Ik denk dat elk mens anders is en ik sluit niet uit dat stevia een positief effect heeft op iemands gezondheid (ik kwam daar artikelen over tegen met name bij diabetes, zoek maar eens op pubmed wetenschappelijke databank).
En er zijn meer redenen te verzinnen waarom iemands ontlasting blijft drijven. Bij ons werken de darmen even niet (vetmalabsorpotie idd) waarbij de oorzaak gluten in het eten is, maar er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden waarom de darmen verstoord kunnen zijn, infecties, parasieten, griepje, verkoudheid, eetpatroon, roken, bewegen, etc. De vitamines K A D en E worden vooraan in de dunne darm opgenomen, in het deel dat aangetast is door coeliakie (twaalfvingerige darm/ duodenum). Bij ons speelt het alleen na een spoortje gluten, het is niet constant zo, en ook niet alle ontlasting (tenzij er een grote dieetfout is, maar die wordt doorgaans uitgespuugd). Anders zouden we tekorten aan vitamines krijgen (nu alleen vitamine D).
Aan probiotica en supplementen zitten doorgaans nadelen voor ons; de grondstoffen worden regelmatig gemaakt van tarwe (bijvoorbeeld vitamine C), of komen via de productielijn in contact met tarwe. Ik ben vitamine D aan het testen, dat is de enige vitamine waar we een tekort aan hebben, voor de rest probeer ik verse groente, fruit etc. te vinden, en een jodiumsupplement. We eten elke dag zelfgemaakte yoghurt van melk van koeien die geen tarwe eten via hun voer. Die kefir wil ik nog eens proberen, maar ik heb het voorlopig nog druk met eten vinden, klaarmaken, en uittesten, dat is wel een dagtaak hier.