Auteur Topic: Rare uitslag bloedonderzoek?  (gelezen 2118 keer)

Miem

• Jr. Member
  • **
Rare uitslag bloedonderzoek?
« Gepost op: januari 31, 2017, 21:00:24 »
Ik wacht nog op mijn telefonisch consult van het VUMC nav het her beoordelen van de biopten. Twee weken terug heb ik mijn bloed onderzoek laten doen (lag al even klaar vanuit de huisarts). Helaas zijn ze de B12 vergeten te bepalen (stond op de lijst maar is niet overgenomen, sukkels!) maar goed, die moet dan nog maar keer opnieuw.

Mijn vraag is, weet iemand wat de bijzondere waarden van de D3 betekenen? Ik heb al wel iets gegoogeld maar ik kom er nog niet zo uit, iemand misschien wat meer inzicht?
En wat NTB betekent bij de transferrine saturatie?

Ik gebruik verder geen supplementen, eet sinds anderhalf jaar glutenvrij.

Ik krijg de foto niet geladen dus ik typ t wel even over. Achter de waarde van mij tussen haakjes de referentiewaarde van het lab.

Hb                           7.9 (7.5/10)
Hematocriet              0.38 (0.35/0.45)
Erytrocyten               4.66 (4/5)
MCV                         81 (80/100)
MCHC                       21 (20/23)
MCH                         1700 (1750/2100)
Red bloodcell distribution with 14.1 (12.1/14.1)
BSE                          23 (-/20)

Calcium                    2.1 (2.4/2.55)
Eiwit totaal               76 (60/80)
Albumine bloed         42 (35/52)

Transferrine              3.09 (2/3.6)
Transferrine saturatie NTB (-/45)
Ferritine                    21 (20/150)
C-reactive protein crp 7.9 (-/10)

Foliumzuur                 12 (5/36)
Vitamine D3 (25 OH)   65 (50/150)
Vitamine D3 (1.25 OH) 240.5 (47/130,3)
Sinds september 2015 volledig glutenvrij.

koekie8

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Rare uitslag bloedonderzoek?
« Reactie #1 Gepost op: februari 01, 2017, 06:05:32 »
Ik was benieuwd naar dat D3 verhaal, want ik kende het niet. Google leidde me naar een website die uitlegde dat het gaat om het opgeslagen D3 in de lever en het actieve D3, na tussenkomst van de nieren. Zie hier: http://www.cinner.com/vitamine-d/vitamine-d-wat-als-een-tekort-geen-tekort-is/

NTB betekent denk ik "niet te bepalen".
Volg hoe ik 15-20 weken per jaar op reis in het buitenland aan gluten- en lactosevrij eten probeer te komen op http://glutenvrijreizen.blogspot.nl. Ik post er geen nieuwe berichten meer.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: februari 01, 2017, 16:46:04 »
Of Nader Te Bepalen :) .

Ik weet het niet.

Die site had ik ook gevonden en gelezen maar wat ik ook wel met google lees is veel richting het alternatieve circuit. En aangezien ik niet zo heel veel verstand heb hiervan, en ik pas eind februari mijn belafspraak heb. En ik ben nu eenmaal nogal ongeduldig aangelegd hahaha. Ik heb al veel gegoogeld en vond ook wel wat informatie her en der (ook over de MCH onder andere). Maar ik krijg het nog niet allemaal gerijmd met elkaar zeg maar. Ben natuurlijk ook geen arts :) .

Het heeft niet zoveel zin om de huisarts hiervoor te bellen, ik wacht liever af wat de arts van het VUMC zegt. Maar ik ben gewoon erg benieuwd of iemand hier iets van weet of vindt. Ervaringsverhalen of mensen die zich er eerder in verdiept hebben en zo. 

Ewok

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: februari 02, 2017, 13:52:02 »
Ik heb ook even snel gegoogled omdat ik het interessant vind en ik er al een beetje vanaf weet. Ik heb maar een half uurtje. Dus het is geen grondige studie.

Simpel gezegd: Vitamine D3(1.25OH) wordt de actieve vorm genoemd omdat de receptoren op de cellen waar de vit. D moet werken hierop het sterkst reageren. Meer dan 100x zo sterk. Als er vit D op een receptor komt volgt een zogenaamde cel respons. Dit is wat de cel moet doen in reactie op de vit D. Voor een betere uitleg moet ik weer even terug de studieboeken in.  ;)

Ik heb een onderzoek gevonden van het VUMC.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1359/jbmr.070716/pdf
Maar er zijn een paar verklaringen gegeven voor een hoog gehalte aan vitamine D3(1.25OH).
Een is een laag gehalte aan receptoren op de cellen. Dan heb je voor dezelfde reactie in de cel een hoge bloedwaarde nodig. Bij een normaal aantal receptoren op de cel is het niet erg om er een paar te missen. Maar als je er maar weinig hebt moet iedere receptor aangesproken worden en dat doet je lichaam door gewoon heel veel vit. D3(1.25OH) langs de cellen te laten gaan.
Een ander is een hoog parathormoon. Dit zet aan tot omzetten naar D3(1,25).
Bij granulomateuze ziekten, sarcoidose, IBD en TBC kan de omzetting gedaan worden macrofagen(ziekte opruimers in het lichaam). Omdat de omzetting in de nier gereguleerd wordt door andere hormonen worden de waarde niet te hoog. In macrofagen wordt dit niet gecontroleerd en gaan ze lekker door.
Dit komt ook voor bij reumatoide artritis en sommige lymfatische ziekten en bij HIV patienten i.c.m. een ander virus.

