Auteur Topic: Waar schaam jij je voor...................snik  (gelezen 13157 keer)

lies merceij

• Global Moderator
  • Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar schaam jij je voor...................snik
« Reactie #15 Gepost op: januari 31, 2017, 21:16:17 »
Welkom op ons forum  :wkm:

Heel veel sterkte en succes met je dochter het komt wel weer goed  ;)

Vrouw van Aad: Aad is glutenvrij en tarwezetmeelvrij en  MGD vrij sinds 2003 en lactosevrij.

yvonnezet

• Gold Member
« Reactie #16 Gepost op: februari 05, 2017, 22:27:57 »
Vervelend om te lezen dat je dochter zich schaamt voor haar coeliakie. Mijn dochter is 16 jaar en ik heb niet het idee dat zij zich er voor schaamt, maar gaat soms wel situaties uit de weg waar gegeten gaat worden. Haar vriendinnen school/voetbal weten het en houden er altijd goed rekening mee. Maar vorige week kreeg ze bijvoorbeeld een uitnodiging voor een reunie waar op de uitnodiging stond dat ze thee/koffie kregen met taart. Daar gaat ze dan niet heen omdat ze zegt dat ze de taart toch niet mag. Zeg haar dan wel dat ze daar niet voor weg moet blijven maar ook gewoon de taart niet kan nemen.... maar dat is dan nog wel een dingetje. Gelukkig neemt ze echt geen eten wat niet glutenvrij is, maar wordt wel iets lakser in kruisbesmetting waardoor ze waarschijnlijk met buikpijn op bed ligt (dit is altijd moeilijk te herleiden). Blijf praten met je dochter over de omgang met coeliakie!!
Moeder van Susanne(14-10-1998) en Isabelle(27-11- 2000). Bij Isabelle in maart/mei 2006 veel antistoffen gluten in bloed. In juni 2006 biopt, geen afwijkingen. Toch op glutenvrij dieet. Sinds okt 2006 ook tarwezetmeelvrij en in januari 2007 definitief coeliakie vastgesteld na kleuring van biopt.

ET

• Newbie
  • *
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2017, 11:21:13 »
Ik ben zelf 21 en heb ook nog wel een beetje moeite met dit schaamte-probleem, want het is toch wel een beetje vervelend om elke keer iets anders te moeten eten dan de rest: mensen kijken je toch wel een beetje raar aan. Het goede nieuws is: ze wennen eraan. Bij de eerste paar keer anders eten ofzo wordt je raar aangekeken, maar als mensen eenmaal doorhebben wat het met jou doet als je het wl eet of hoeveel beter je je voelt zonder, tonen ze vanzelf begrip en gaan ze zelfs heel erg hun best doen om rekening met je te houden. Het is even een stap om het uit te dragen, en er worden nog steeds wel grapjes over mij gemaakt, maar die moet je vooral niet serieus nemen. Ik ben inderdaad qua eten een beetje een mafketel, dat is dan maar zo. Daar kan ik ook niks aan doen (ik snap wel dat dat voor iemand van 15 wel echt veeeel lastiger is, dat had ik toen waarschijnlijk ook niet gekund). Maar als je net zoals ik eindelijk opeens spier opbouwt en veel minder dik bent dan je altijd dacht (eeuwige opgeblazen buik) en je veeeeeeel beter voelt dan accepteer je dat van jezelf een soort van en dan kan ik al die blikken en opmerkingen echt wel weerstaan want ik wil echt noooit meer terug. Dus misschien dat het voor jouw dochter ook makkelijker te accepteren is als zij realiseert hoe belangrijk glutenvrij eten voor haar is ofzo?

Het enige wat ik nog echt heel lastig vindt is dat hele zoenverhaal, want tegenwoordig reageer ik daar ook op, maar om nou bij iedereen een glas water in de handen te gaan drukken is ook weer zo, dus meestal neem ik dat op de koop toe. Maar dat is voor jouw dochter aangezien zij een vriend heeft hopelijk een stuk makkelijker.

Heel veel succes ermee in ieder geval!
Geen officiele diagnose van wat dan ook, wel een heleboel lichamelijke klachten die verbeteren zonder en heel erg verergeren met gluten en lactose, daarom in ieder geval voor de komende tijd gluten- en lactosevrij!