Auteur Topic: Royal Green honing  (gelezen 1590 keer)

tine

• Gold Member
  • Geslacht: Vrouw
  • Nulglutendieet
Royal Green honing
« Gepost op: december 29, 2016, 16:24:47 »
We aten vandaag de 'mountain honey' van Royal Green en het lijkt erop dat die goed gaat. https://www.ekoplaza.nl/producten/product/mountain-honey

De eerste pot honing in tijden die niet naar mijn zus gaat! (haar kast staat vol afgekeurde potten van andere merken waar een spoortje gluten in zit.)

Dit mailde Royal Green (Frenchtop Natural Care products):

Goedemiddag mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail en interesse in de honingen van Royal Green.

Onze Royal Green honing is 100% puur en komt uit 1 land per soort. Dit wordt op de etiketten geprint tijdens productie: Caribbean = Cuba, Mountain = Mexico, Acacia = Hongarije, Elderberry = Duitsland en Bijenpollen = Spanje/Portugal. Onze imkers werken allemaal volgens de ouderwetse/ambachtelijke manier. De manier waarop het 40 jaar geleden al door hun ouders/overgrootouders gedaan werd. Zoals aangegeven vermengen wij geen honing. Dus er zal veel prijsverschil zijn tussen merken want als je een Acacia honing pakt met daadwerkelijk maar 5% echte Acacia of een raw & bio 100% Acacia van Royal Green dan weet je waar het prijsverschil vandaan komt. Onze honing zal nooit vermengd worden en hier hebben we certificaten voor per product. Je kunt namelijk testen uit welk land de honing daadwerkelijk komt en wat de percentages zijn qua honingsoort. Wij filteren ook niet machinaal zoals bijna alle grote merken doen. Onder hoge druk wordt de honing door een filter geduwd om de honing sneller 'schoon' te krijgen (verwijderen bijenwas/pootjes etc). Het resultaat is dat de honing vaak pas na een jaar kristalliseert. Wij zeven (met hand) en duurt ongeveer 1-2 dagen om te doen (ipv een uurtje). Onze honing begint te kristalliseren na ongeveer 3 maanden. Er komt dus behoorlijk wat bij kijken en niet elke honing is hetzelfde.

De bijen van de biologische imkers waar wij mee samenwerken maken zelf hun raten aan. Ze worden ook altijd gevoed met eigen honing en dus niet met suikerstroop!
De biologische imkers verwerken alleen honing en we kunnen u dus garanderen dat het een glutenvrije omgeving is.

Zoals u al merkt, we zijn erg gepassioneerd over onze honingen. We willen alleen het beste voor de bij en de mens zonder concessies. We gaan dan ook volgend jaar de Royal Green foundation oprichten dat zich met name in gaat zetten tegen bijensterfte.

Hopend hiermee uw vragen te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Frenchtop Natural Care Products B.V.
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

12cook

• Gold Member
Re: Royal Green honing
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2016, 19:07:57 »
Wat fijn Tine! Dat geeft weer wat mogelijkheden.

Mn ex schoonvader (veel te mager) maakte vaak wafels van ongeveer gelijke delen honing, boter, meel en eieren. Zeer smakelijk en supergoede kcal bommen. Voor jullie ook niet onwenselijk!

Of vlees geglaceerd met honing voor wat afwisseling in smaak :-)

Ik duim dat t goed blijft gaan!

orionne

• Gold Member
« Reactie #2 Gepost op: december 30, 2016, 16:50:59 »
ziet er goed uit Tine :duimop:
ik koop ook veel bij Ekoplaza
de olijfolie van Epikouros ben ik aan het proberen en die lijkt goed te gaan
maar eerder had ik een olijfolie, die ik nu niet meer zie, die was prima
was een Demeter merk en van een co÷peratie.
Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #3 Gepost op: december 30, 2016, 17:40:04 »
Oooooohhh !!!! Een honing die goed gaat !!!!!GEWELDIG !!!!! Die zoek ik ook al zo lang !!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2016, 18:56:40 »
de olijfolie van Epikouros ben ik aan het proberen en die lijkt goed te gaan
maar eerder had ik een olijfolie, die ik nu niet meer zie, die was prima
was een Demeter merk en van een co÷peratie.

