Auteur Topic: Zou ik coeliakie kunnen hebben of toch wat anders?  (gelezen 4113 keer)

Jodie

• Newbie
  • *
Zou ik coeliakie kunnen hebben of toch wat anders?
« Gepost op: maart 18, 2017, 21:28:57 »
Hallo, ik stel me even kort voor. Ben nieuw, vandaar.

Mijn naam is Jodie, 17 jaar (1 sep word ik 18). Ik houd ontzettend van dieren. Rijd 11 jaar paard en beweeg ook graag. Hardlopen/kracht etc
Zolang ik het mezelf kan herinneren heb ik eczeem. Dokters zeiden altijd dat ik er over heen zou groeien, toen ik de leeftijd van 10 tot 12 had. Maar tot op de dag van vandaag heb ik het nog steeds en het lijkt alleen maar erger te worden. In mijn gezicht, nek/hals, mijn hele armen en benen af en toe. In het gezicht vind ik het vreselijk, rond mijn mond etc.. Ik schaam me d'r ook vaak, altijd voor. Uit eindelijk is er ongeveer een jaar geleden vastgesteld, dat ik atopisch eczeem heb. Oftewel chronisch. Dus mijn hele leven smeren, smeren en nog eens smeren. Maar de oorzaak word niet behandeld en ik ben er van overtuigt dat dit een oorzaak moet hebben. Ik ga nu even mijn klachten kort opschrijven.

-Ruim een jaar tot 1,5 al onverklaarbare rugpijn in de onderrug, ruggenwervels zitten prima. Dus dat is het niet. Stekend, drukkend en willekeurige momenten. (loop bij een ceasar sinds oktober, maar ook dit helpt niet)
-Atopisch eczeem
-Sinds een half jaar bij iedere maaltijd een extreme opgezette onderbuik, alsof ik zwanger ben. (ben ik niet) Weeg gemiddeld 56.5 met een lengte van 1,73. Het valt dus enorm op, die buik. Hij voelt hard, af en toe beetje buikpijn.
-Vermoeidheid
-Vaak als ik net wakker word, voelt het alsof ik super ziek word, dit houd enkele keren een hele ochtend aan
-Stemmingswisselingen, snel ge´rriteerd, depressieve gevoelens etc.
-Sinds een paar dagen tijdens het kauwen pijn aan het kaakgewricht.
-En onregelmatige ontlasting; de ene keer gewoon 'normaal' en nu al 3 dagen alsof het een verstopping lijkt. Wel de drang, maar moet ontzettend veel moeite doen om er iets 'uit' te krijgen.

Zou dit enigszins verband kunnen hebben met coeliakie?

Hoor het graag hoe jullie hier overdenken.

XXX Jodie

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Re: Zou ik coeliakie kunnen hebben of toch wat anders?
« Reactie #1 Gepost op: maart 19, 2017, 11:19:52 »
Je klachten kunnen komen door prikkelbare darmen, je eetpatroon (bv te weinig groente, fruit, vezels), te weinig beweging, etc. Mogelijk ook door coeliakie, al is de kans hierop erg klein: 1% van de bevolking heeft coeliakie. Prikkelbare darmen heeft tot 10% van de bevolking.

Wat je kunt doen: naar je huisarts gaan om dit te bespreken, en eventueel een bloedtest aanvragen voor coeliakie. Er is bij De Tuinen (nu Holland & Barrett) ook een thuistest te koop, je prikt in je vinger en meet die druppel bloed, of er antistoffen in zitten die wijzen op coeliakie. Als het positief is, moet je toch weer naar je huisarts.

Over je klachten: die komen inderdaad voor bij mensen met coeliakie. Maar ook bij mensen zonder coeliakie.... dat maakt het opsporen van de oorzaak zo lastig. Hopelijk kun je het met je huisarts bespreken.

Veel succes!
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.