Auteur Topic: Glutenvrij en lastose vrij teff/boekweit broodje  (gelezen 700 keer)

Birdy

• Newbie
  • *
Glutenvrij en lastose vrij teff/boekweit broodje
« Gepost op: maart 05, 2017, 07:54:41 »
Hier vond ik dit recept  recept lichtbruin teffbrood .

Alleen had ik geen eieren in huis en om te proberen vond ik een groot brood wat teveel van het goede. Dus heb ik er mijn eigen versie van gemaakt en die wil ik graag delen

IngrediŽnten
-100 gram teffmeel
-100 gram boekweitmeel
- 2 gram xantaangom
- 4 gram suiker
- 3,5 gram gedroogde gist
- 1 rijpe banaan, echt heel goed geprakt
- 200 ml handwarm water
- boter om bakvorm mee in te vetten

Bereidingswijze
1. Alle droge ingrediŽnten goed door elkaar roeren.
2. Het water en de banaan goed erdoor mengen, ik gebruikte een garde, maar een mixer zou handiger zijn.
3. Vet een ovenschaal in en stort het deeg erin.
4. Dek de ovenschaal af (de mijne heeft een deksel).
5. Zet het ca 1 uur weg op een warme plaats. Het deeg moet gaan reizen. Mijne was na ca 50 minuten al heel goed gerezen, maar soms heeft het langer nodig.
6. Verwarm ondertussen de oven voor op 200 graden.
7. Bak het in ca 55 minuten af. Ik bakte af met het deksel erop, dan blijft de korst wat zachter is mijn ervaring.
8. Na het bakken uit de vorm storten en af laten koelen.

Ik had een mooi klein rond broodje van ca 400 gram. Het brood smaakt eerst neutraal maar in de nasmaak proef je wel duidelijk de banaan. Mijn vriend vindt dat niet lekker maar ik wel. Met jam is het heerlijk.
Het brood is vrij vochtig.
Het brood was hier binnen 1 dag op dus ik weet niet hoe lang het zo lekker blijft.

Ik kon er ook goed dunne plakjes van snijden.

Ik wil het binnenkort nog een keer maken, en dan met ei. Eens kijken of het dan net zo lekker wordt.

Foto van het brood, aangesneden Foto