Dat is mijn volgende missie, goede olijfolie vinden. :D
Mijn zoon (19) en ik eten allebei glutenvrij. Wij zijn extreem gevoelig voor sporen van gluten (via besmetting, tarwe-derivaten en hulpstoffen). Ik ben wetenschapsredacteur voor het Glutenvrij Magazine van de NCV.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2016, 19:02:05 »
Mn ex schoonvader (veel te mager) maakte vaak wafels van ongeveer gelijke delen honing, boter, meel en eieren. Zeer smakelijk en supergoede kcal bommen. Voor jullie ook niet onwenselijk!

Dit klinkt mijn zoon als muziek in de oren! :D Ik ga het wafelijzer eens opzoeken.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2016, 20:44:48 »
Een veilige olijfolie zou ook super zijn :ja:
Diagnose Coeliakie sinds 2014 (na jarenlang hevige klachten). Nul-glutendieet vanwege extreme gevoeligheid voor (spoortjes) gluten. Op dit moment in de vorm van het GAPS-dieet (darmherstel). Darmherstel verloopt traag ivm zeer vaak (onvoorziene) glutenreacties.

orionne

• Gold Member
« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2016, 10:12:42 »
als je amandelmuffins maakt, of cake(ook gelijke delen honing, boter, eieren en (amandel)meel heb je dezelfde caloriebommen :duimop:
(ik heb een hekel aam wafels :roll:)

ik heb ook een appelkruimeltaart gemaakt en recept van het internet net gehaald, de suiker gehalveerd(was nog zoet genoeg) en ik ben er 2 ons op aangekomen.
ik heb ook problemen met mijn gewicht nl.
Tine, waar had je het hert vandaan?

Orionne, sinds september 2002  glutenvrij, na 5 jaar dikke darmproblemen, diverticulitis. Geen officiele diagnose, wel dit jaar (2013) een genentest laten doen (pos. voor HLA DQ8 en 2.5)

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2019, 13:38:26 »
Deze honing van Royal Green gaat bij mij niet goed. In het begin nam ik steeds qua hoeveelheid maar een tipje van een theelepel. Ik bleef twijfelen. Buik voelde na gebruik niet helemaal lekker, maar kreeg er nog niet goed de vinger op gelegd. Vorige week een hele theelepel genomen en RAAK  :z :z. Duidelijke glutenreactie. Balen het is zo lekker honing  :'.

tine

• Gold Member
  • Nulglutendieet
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2019, 14:52:41 »
Ja, ik reageer ook op die honing. En op alle andere soorten honing. Heb zelfs honingraten leeg staan schrapen in mijn eigen keuken na een bezoekje aan een vriendelijke imker, maar ook die valt niet goed bij mij. Dus ik vermoed dat het niet aan eventuele gluten in de honing ligt (tarwe wordt bestoven door de wind en niet door bijen, weet ik) maar aan darmen die het niet kunnen handlen en/of andere stoffen in honing. Het enige dat echt goed gaat is de kokosbloesemsuiker van Royal Green, die gebruiken we al heel lang. Ik heb nog steviapoeder in huis, van 100% gedroogde blaadjes, dat zou ook moeten kunnen. De blaadjes van de 'levende' stevia plant gaan in elk geval goed, maar het plantje is er niet het jaar rond, alleen in de zomer, dan haal ik het bij een tuinwinkel.

misshilde

• Full Member
  • 0-glutendieet / GAPS
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2019, 17:01:51 »
Aww ships, had ik dat maar eerder geweten dat hij bij jou toch ook alsnog niet goed ging :z... Dat van die honingraten kan ik me nog herinneren dat je dat vertelde. Balen....

Ik heb zaden in huis gehaald van kruiden en heb er ook stevia bij gedaan :ja:. Wil dit zelf gaan zaaien en hoop dan op een mooie plant waarvan ik de blaadjes kan drogen. Hopelijk lukt het en is het een mooie vervanger voor honing/suiker  :duimop:. De Stevia mag vanaf deze maand binnen gezaaid worden :). Ben benieuwd. Ik ben een zelf-oogst-groentje :oo:.