine is/zijn groter dan 50 U/ml, echter de concentratie secretoir IgA is laag of normaal. Zie aanvullende informatie."

De aanvullende informatie is tot slot:
"Een stijging van antigliadine en anti-t-transglutaminase >50 U/l in combinatie met een normale sIgA waarde kan op coeliakie of gevoeligheid voor gluten duiden. Wanneer men geen brood verdraagt kan er ook sprake zijn van een tarwe of graan (gras)allergie. Het is echter van belang om onderscheid te maken tussen coeliakie en een overgevoeligheid. Alleen door middel van een biopsie kan deze diagnose worden gesteld."

Daarbij zijn er onvolledig verteerde voedselresten gevonden. De aanvullende informatie doet vermoeden dat ik gevoelig ben voor gluten, maar kan hier nu daadwerkelijk uit opgemaakt worden dat dit zo is en of het noodzakelijk is dat ik dit verder laat onderzoeken? Een tarweallergie is overigens al uitgesloten door een allergoloog. Ik snap er helemaal niets meer van, omdat ik overal weer andere waarden tegenkom en hoe ik het zie is dat mijn waarden gewoon prima zijn, terwijl de aanvullende info iets anders zegt?

Ik heb verder nog een nooit glutenvrij dieet gevolgd, maar wel koolhydraatarm waarbij ik geen brood, crackers en dergelijke at, wel heel veel groente en zuivel. Mijn klachten verdwenen toen als sneeuw voor de zon.

Bij voorbaat alvast ontzettend bedankt voor de reacties en het meedenken.

Yel

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Ben ik gevoelig voor gluten?
« Reactie #1 Gepost op: maart 16, 2017, 16:34:07 »
Hoi, welkom hier!

Wil je weten of je coeliakie hebt, dan zijn deze testen mogelijk:
- een bloedtest waarin wordt gekeken of je voedingstekorten hebt (die zijn niet gevonden als ik het goed begrijp?)
- een bloedtest waarin wordt gemeten of je antistoffen hebt die in verband worden gebracht met coeliakie (meestal TTG) in een periode dat je gewoon gluten eet
- een bloedtest waarin wordt gekeken of je de genen hebt die horen bij coeliakie (dit wordt in ingewikkelde gevallen gedaan, het is geen standaard test)
- een darmonderzoek om na te gaan of je darmvlokken beschadigd zijn (gastroscopie)

In zo'n 15% van de gevallen wijst het bloed bij volwassenen niets uit, maar zijn de darmen toch beschadigd.

Een ontlastingstest is geen betrouwbare methode voor het aantonen van coeliakie.

Bij wie moet je zijn? Bij de maagdarmleverarts, eventueel de internist. Hopelijk ga je er achter komen wat er aan de hand is, of het nu coeliakie is of niet. Veel succes!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Yel

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: maart 16, 2017, 16:50:19 »
Bedankt voor je antwoord tine! Het klopt inderdaad dat ik geen voedingstekorten heb (dit is ondertussen wel alweer een jaar geleden ongeveer, dus de huidige stand zou ik eerlijk gezegd niet weten). Dan ga ik toch maar weer eens bloed laten prikken! Mag ik vragen waarom een ontlastingstest geen betrouwbare methode is?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: maart 16, 2017, 19:45:04 »
Er is veel onderzoek gedaan naar de sensitiviteit en specificiteit van bloedtesten om coeliakie aan te tonen (met de antistoffen TTG, EMA en DGP).

Er zijn geen onderzoeken die aantonen dat je coeliakie kunt vaststellen via de ontlasting. Zie bv. dit artikel waar de ontlasting van kinderen is onderzocht, of daar antistoffen in te vinden zijn die horen bij coeliakie. De ontlastingstest is niet betrouwbaar genoeg. http://www.bmj.com/content/332/7535/213

Er is een protocol opgesteld hoe je coeliakie aantoont, door maagdarmleverartsen: de CBO richtlijn coeliakie en DH. Daar staat de ontlastingstest niet in.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.