Er zijn vast nog wel meer verklaringen dus ik hoop niet dat ik je bang gemaakt heb.

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #4 Gepost op: februari 02, 2017, 14:46:16 »
Zo snel ben ik niet bang hoor Ewok. Ik ben gewoon nieuwsgierig aangelegd en zal hoe dan ook het consult af moeten wachten om iets meer te weten te komen. Dat geeft ook niet op zich.

Het artikel is vast reuze interessant maar me nu even te ingewikkeld hahaha (zit te werken en kan me er niet echt in verdiepen nu).

sarco´dose, tbc, IBD en hiv heb ik vast niet, ik herken daar de klachten ook niet van. Reuma zou nog kunnen want ik heb gewrichtsklachten (al jaren).

ine

• Gold Member
« Reactie #5 Gepost op: februari 03, 2017, 17:06:24 »
Hier kan je meer info vinden over vitamine D. (wel in het Engels)

ODIN is an EU funded project that consists of a multi-disciplinary team of 30 partners from 18 countries, which commenced a 4-year program of research in November 2013.

ODIN aims to provide high quality scientific evidence to prevent vitamin D deficiency in European citizens and improve nutrition and public health through food.

Een van de publicaties:
Prevalence of vitamin D deficiency in Europe using standardised 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D) data.
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/02/10/ajcn.115.120873.long

Vitamin D winter map 
The Cork Centre for Vitamin D and Nutrition Research together with several collaborating European partners have assessed UVB availability across several European locations ranging from 35░N to 69░N.
The UVB data suggested that the duration of vitamin D winters ranged from zero (at 35░ N) to eight months (at 69░ N) as shown in the map below.
The countries are colour coded based on the duration of the vitamin D winter (as per legend).
Copyright Cashman & OĺNeill 2016.

In Nederland 5 tot 6 maanden;
http://www.odin-vitd.eu/files/vit%20D%20winter%20map%20landscape%20new.pdf

http://www.odin-vitd.eu/public/

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #6 Gepost op: februari 03, 2017, 19:10:01 »
Hoi Ine,

Ik heb het stuk gescand (dwz, vluchtig gelezen) gaat vooral over 25 OH en ik ben juist ook erg benieuwd naar de reden van de zo verhoogde 1.25 OH. Misschien heb ik er overheen gekeken maar kon daar niet zoveel over vinden.

Ach, geduld is een schone zaak he. :) .

ine

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2017, 12:34:48 »
Miem,

Hier nog wat info over vit. D

Van de NVKC (Nederlandse Vereniging voor Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde)
Zinnige Diagnostiek Overwegingen bij het aanvragen van Vitamine D onderzoek
1. Laat geen Vitamine D onderzoek uitvoeren op basis van vage algemene klachten.

2. Bepaal de Vitamine D uitgangsconcentratie bij personen met een mogelijke ernstige deficiŰntie.

3. Meet 25-hydroxyvitamine D in plaats van 1,25-dihydroxyvitamine D om de Vitamine D status van een patiŰnt te bepalen.

4. Maak onderscheid tussen referentiewaarden en streefwaarden van 25-hydroxyvitamine D.

5. Vraag 1,25-dihydroxyvitamine D aan bij analyse van een onbegrepen hypercalciŰmie, wanneer
PTH en 25-hydroxyvitamine D bepalingen niet hebben bijgedragen aan het stellen van een diagnose.
Een hypercalciŰmie wordt in 90% van de gevallen veroorzaakt door een primaire hyperparathyreo´die of een maligniteit.
In meer zeldzame gevallen kan de hypercalciŰmie veroorzaakt worden door een zogenaamde granulomateuze ziekte, zoals
sarco´dose of TBC. Bij deze ziekten is er sprake van een lokale aanmaak van 1,25-dihydroxyvitamine D in het granulomateuze
weefsel, welke de hypercalciŰmie veroorzaakt.
Bepaling van de 1,25-dihydroxyvitamine D kan dan ondersteunend zijn voor de diagnose.

Gehele info:
https://www.nvkc.nl/sites/default/files/ZD%20Vit%20D%20Final_0.pdf

Hier nog het voedingsadvies van de Gezondheidsraad:
Evaluatie van de voedingsnormen voor vitamine D

2.1 Soorten vitamine D en fysiologische rol

2.2 Gevolgen van een tekort en een overdosis

https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201215evaluatievoedingsnormenvitamineD.pdf

Miem

• Jr. Member
  • **
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2017, 13:16:10 »
Dank je Ine! Hmm, dan vraag ik me serieus af waarom ze uberhaupt de D1.25 OH heeft getest, heeft zo te lezen niet zo heel veel zin.

Mijn calcium is nu niet gemeten maar was vorig jaar te laag, dus hypercaliŰmie zal ik vast nu niet opeens hebben.

Als ik het stuk zo lees (gericht aan de minister van gezondheid) dan is extra vit D nemen (10 mcg per dag) sowieso niet schadelijk voor iedereen. En een ondergrens van 30 mmol mag je niet overheen. Ik weet niet zeker of de waarden op de uitslagen in mmol worden gegeven maar zo ja, dan is er niks om je druk om te maken.