Auteur Topic: Ontstekingsremmer?  (gelezen 9794 keer)

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
Ontstekingsremmer?
« Gepost op: februari 21, 2017, 15:59:08 »
Mijn vader:
buikkrampen, diarree, obstipatie, bolle buik, veel lucht in darmen, drijvende-vette-abnormaal ruikende-lichtgekleurde ontlasting, vet kringen op wc water, onverklaarbaar gewichtsverlies, bloedarmoede, ijzertekort, blauwe plekken.

Er is geen diagnose van coeliakie. Mijn vader heeft K, dus dat is de oorzaak van alles. Onzin.

Op gegeven moment alleen nog maar diarree. Tegen de diarree proberen we een probiotica uit de supermarkt.

En het werkt. De eerst volgende ontlasting was zacht maar normaal.
Alle klachten stuk minder. Na drie maanden zelfs aangekomen.

Ik zeg tegen iedereen:de probiotica heeft mijn vader gered.
Nee nee dat kan niet. Dat is toeval. Wij geloven daar niet in. Het zijn de medicijnen of de
bloedtransfusie die hij gehad heeft. Een paar mensen met darmproblemen zeiden dat ze dezelfde probiotica hadden gebruikt maar dat het bij hun niets deed.

Hoe kan dat nou? Is mijn vader uniek? Was het toch niet de probiotica, maar iets anders?
Nu is het zo dat er 3 versies van deze probiotica zijn. Zou het dat zijn?
Zou de laatste versie (sinds 2014 pas op de markt) iets hebben wat de andere versies niet hebben?
Dus ik zoek ingredienten op van de drie versies.
Vitamine C? Nee dat zit overal in. Vezels? Zitten ook overal in.
Misschien de zoetstoffen dan:Steviolglycosiden zitten alleen in de laatste versie.
Nou kijk dat is interessant. Opzoeken dus.
De stevia plant:honingkruid. Oja die ken ik. Zoete bladeren.
Twee soorten Stevia extracten(steviolglycosiden):Stevioside en Rebaudioside.
Rebaudioside:geen gezondheids voordelen voor zover men weet. (dus misschien wel, opties open houden)
Stevioside:Ontstekingsremmend en goed voor de vetabsorptie!

Bam...Eureka! Precies wat nodig is tegen vet-malabsorptie(wat mijn vader heeft volgens mij).

En ik schiet meteen terug in de tijd waar er een paar perioden waren dat mijn vader een paar dagen minder klachten had. Toen zeiden wij:we zullen nooit weten wat daar de oorzaak van was. Nu denk ik: het waren de zoetjes voor in de thee. Als de suiker op was dan waren daar de zoetjes nog. Waarschijnlijk dus STEVIA zoetjes.

Als gestopt wordt met de probiotica binnen 7 dagen klachten terug.
1 maal een test gedaan zonder de probiotica:9 dagen geen klachten met 2 zoetjes per dag in de thee daarna stoppen met de zoetjes en na 6 dagen klachten terug. Maar dat viel net samen met een nieuw medicijn. Dus deze test was opeens waardeloos.

Ik ga niet verder testen want ik speel wel met de gezondheid van mijn vader. Hij krijgt gewoon deze probiotica en dat werkt.

Op de etiketten van de verschillende merken van zoetjes staat alleen steviolglycosiden. Dus welke van de twee (Stevioside of Rebaudioside) er in zit, blijft de vraag.

Is het daadwerkelijk de stevia (op zich zelf of samen met de probiotica) of houd ik mezelf voor de gek?

Groeten van Puzzelfanaat.

Vlearmoes

• Gold Member
  • Geslacht: Man
  • gluten-free warrior
Re: Ontstekingsremmer?
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2017, 07:49:42 »
Als hij goed reageert op pro-biotica`s probeer dan ook Kefir uit
Deze levert veel meer pro`s op en is een stuk goedkoper.
Coeliakie diagnose eind 2003

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: februari 23, 2017, 08:53:22 »
Dat ga ik doen, want daar zitten kolonie vormende lactobacillen en andere soorten in.

