Auteur Topic: Geen relatie tussen vitaminepillen moeder en ontstaan coeliakie baby  (gelezen 878 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Volgens de TEDDY studie kunnen vrouwen met een gezin waar al iemand coeliakie heeft, met een gerust hart ijzertabletten of vitamine D pillen nemen als daar tekorten van zijn; hun baby's hebben hierdoor geen grotere kans om coeliakie te ontwikkelen, en de moeders krijgen zo de benodigde vitamines binnen. Binnen de TEDDY studie slikte 94% van de moeders ijzerpillen en 66% vitamine D, verder nam 17% extra omega 3 vetzuren.

Br J Nutr. 2017 Mar 2:1-7. doi: 10.1017/S0007114517000332. [Epub ahead of print]
Maternal use of dietary supplements during pregnancy is not associated with coeliac disease in the offspring: The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study.
Yang J1, Tamura RN1, Aronsson CA2, Uusitalo UM1, Lernmark 2, Rewers M3, Hagopian WA4, She JX5, Toppari J6, Ziegler AG7, Akolkar B8, Krischer JP1, Norris JM9, Virtanen SM10, Agardh D2; Environmental Determinants of Diabetes in The Young study group.

Perinatal exposure to nutrients and dietary components may affect the risk for coeliac disease (CD). We investigated the association between maternal use of vitamin D, n-3 fatty acids (FA) and Fe supplements during pregnancy and risk for CD autoimmunity (CDA) and CD in the offspring. Children at increased genetic risk were prospectively followed from birth in The Environmental Determinants of Diabetes in the Young (TEDDY) study. CDA was defined as having persistently positive tissue transglutaminase autoantibodies (tTGA). Diagnosis of CD was either biopsy-confirmed or considered likely if having persistently elevated levels of tTGA>100 AU. Of 6627 enrolled children, 1136 developed CDA at a median 31 years of age (range 09-10) and 409 developed CD at a median 39 years of age (range 12-11). Use of supplements containing vitamin D, n-3 FA and Fe was recalled by 66, 17 and 94 % of mothers, respectively, at 3-4 months postpartum. The mean cumulative intake over the entire pregnancy was 2014 μg vitamin D (sd 2045 μg), 111 g n-3 FA (sd 303 g) and 8806 mg Fe (sd 7017 mg). After adjusting for country, child's human leucocyte antigen genotype, sex, family history of CD, any breast-feeding duration and household crowding, Cox's proportional hazard ratios did not suggest a statistically significant association between the intake of vitamin D, n-3 FA or Fe, and risk for CDA or CD. Dietary supplementation during pregnancy may help boost nutrient intake, but it is not likely to modify the risk for the disease in the offspring.

PMID: 28249640 DOI: 10.1017/S0007114517000332

Bron: Pubmed

Mijn zoon (21) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Adam Van Hoof

• Newbie
  • *
Re: Geen relatie tussen vitaminepillen moeder en ontstaan coeliakie baby
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2021, 06:39:47 »
Beetje een oud topic, maar zeker niet verouderd! Ik zie dit steeds vaker vermeld (ook op nieuwssites en dergelijke), en vitamine D is zeker niet onbelangrijk. Vooral nu ook met de gure wintermaanden die op komst zijn is het zeker belangrijk om je vitamines te blijven opnemen. Ik gebruik persoonlijk deze https://www.flinndal.nl/vitaminen/vitamine-d-tablet, er is ook een sterkere versie, maar ik vind persoonlijk deze voldoende.

Blijf veilig, iedereen! :-)