Auteur Topic: Komen blijvende klachten van coeliakiepatiŽnten door darmschade?  (gelezen 1006 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Komen blijvende klachten van coeliakiepatiŽnten door darmschade?
« Gepost op: maart 09, 2017, 09:45:09 »
Ben je langer dan een jaar op dieet, maar heb je nog regelmatig klachten die je dagelijks functioneren in de weg zitten? Dan ben je zeker niet de enige, volgens Amerikaanse en Finse coeliakie-experts. Deze klachten komen het meest voor:
-   een opgeblazen buik
-   buikpijn
-   vermoeidheid
-   diarree
-   misselijkheid
-   obstipatie
-   depressief
-   angstig
-   brandend maagzuur
-   hoofdpijn
-   ijzertekort
-   hoge bloeddruk
-   DH (huidklachten)

Duiden die aanhoudende klachten erop dat de darmen nog steeds beschadigd zijn? Dat hoeft niet per sť. Na een darmonderzoek bij 1345 coeliakiepatiŽnten met matige tot ernstige klachten bleek dat bij twee van de drie patiŽnten de darmen redelijk tot goed hersteld waren. Eťn op de drie patiŽnten had nog steeds beschadigde darmen. De kans op darmschade neemt toe met de leeftijd. Vijftigers en zestigers hebben 2,5 keer zoveel kans op aanhoudende darmschade als twintigers. En patiŽnten van 70 jaar of ouder hebben vijf keer zoveel kans op darmschade. Behalve de leeftijd is ook het aantal jaren op dieet van belang. In de eerste twee jaar na de diagnose zijn de darmen vaker beschadigd dan in de periode daarna, omdat de darmen tijd nou eenmaal nodig hebben om te herstellen. Een andere voorspeller van darmschade is de antistoffentest: mensen bij wie nog antistoffen (TTG/ DGP) in het bloed te vinden zijn, hebben vaker darmschade dan mensen met een negatieve test. Opvallend is dat patiŽnten die maagzuurremmers, pijnstillende ontstekingsremmers (voor de behandeling van reuma bv.) of antidepressiva gebruiken, vaker darmschade hebben dan anderen. Dit is iets om verder te onderzoeken, menen de onderzoekers. Ze noemen enkele oorzaken van aanhoudende klachten bij mensen zonder darmschade: niet goed glutenvrij eten, een lactose-intolerantie, een fructose-intolerantie, te veel bacteriŽn in de darmen, een verstoorde darmmotoriek en prikkelbare darmen (PDS). Al met al valt op basis van het klachtenpatroon niet te voorspellen of de darmen van een coeliakiepatiŽnt beschadigd zijn of niet, concluderen ze. Ze wijzen erop dat volgens ander onderzoek darmschade ook kan voorkomen bij coeliakiepatiŽnten zonder klachten.

Aliment Pharmacol Ther. 2017 Feb 20. doi: 10.1111/apt.13988. [Epub ahead of print]
Factors associated with villus atrophy in symptomatic coeliac disease patients on a gluten-free diet.
Mahadev S1, Murray JA2, Wu TT3, Chandan VS3, Torbenson MS3, Kelly CP4, Maki M5, Green PH1, Adelman D6, Lebwohl B1.

BACKGROUND:
Duodenal injury persists in some coeliac disease patients despite gluten-free diet, and is associated with adverse outcomes.

AIM:
To determine the prevalence and clinical risk factors for persistent villus atrophy among symptomatic coeliac disease patients.

METHODS:
A nested cross-sectional analysis was performed on coeliac disease patients with self-reported moderate or severe symptoms while following a gluten-free diet, who underwent protocol-mandated duodenal biopsy upon enrolment in the CeliAction clinical trial. Demographic factors, symptom type, medication use, and serology were examined to determine predictors of persistent villus atrophy.