Wat ik eigenlijk wilde weten:hebben jullie ervaring met Stevia in verband met Coeliakie?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #3 Gepost op: februari 23, 2017, 09:37:10 »
Ik koop  in de zomer een steviaplantje bij de tuinwinkel, die zet ik in de keuken om de blaadjes af te plukken. Mijn zoon eet in de zomer elke dag 2 blaadjes stevia door de yoghurt, ik heb niet gemerkt dat hij hierdoor anders dan anders was; ook in die tijd is hij elke week wel 1 of 2 keer ziek door iets wat hij eet.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2017, 13:40:32 »
Bedankt Tine. Okee, ik streep de Stevia weg. Geweldig dat je zoon stevia bladeren neemt in de yoghurt. Denk niet dat veel mensen dat doen. Ik ben een grote fan van yoghurt naturel. Als ik ergens een ontsteking op mijn huid heb, gaat er yoghurt op. De ontsteking zet dan niet door.
Ik ben blij dat jij reageerde Tine, want jij schreef ergens dat als je een gluten fout maakte dat je dan drijvende ontlasting kreeg. Dat had mijn Pa dus ook en die probiotica die ik hem gaf (je kan wel raden welke dat is) die gaf hem na 20 min weer energie en geen drijvende ontlasting meer. Heb je die wel eens geprobeerd? Als dit ook een zeepbel blijkt te zijn, dan hoor je mij niet meer.

Nog wat bijeen verzamelde info over drijvende ontlasting:
Als je geen vetten kan opnemen in je darm dan blijven die in je ontlasting zitten, waardoor die gaat drijven, plakkerig is, niet weg te spoelen en er vetringen op het wc-water zijn. Je krijgt dan een tekort aan in vet oplosbare vitamines:A,D,E,K.
Tekort aan K geeft blauwe plekken en bloedneuzen.

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2017, 15:59:26 »
Ik denk dat elk mens anders is en ik sluit niet uit dat stevia een positief effect heeft op iemands gezondheid (ik kwam daar artikelen over tegen met name bij diabetes, zoek maar eens op pubmed wetenschappelijke databank).

En er zijn meer redenen te verzinnen waarom iemands ontlasting blijft drijven. Bij ons werken de darmen even niet (vetmalabsorpotie idd) waarbij de oorzaak gluten in het eten is, maar er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden waarom de darmen verstoord kunnen zijn, infecties, parasieten, griepje, verkoudheid, eetpatroon, roken, bewegen, etc. De vitamines K A D en E worden vooraan in de dunne darm opgenomen, in het deel dat aangetast is door coeliakie (twaalfvingerige darm/ duodenum). Bij ons speelt het alleen na een spoortje gluten, het is niet constant zo, en ook niet alle ontlasting (tenzij er een grote dieetfout is, maar die wordt doorgaans uitgespuugd). Anders zouden we tekorten aan vitamines krijgen (nu alleen vitamine D).

Aan probiotica en supplementen zitten doorgaans nadelen voor ons; de grondstoffen worden regelmatig gemaakt van tarwe (bijvoorbeeld vitamine C), of komen via de productielijn in contact met tarwe. Ik ben vitamine D aan het testen, dat is de enige vitamine waar we een tekort aan hebben, voor de rest probeer ik verse groente, fruit etc. te vinden, en een jodiumsupplement. We eten elke dag zelfgemaakte yoghurt van melk van koeien die geen tarwe eten via hun voer. Die kefir wil ik nog eens proberen, maar ik heb het voorlopig nog druk met eten vinden, klaarmaken, en uittesten, dat is wel een dagtaak hier.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: februari 26, 2017, 08:26:58 »
Ik heb vitamine D ook onderzocht.

