Auteur Topic: kind geen antistoffen wel klachten - eleminatie-provocatie of niet?  (gelezen 1462 keer)

Baloo

• Newbie
  • *
kind geen antistoffen wel klachten - eleminatie-provocatie of niet?
« Gepost op: februari 11, 2017, 22:13:10 »
Onze oudste heeft begin januari de diagnose coeliakie gekregen. Onze jongste heeft ook vaak last van buikpijn, en regelmatig dunne of dunnere ontlasting, en rode wangetjes. Ze groeit wel normaal en een bloedtest wijst geen antistoffen tegen gluten uit (onze oudste had een groeiachterstand en superhoge antistoffen waardes). De vervanger van onze huisarts stelde toen voor om zes weken glutenvrij te eten, en te kijken of klachten wegblijven, en dan weer zes weken gluten te eten om te zien of klachten weer terugkomen. Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik dat advies moet opvolgen. Ten eerste is het nogal een onderneming om buitenshuis een kind glutenvrij te krijgen, ik doe dat liever niet als het achteraf niet nodig blijkt te zijn geweest. Ten tweede, onze oudste is nu vijf weken glutenvrij aan het eten, maar zeker nog niet van haar klachten af, dus stel dat de jongste na zes weken nog niet klachtenvrij is weet ik eigenlijk nog niks, en kan ze ook niet goed meer verder testen (door bv biopt). Ik denk erover om het aan onze kinder maagdarm arts voor te leggen, maar die zien we pas weer in april. Wat zouden jullie doen?

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: kind geen antistoffen wel klachten - eleminatie-provocatie of niet?
« Reactie #1 Gepost op: februari 11, 2017, 23:08:06 »
Ik zou eerst overleggen met de kinderarts. Het is heel uitzonderlijk als een kind geen antistoffen heeft dat er wel darmschade is.

Bij het PreventCd onderzoek (waarbij het ontstaan van coeliakie bij kinderen werd onderzocht) stelden onderzoekers vast dat eerst de antistoffen in het bloed omhoog gingen en dat er daarna pas klachten ontstonden.

Als bij een kind coeliakie is vastgesteld, krijg je in Limburg van de kinderarts wattenstaafjes mee naar huis om het DNA van de andere gezinsleden te verzamelen (door aan de binnenkant langs de wang te strijken) en je stuurt het op naar het lab; in andere delen van het land is dat nog niet ingevoerd, daar wordt het DNA nog bepaald met een bloedtest. Als je weet of je kind de genen heeft die horen bij coeliakie, weet je of ze kans loopt om coeliakie te krijgen. 30 tot 40% van de bevolking heeft de genen die voorkomen bij coeliakie, al ontwikkelt slechts 1% van de bevolking coeliakie.

Een provocatie maakt normaal gesproken geen onderdeel uit van de diagnostiek bij coeliakie, behalve als iemand al lange tijd glutenvrij eet.

De gebruikelijke onderzoeken zijn een bloedtest (antistoffen, genen, voedingstekorten) en evt. een darmonderzoek (bij duidelijke klachten en als andere oorzaken zijn uitgesloten).

Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.