RESULTS:
Of 1345 symptomatic patients, 511 (38%, 95% CI, 35-41%) were found to have active coeliac disease with persistent villus atrophy, defined as average villus height to crypt depth ratio ≤2.0. On multivariable analysis, older age (OR, 5.1 for ≥70 vs. 18-29 years, 95% CI, 2.5-10.4) was a risk factor while longer duration on gluten-free diet was protective (OR, 0.37, 95% CI, 0.24-0.55 for 4-5.9 vs. 1-1.9 years). Villus atrophy was associated with use of proton-pump inhibitors (PPIs; OR, 1.6, 95% CI, 1.1-2.3), non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs; OR, 1.64, 95% CI, 1.2-2.2), and selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs; OR, 1.74, 95% CI, 1.2-2.5). Symptoms were not associated with villus atrophy after adjusting for covariates. Conclusions A majority of symptomatic coeliac disease patients did not have active disease on follow-up histology. Symptoms were poorly predictive of persistent mucosal injury. The impact of NSAIDs, PPIs, and SSRIs on mucosal healing in coeliac disease warrants further study.

PMID: 28220520 DOI: 10.1111/apt.13988

Bron: Pubmed
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Weidelied

• Jr. Member
  • **
Re: Komen blijvende klachten van coeliakiepatiŽnten door darmschade?
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2017, 03:33:36 »
Heel nuttig artikel!

Ikzelf heb ook restklachten ondanks 9 jaar strikt glutenvrij dieet. Nadat darmschade uitgesloten was met een controlebiopt en herhaalde antistoffenmetingen, kreeg ik de diagnose lactose-intolerantie, refluxziekte, fructose-intolerantie en prikkelbare darmsyndroom. Op een strikt dieet zonder fructose, lactose, zuivel, caffeine, theine, koolzuurgas, chocolade en bonen heb ik geen buikpijn meer, maar dan kan ik niets anders drinken dan water en kruidenthee. Ook de meeste fruit-en groentesoorten vallen af. Dat heb ik 1 maand volgehouden, mede omdat ik vanwege botontkalking extra calcium in mijn voeding nodig heb. Het dieet is te beperkend. Daarom besloten dit extra dieet met mate en alleen thuis te volgen. De buikpijn die ik nog voel veroorzaakt wel gasvorming en reflux, maar verstoort verder niet de vertering van mijn eten. Daarom neem ik paracetamol en rennie-deflatine in als ik het niet trek en volg het extra dieet meer of minder streng naar gelang mijn klachten.

Bijvoorbeeld, ik eet geen bonen, maar wel fructose, zolang er maar voldoende glucose in zit. Thuis eet ik lactosevrij, maar buiten de deur eet ik kleine hoeveelheden lactose. Ik drink alleen caffeinevrije koffie, maar wel cola-light (lagere concentratie caffeine). chocolade en thee eet/drink ik onbeperkt, maar wel tegelijk met ander eten.

Voor mij was het een opluchting om te weten dat restklachten niet door gluten kwamen. Wel baal ik van de restklachten, vooral van de vermoeidheid. Ik hoop dat anderen met restklachten ook ontdekken wat bij hun de oorzaak is.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Komen blijvende klachten van coeliakiepatiŽnten door darmschade?
« Reactie #2 Gepost op: maart 11, 2017, 07:23:30 »
Ik ben altijd blij als ik mensen met coeliakie tegenkom die het goed doen op een glutenvrij dieet, maar helaas is dat niet voor iedereen weggelegd. En dan kan het behoorlijk tobben zijn. In de VS is men er inmiddels van overtuigd dat, hoewel het glutenvrije dieet de hoeksteen van de behandeling van coeliakie is, dit toch niet altijd afdoende is. Vandaar de zoektocht naar medicatie om de gezondheid en kwaliteit van leven van coeliakiepatiŽnten met aanhoudende klachten te verbeteren; er zijn zeker twintig initiatieven op dit gebied. De groep uit dit onderzoek had zich aangemeld voor een test met medicijnen, die echter niets bleken te doen, maar de 'restklachten' zoals jij ze noemt, zijn bij deze groep beter in beeld gebracht. Het toont aan dat er nog veel werk aan de winkel is, en dat de aanhoudende gezondheidsproblemen van patiŽnten door coeliakie-experts serieus worden genomen. Nu nog duimen dat er op termijn een oplossing komt. En ondertussen gaan jij en wij en anderen door met roeien met de riemen die we hebben. ;) 
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.