Onder invloed van de zon maakt de huid vitamine D aan.(daarvoor heb je dus geen darmfunctie nodig)
Autoimmuun ziektes minder erg in de zomer.
Autoimmuun ziektes veel vaker in noordelijke landen dan in zuidelijke landen.
Organismes die zelf vitamine D aanmaken hebben bij ontstekingen grote hoeveelheden vit D in hun bloed.
Stress blokkeert vitamine D.
Vitamine D goed voor de spieren.
Als je ouder wordt, wordt je huid dunner en kan die minder vit D aanmaken.
(wellicht daardoor op oudere leeftijd dementie,parkinson,altzheimer,artritis???)

Als ontstekingen vitamine D verbruiken dan in het logisch dat mensen met een auto-immuun ziekte daaraan een tekort aan hebben.

Ik heb zelf eczeem aan mijn vingers op dit moment. En nu test ik op mezelf, ik heb namelijk nu 4 dagen lang een vitamine D pil van 10 microgram genomen. We zullen zien of het weggaat. In ieder geval voel ik dat ik sterke spieren heb. En in de zomer heb ik geen eczeem.

Even nog een alternatieve gedachte plaatsen over de probiotica (lactobacillus casei):

Ik bleef er maar over nadenken:

Hoe kan het dat na maanden van niet functionerende darmen,
een half uur na het nemen van een probiotica de darmen het weer doen?

Ik denk dat de darmvlokken geen rol spelen in de vetverwerking.
Die rol wordt uitgevoerd door bacterien.
Dus als de juiste bacterien er zijn is er ook vetverwerking ongeacht de darmvlokken.

Wat is dan de rol van de darmvlokken?
Een huisje bieden voor bacterien.
En ik denk dat je daarmee ook meteen het verschil kan verklaren tussen kolonie vormende bacterien en geen kolonie vormende bacterien. Want vormen niet alle bacterien kolonies?
Er zijn grote en kleine bacterien en de grote passen niet in de huisjes van de darmvlokken.
Die worden gewoon weer uitgepoept dus geen tijd om een kolonie te vormen.
Bij gluten allergie zijn de huisjes(darmvlokken) stuk en kunnen de bacterien zich niet vasthouden.
Geen bacterien is geen vetverwerking.

De kefir staat in de ijskast. Heb ik nog niet aangebroken.
Er staat weinig op het etiket:Melk,vet,melkfermenten,lactose,melkeiwit en het komt uit de Kaukasus.

Vlearmoes

• Gold Member
  • gluten-free warrior
« Reactie #7 Gepost op: februari 26, 2017, 22:33:19 »
Kefir in de koelkast? onaangebroken?

In welke vorm heb je die kefir gekocht, normaliter koop je kefir levend en ziet eruit als een bloemkool roosjes
deze doe je gelijk in melk waar ze kunnen groeien en hun werk doen.

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2017, 12:14:47 »
Gewoon in de supermarkt bij de yoghurtdrankjes in een plastic beker. Er staat ook nog op:Door gisting kan de deksel licht bol gaan staan.
Dus de bacterien leven nog.

Over bacterien gesproken...
Ik ging op internet weer eens naar bacterien zoeken en ik las iets interessants:
Bacterien gaan direct dood in Ultra Violet licht.
Nou zeg, als ik nog eens een ontsteking heb ga ik er met UV licht op schijnen.

ine

• Gold Member
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2017, 12:21:43 »
Over bacterien gesproken...
Ik ging op internet weer eens naar bacterien zoeken en ik las iets interessants:
Bacterien gaan direct dood in Ultra Violet licht.
Nou zeg, als ik nog eens een ontsteking heb ga ik er met UV licht op schijnen.
:?

Die UV licht bereikt daarmee je darmen  :? :? :?

Of lees ik iets verkeerd ?

Vlearmoes

• Gold Member
  • gluten-free warrior
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2017, 16:04:47 »
Je moet dan ook wel de UV-a gebruiken...en net als Ine zegt moet je er wel heel lang onderliggen voor dat het je darmen bereikt
maar dan bij jij al al dood.

Koop kefir op marktplaats voor een beetje kefir, en geen poeder of gedroogd spul
laat iemand jou iets levends verkopen bv deze; http://link.marktplaats.nl/m1140372229
en lees je voldoende in hoe te handelen met dit huisdier!!

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #11 Gepost op: maart 01, 2017, 09:13:35 »
"Ik dacht aan een UV-c led-licht in pilvorm. Je zet hem aan en slikt hem door en alle bacterien dood."

Geintje. (Dit is een verzinsel.)

Even serieus:
Ik had het over bacterien op de huid, maar dat is niet het onderwerp hier. Ik liet me even afleiden. Sorry daarvoor.

Vlearmoes

• Gold Member
  • gluten-free warrior
« Reactie #12 Gepost op: maart 01, 2017, 13:17:20 »
BacteriŽn op je huid zijn net zo belangrijk als in je darmen; ze zijn een deel van je afweer
Je zou de eerste niet zijn die dood gaat aan een grondige schoonmaak beurt van je huid.  Serieus  :ja:

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #13 Gepost op: april 03, 2017, 13:32:04 »
Over de vitamine D pil. Ik was kennelijk allergisch voor 1 van de ingredienten van de pil die ik nam, want ik kreeg pijn in al mijn gewrichten en de huid op mijn onderbeen werd zeer gevoelig. Dus meteen gestopt met die pil. Daarna verdwenen deze klachten. Ik neem aan dat het niet de vitamine D was dus het moet 1 van de hulpstoffen in deze pil zijn geweest.

Ik kwam nog iets tegen toen ik info over vitamine D en zonlicht aan het lezen was. Er is nog een stof die aangemaakt wordt onder invloed van zonlicht, namelijk stikstofoxide. Stikstofoxide verwijdt je bloedvaten en zorgt ervoor dat de bloedcirculatie optimaal wordt waardoor alle voedingstoffen makkelijker komen waar ze moeten zijn. Stikstofoxide wordt ook aangemaakt door het lichaam bij grote inspanningen.

Door het schrijven hier over mijn vaders darmproblemen, ben ik er nu van overtuigd dat het een bacterie kwestie is. En toen vertelde iemand mij over Manuka honing. Nooit van gehoord maar het blijkt een zeer sterke antibacteriele honing te zijn. Dus natuurlijk ben ik dat gelijk gaan proberen. In de week na 17 maart 3x thee met Manuka honing (erg prijzig) gegeven en ook gestopt met de probiotica. Sindsdien geen gasvorming meer, dat vervelende opgeblazen gevoel is weg. Het lijkt dus werkelijk effect te hebben. Of het blijvend is, is afwachten.

Puzzelfanaat

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: april 11, 2017, 23:18:06 »
Even een update:
Het gaat goed met mijn vader:zeker 21 dagen al geen darmproblemen.

Dat van de Manuka honing was te zien op TV bij Hart van Nederland.
http://www.hartvannederland.nl/nieuws/2017/patiente-herstelt-van-ernstige-darminfectie-door-honing/

Mijn vader had dus een bacterie infectie die genezen is met manuka honing (tot nu toe).
Mijn vader nam de honing in de thee. Van de verhalen op internet hierover heb ik toch echt het idee dat je de honing moet oplossen in een vloeistof.

De Manuka honing die wij nemen kost 21 euro voor 350gr bij de reformdrogist en heeft een UMF (Unique Manuka Factor) of NPA (Non Peroxide Activity) van 5. Dat is heel weinig, maar kennelijk werkt het wel. Iemand die er veel van zei te weten, zei dat de MGO (Methyl-Gly-Oxal) factor geen goede graadmeter is voor de antibacteriele werking. Want het is de samenwerking van de verschillende stoffen in de honing die voor het effect zorgen.